Feminisme

Wat een raar artikel.

2 likes

Ja maar dan eindigt ze wel weer met dit

Dat is nog niet helemaal verdwenen. We leven nu in een wereld waarin de familie Kardashian-Jenner met hun browkits, lipfillers en afslankshakes de lat steeds hoger legt. Tegelijkertijd klinkt de kritiek daarop luider en luider, zelfs in vrouwenbladen die hun lezeressen vroeger maar wat graag de les lazen over het belang van een ‘bikiniproof’ lijf. In de publieke opinie verschuift de verantwoordelijkheid langzaam van het individu naar degenen die het beeld bepalen.

Dat maakt ook dat nu scherper wordt gekeken naar rokjesdag. Het blijkt toch niet het optimistische, voor iedereen toegankelijke lentefeest te zijn waar het lang voor doorging. Dat wisten vrouwen, starend naar die witte kuiten in de spiegel, stiekem allang. Maar het einde van rokjesdag hoeft niet einde van rokjes te betekenen. Verre van zelfs. Als de eisen voor het dragen ervan versoepelen, kunnen het er alleen maar meer worden.

Denk dat ze beter meer nadruk op het laatste had kunnen leggen ipv die ellenlange uiteenzetting waarom feministen niet zo moeten zeuren

1 like

Misschien is het inderdaad niet feministisch, maar ik kan me wel in haar uitspraak, aan de hand van mijn ervaringen, vinden. Misschien heeft zij wel ervaringen met bepaalde vrouwen gehad waardoor ze dat denkt. Ze kan het wel beter verwoorden en misschien kan je haar daarop aanspreken, maar als zij vindt dat vrouwen “dramatischer” zijn dan is dat natuurlijk haar mening.

1 like

Ik mocht willen dat ik selectief was :roll_eyes:

Ik was met mannelijke collega’s aan het praten over een vrouwelijke leidinggevende waar ik niet bijzonder enthousiast over ben, en zij trouwens ook niet. Zij zeiden verschillende dingen niet per se positieve dingen over haar, maar toen ik iets zei was ik ‘jaloers’. Was daar best pissig over, maar ze snapten niet waarom. Heb uitgelegd dat ik het seksistisch vond (omdat het overkomt dat ik als vrouw per definitie over een andere vrouw een mening mag hebben omdat ik zelf een vrouw ben, als mijn mening per definitie wordt weggezet als jaloers). Zij snapten dat niet. Stel ik me aan?

1 like

Nee je stelt je zeker niet aan! Ik vind het heel goed dat je er wat van gezegd hebt! Vooral op de werkvloer komt dit zo vaak voor. Als mannen kritiek uiten zijn ze ‘eerlijk’ en ‘recht voor zijn raap’. Als een vrouw hetzelfde doet is ze ‘bitchy’ of ‘jaloers’. Dat hoef je niet te pikken dus hartstikke goed dat je er wat van zegt, hopelijk maakt het deze mannen een beetje meer bewust van al het onderhuidse seksisme in onze samenleving.

6 likes

Ik hoor dit soort dingen heel vaak en ik denk dat het het meest interessant is om het te hebben over wáárom ze zoiets zegt. Het is niet perse onfeministisch om vrouwen soms dramatisch te vinden, maar dan moet je wel beseffen dat dat misschien komt door de machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen (‘the patriarchy!’). Het feit dat sommige vrouwen bitchy kunnen zijn en elkaar niets gunnen heeft denk ik alles te maken met het feit dat ze zo moeten opboksen tegen de mannen in deze wereld, niet dat ze bitchy zijn geboren ofzo. Dit is misschien een te diepe laag die iemand die niet met feminisme bezig is niet direct zal herkennen, maar deze gedachte helpt denk ik ook jezelf al om de mensen om je heen en hun uitspraken wat meer te nuanceren/er beter mee om te gaan. We zijn allemaal opgegroeid in deze wereld dus is het niet gek dat we soms onbewust dingen denken die ons zijn opgelegd door de sociale structuren. Dus dan ben je niet direct onfeministisch, je bent hooguit een beetje onwetend over de theorie die erachter zit :slight_smile:

5 likes

Ik las net dit artikel, heel interessant! Gaat over dat er steeds meer mannen zijn die het stoïcisme aanhangen om hun antifeministische denken te legitimeren. Bijv. net zoals Thierry ook zo’n fan is van het latijn. Daar zit dus een hele altright beweging achter van boze witte mannen. Wil haar boek denk ik ook wel lezen!

1 like

Deze werd aangeraden op de instagram van Damn Honey. Wel even de ondertiteling aanzetten als je geen Frans spreekt haha.

