Feminisme

Heb je het over pick-up artists? The Game van Neil Strauss. Of Erik von Markovik (Mystery) (negging)? En inderdaad Julien Blanc, maar die heeft geen boek geschreven, als ik me niet vergis.

1 like

Ik ben gisteravond naar een bijeenkomst over feminisme in de islam geweest en ik heb er zoā€™n dubbel gevoel over. De avond werd voorgezeten voor Sylvana en die drukte op zā€™n zachtst gezegd nogal een stempel op de avond. Het ging meteen mis bij de eerste vragenronde waarin een witte oude man even moest benadrukken dat de koran vrouwonvriendelijk is (de meeste mensen die branden in de hel zijn vrouwen) en daar werd heftig op gereageerd, wat ik helemaal begrijp. Hij gebruikte zijn ā€˜infoā€™ om die vrouwen de les te lezen ipv een gesprek aan te gaan. Maar hierna besloot Sylvana dat witte mensen en vooral mannen even geen vragen mochten stellen. Vond ik pijnlijk maar ok, niet mijn plaats om er iets van te zeggen. Maar daarna werd eigenlijk de mensen die een ā€˜standaardā€™ vraag stelde een beetje in de zeik genomen. Een meisje vroeg hoe zij mensen kon bereiken die niet naar zoā€™n avond kwamen, die buiten haar bubbel vielen. Toen werd er een beetje sarcastisch opgenoemd wat ze allemaal kon en werd er door het panel gezegd ā€˜dat ze dit en dit maar moest doen want zij gingen het niet doenā€™. En er was een jongen, zelf moslim, die vragen stelde over de mannen en die vroeg waarom het witte vrouwen wel was ā€˜geluktā€™. Ja onhandige formulering, en foute info, maar hij werd compleet voor gek gezet en uitgelachen. Ik vond het zo flauw, hij zit daar toch en stelt vragen, doe gewoon een beetje aardig.

Aan de andere kant begrijp ik ook dat ze waarschijnlijk heel vaak dezelfde vragen krijgen, vooral Sylvana, en op een gegeven moment ben je daar klaar mee, we moeten door. Maar naar zoā€™n avond komen toch alleen mensen die het doel een warm hart toedragen, die geĆÆnteresseerd zijn en die willen meedoen. Ik kreeg er echt een heel naar gevoel van. Rosalinda Wijks was er ook (hele leuke vrouw!) en die vertelde over Islamitisch feminisme en Moslim feminisme (ben ff vergeten welke wat was) en stelde dat het een niet zonder het ander kon bestaan (een is seculier, ander binnen de Islam). Ik wilde een vraag stellen over ongesteld zijn en bijvoorbeeld Ramadan of toegang krijgen tot de Moskee maar ik durfde gewoon niet. Ik kreeg het niet zo geformuleerd in mijn hoofd dat zij niet zouden denken: jezus heb je weer zoā€™n domme witte. Het kwam over alsof witte vrouwen wel feministen kunnen zijn maar dat dat het lang niet haalt bij de mega feministen die Moslim/zwarte/queer vrouwen zijn en dat wij eigenlijk niks weten. En dat begrijp ik dan ook wel weer, het gaat al eeuwen andersom: witte mensen weten alles en niet-witte mensen niks. Op een gegeven moment zei Arzu Aslan ook dat feminisme voor witte vrouwen slechts nog een paar euro loon erbij was en dat bijvoorbeeld Moslim vrouwen zonder de Nederlandse identiteit maar die wel hier wonen nog een veel langere weg te gaan hadden.

Ja ik weet eigenlijk niet wat ik hiermee wil zeggen maar ik vond het zoā€™n lastige en ongemakkelijke avond. En dat zal heel erg door mijn wit-zijn komen en het is ook heus wel eens terecht dat witte mensen nadeel ondervinden van hun kleur maar ik vond het weinig constructief.

8 likes

Nouja van die man snap ik echt wel. Hij had niks witters en mannelijkers kunnen zeggen. Hij gebruikt hun eigen geloof als een stok om mee te slaan en dat gebeurt eigenlijk altijd al. Ik snap dat ze geen zin hadden om daar nog op te reageren. Bovendien legde Rosalinda uit dat wat die meneer aanhaalde een hadith is, zoals er nog duizenden hadiths (? ik weet niet wat het meervoud is) bestaan, en de herkomst hiervan niet vaststaat en multi-interpretabel is. Maar dat uitgerekend deze hadith altijd wordt aangehaald om moslimvrouwen uit te dagen. Ze zaten daar niet om hun geloof te verdedigen.

Ja sorry klopt, er is inderdaad op gereageerd. Op een hele constructieve manier waar ik van heb opgestoken. Maar deze meneer nam geen genoegen met het antwoord en bleef doorgaan. En op een gegeven moment kapte Sylvana hem af omdat het geen gesprek was, meneer luisterde niet en toen piepte hij: dan doe ik niet meer mee! Toen zei Sylvana nog: we komen hier na de pauze op terug. Arzu bulderde: kunnen we hier niet gewoon over ophouden!?

En na de pauze deelde Sylvana dat zij de baas was en ze besloten had deze meneer geen aandacht meer te geven en geen witte mensen meer aan het woord ging laten.

:face_with_raised_eyebrow: Ja het was een rare avond.

4 likes

Ik was een tijd terug ook bij een queer avond met voorstellingen en op een gegeven moment gaven ze ook aan dat alle witte heteroā€™s de zaal moesten verlaten
Ik snap dat je dan een punt wil maken van hey ons gebeurt dit ook altijd, nu weten jullie hoe het voelt
Maar vond dit ook best wel ongemakkelijk

1 like

Je kan het hier terugkijken, mocht iemand geĆÆnteresseerd zijn (met gevaar dat ik het niet precies goed naverteld heb)

1 like

Ik vind dat echt een beetje op een vervelende manier je punt willen halen? Ja het gebeurd bij ze en dat is hartstikke verkeerd maar om dan zelf zoiets te gaan doen om het duidelijk te makenā€¦ Zo jaag je mensen toch juist alleen maar tegen je in en dat lijkt mij niet de bedoeling van zoā€™n avondā€¦

7 likes

Goeie, interessante analyse. Ik heb ook zeker heel veel positieve en ā€˜goeieā€™ dingen gehoord maar ben toch altijd geneigd het slechte te benadrukken. Alleen over dat ze 1 vraag van een niet-wit persoon zou behandelen, dat zette zich wel de hele avond door. Helemaal als laatst kwamen er nog twee witte vrouwen aan het woord maar daarvoor werd er steeds nadruk gelegd op geen vragen van witte mensen. Ik denk ook dat ze door de reactie van de zaal zich een beetje liet meeslepen daarin en te ver door ging. Maar dat is weer dat dubbele want ik begrijp ook wel dat het ook wel eens zo mag zijn.

Maar wat vond je bijvoorbeeld van hoe er op die moslim jongen gereageerd werd? Die boven zat en zonder microfoon zijn vragen moest stellen. Kon je dat horen op camera?

Ik ben wel van mening dat het toch een tweedeling moet zijn tussen nieuwe mensen aantrekken en vanaf het begin beginnen en doorgaan met de meute die al ā€˜wokeā€™ zijn. Vooral op zoā€™n avond lijkt het me belangrijk om de nieuweling te helpen, vragen te beantwoorden en uitleg te geven. Ik kan me voorstellen dat je soms denkt: ā€˜ja hallo dit heb ik nou al duuzend keer gezegd en aangegevenā€™ maar ja, als het voor iedereen al duidelijk was hadden we dit soort avonden niet meer nodig toch.