1 like

Ik was de aflevering van Damn Honey van afgelopen zaterdag aan het luisteren, maar ik vond het begin een beetje gek? EĂ©n van de gasten gaf aan zichzelf niet te omschrijven als feminist want “het label feministen vind ik sektarisch en daar heb ik slechte ervaringen mee”. Ik vind zo’n omschrijving zelf best wel schadelijk, en ik dacht dat de podcast van Damn Honey er juist ook wel voor was om een toegankelijk, minder radicaal feminisme te laten zien, maar de hosts van de podcast leken het er mee eens te zijn. Terwijl ik het ook heel stom vind om een hele groep/stroming/ideologie af te schrijven omdat een paa rmensen op twitter die zichzelf er mee identificeren een keer boos zijn geworden. Weet niet of mensen hier die aflevering gehoord hebben, maar ben ik de enige die dit gek vond?

edit: bedoel hier niet mee te zeggen dat die gast meteen de podcast uit gegooid had moeten worden ofzo, maar had het wel op z’n plek gevodnen om dit statement te bevragen.

4 likes

Ja ik vond dit ook best wel raar! Maar kan me ook wel voorstellen dat je als host niet meteen je gast wil aanvallen in de eerste vijf minuten. Misschien hadden ze deze instelling ook niet verwacht en wisten ze ook niet zo goed hoe ze er mee om moesten gaan?

1 like

Ik vond het ĂŒberhaupt een rare aflevering. Hij duurde megalang maar ik denk dat er nog geen enkele aflevering is geweest met zo weinig informatie over feminisme.
Het was meer alle vragen over autisme beantwoord.
Wat ook heel nuttig is hoor, maar de link naar feminisme werd voor mij niet gelegd.

4 likes

Helemaal met je eens. Er zaten een paar zinnen in over onderdiagnose bij vrouwen en bij mensen uit andere culturen, maar dat werd ook niet echt uitgediept.

4 likes

Ja idd.
Maar mss was het wel omdat autisme zo weinig bij vrouwen gediagnosticeerd wordt dat dat al het feministische gedeelte was?

1 like

Dat was toch Toeps van het oude forum?

Ja :slight_smile:

Weet niet of Toeps het zei maar die heeft weleens aanvaringen op Twitter met anti-racisten/feministen gehad.

Zie dit twitterdraadje: https://twitter.com/biancatoeps/status/1051704726834810882?s=21

Denk dat het daar vandaan komt.

Wat vinden jullie van datgene hierboven? Ik heb wel sympathie voor beide kanten. Ik vind het goed dat er mensen zijn die alles onder een vergrootglas leggen, want er is nog veel te bereiken op dit gebied. Maar aan de ene kant keren mensen zich hier wel echt tegen, terwijl je die juist aan jouw kant wil hebben toch? Dan denk ik, zijn mensen als Toeps echt je vijanden? Dan krijg je zoveel geruzie binnen de linkerflank van het politieke spectrum, terwijl er zoveel te behalen is om je wat verder op het spectrum te richten. Lastig vind ik het.

Nog een toevoeging: mensen moeten na 1 opmerking niet zo snel zich van een hele beweging afkeren. Dat vind ik ook vrij kinderachtig.

4 likes

Ik begrijp de afkeer van identiteitspolitiek niet en ik word er heel naar van als bepaalde standpunten afgeschreven worden daarop - voor mij is het altijd een beetje een red flag als mensen die term gebruiken (SJW eigenlijk ook).

Het is toch logisch dat je eigen/groepsidentiteit een grote factor is in hoe je de wereld ziet? Mijn inziens boefent iedereen identiteitspolitiek, het wordt pas gevaarlijk als je denkt dat jouw identiteit meer waard is dan die van anderen ahumrechtsahum. Die hele Great Replacement angst is toch niets meer dan doorgeslagen identiteitspolitiek?

Die blog die ze in dat draadje deelt vind ik ook heel misplaatst eigenlijk en het leest echt als iets wat een Joe Rogan had kunnen zeggen, vooral met die pokemon vergelijking. Wat je ook zegt, je tegen een hele beweging keren omdat er ook minder leuke mensen deel van uitmaken is zo
 stom.

Een vriend van mij had ooit voor een superhelden feestje zijn ogen zwart gemaakt onder een oogmasker (een beetje a la Nic Cage in Kick Ass) en iemand zei toen tegen hem dat dat blackface is. Daar is hij ook niet minder anti-racisme van geworden.

6 likes

Bianca, in t begin bij “wat is het minst feministische dat je deze week hebt gedaan”

Nou ja, zoals ik al zei in m’n eerdere post, zij mag dat prima vinden en hoeft zich echt geen feminist te noemen als ze dat niet wil. Ik vond de redenatie en de manier waarop de hosts daarop reageerden alleen gek.
Edit (had m’n post niet afgetypt oeps); Had ook het idee dat er normaal gesproken niet zo “enthousiast” wordt gereageer in deze rubriek, maar eerder met een “nee kan echt niet inderdaad” oid.

4 likes