2 likes

Ik kan daar echt niks mee. Je hoeft mij niet op die manier ā€˜te laten voelen hoe zoiets voeltā€™.
Dan ben je namelijk gewoon een lul of je nu wit en hetero bent of wat anders.
Zeker op zoā€™n avond waar waarschijnlijk bijna alleen maar medestanders komen.

Mocht je zoiets willen doen, doe dan een sociaal experiment in een supermarkt oid.

4 likes

Uhh, daā€™s wel een beetje vreemd om je punt te maken. Alsof je dan de volgende keer denkt: ā€œOkee, laat ik nu maar even niet meer zo hetero en wit zijn om er wĆ©l bij te mogen zijn.ā€ Dit streeft echt volledig zā€™n doel voorbij.
Gingen ze ook echt weg??

1 like

Ja, juist met mensen erbij die al ā€œalliesā€ zijn lijkt het me idd zijn doel voorbij streven.

Mensen gingen inderdaad weg met een beschaamde tred.
Ikzelf ben wit en zou mezelf wel hetero noemen (1 op de Kinsey scale zegmaar :stuck_out_tongue: ) maar ik dacht ook wtf ik blijf gewoon zitten ben benieuwd wat we gaan meemaken hier met zā€™n allen.

Ik zie net een reclame van vereniging voor eigen huis op tvā€¦ en erger me kapot. Het filmpje doet suggereren dat het stel samen gaat wonen (zij ā€˜magā€™ de decoraties in het huis zetten) maar hij is steeds aan het woord en heeft het over mĆ­jn huis en Ć­k ben trotsā€¦ al die tijd zit zij er ā€˜dommigā€™ (zo komt het op mij over althans) naast en zegt niksā€¦
Het is deze reclameā€¦ zie ik dingen die er niet zijn?

6 likes

Ja dit. Hierom vond ik de reactie op die vent an sich heel goed. Maar ja in lijn hiermee waren de reacties op dat meisje van de bubbel en moslim jongen ook wel gerechtvaardigd.

Zoals ik al zei: ik vond het een lastige avond.

1 like

Ik vind al die reclames van VEH een beetje zo, best storend, je ziet nooit eens dat de vrouw het woord doet, maar deze twee mensen lijken me bijna zwakzinnig? De man leest iets met de grootst mogelijke moeite voor van een poster of een autocue, de vrouw wordt vanachter de camera elke 3 seconden ingeseind dat ze maniakaal moet lachen, tussendoor vergeet ze het en lijkt het alsof ze bijna moet huilen, ik vind deze specifieke reclame om heel andere redenen ongemakkelijk :sweat_smile:

15 likes

Maar dat eerste kun je dan misschien gewoon zeggen. Zo van: misschien kun je dit en dit eens lezen. We gaan er nu niet verder op in omdat we nu wat dieper op de materie ingaan.

(Ik snap het wel hoor maar imo zijn er betere manieren dan iemand uitlachen.)

4 likes

Ja dat is misschien waar, maar als je dat op zoā€™n avond gaat doen ben je daar al snel de halve avond aan kwijt, bij al die verschillende mensen. Moet zeggen dat ik dit evenement niet teruggekeken heb, maar er zijn gewoon situaties waarin dit niet werkt.

2 likes

Is er geen manier om het via iets anoniem te melden? Of met een groep? Dit is nl. niet ok.

:raised_hands:t3:
Alleen het kopje Leaders kan/moet nog wel wat gevarieerderā€¦

1 like

Hier kots ik ook op :(. Mijn oplossing is zeggen dat ik er meer van weet dan zij en dat ze zichzelf mogen onderwijzen want dat is mijn taak niet.
Als ze daar happend op ingaan niet verder gaan, zijn ze serieus dan kan je natuurlijk info delen wat ze kunnen lezen. Maar eerlijk, sommige mensen snappen het gewoon niet.


Dit is komende woensdag op fb! Over feminisme en activisme.
Klinkt wel boeiend, ik ga het terugkijken