Feminisme

Ik vind soms dat er door de meer ‘ervaren’ feministen te boos gereageerd wordt op vrouwen die schadelijke dingen zeggen. Uit eindelijk zijn we allemaal slachtoffer van het zelfde zieke systeem en je kan het iemand vaak niet echt kwalijk nemen vind ik. Als een vrouw bijvoorbeeld zegt dat je iets wel of niet moet doen omdat het niet aantrekkelijk is wordt ze tegenwoordig vaak van alle kanten besprongen terwijl het eigenlijk toch gewoon heel sneu is dat dit door de maatschappij zo in haar hoofd geprogrammeerd is. We zouden elkaar meer moeten helpen daarmee. (Tenzij iemand als een soort haatpastoortje toxic masculinity promoot, maar vaak merk je wel snel het verschil tussen iemand die dat doet en iemand die gewoon niet beter weet.)

(Ik zeg niet dat ik dit zelf nog nooit heb gedaan.)

14 likes

ik word hier echt zo boos van

7 likes

Ohhh ja ik ook. Ik vraag me ook zo sterk af of dit zou gebeuren bij bijv. een witte vrouw. Hoorde al kritiek van (volgens mij) de Zuid-Afrikaanse sportbond dat de testosteronlimieten nu alleen gelden voor middellange afstanden, waar vooral Afrikaanse vrouwen goed scoren.
Maar ik vind het 1) superonzinnig want er kunnen zoveel aangeboren redenen zijn waarom iemand beter kan sporten (lengte, allerlei andere hormonen en dingen die we nu nog niet eens begrijpen), terwijl je het directe verband eigenlijk nooit kan laten zien en 2) ik vind het echt onethisch iemand te dwingen medicijnen te slikken (die blijkbaar ook best hevige bijwerkingen kunnen hebben). Voor alle andere dingen zijn geen limieten, zolang je het maar “natuurlijk” en dus niet via doping verkregen hebt, en dan voor vrouwen met testosteron ineens wel.

4 likes

Hier stond gister een interessant stuk over in de Volkskrant, https://www.volkskrant.nl/sport/sporttribunaal-atlete-met-te-veel-testosteron-mag-niet-meer-meedoen-aan-wedstrijden-experts-kritisch-over-beslissing~bf6616d4/
met wat argumenten voor en tegen dit onderscheid. Hoewel niet zozeer vanuit feministisch oogpunt. Vind niet dat Olfers (die tweede hoogleraar) echt een goed punt maakt maar wel interessant om je af te vragen op basis van welke criteria het onderscheid tussen man en vrouw gemaakt zou moeten worden (hoewel ik zou zeggen niet op basis van dit criterium).
Hoop heel erg dat Semenya dit juridisch aan gaat vechten en haar gelijk haalt.

3 likes

16 likes

https://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/we-celebrated-michael-phelpss-genetic-differences-why-punish-caster-semenya-for-hers/2019/05/02/93d08c8c-6c2b-11e9-be3a-33217240a539_story.html?utm_term=.2bff5092165c

Precies!

6 likes

Oké misschien is dit echt een domme discussie van mij maar wat vinden jullie van het lied ‘hou je bek en bef me’ van MEROL? Het is al een paar keer (op een positieve manier) voorbij gekomen in de Damn Honey podcast en ik ben het daar eigenlijk niet helemaal mee eens. Ik zal meteen eerlijk toegeven dat ik het liedje (buiten de tekst om) sowieso al vreselijk vind klinken, maar ik heb vooral moeite met de tekst. Ik vind het echt niet oké als een man zingt ‘houd je bek en pijp me’ en ik kan me voorstellen dat dit als protest/parodie erop bedoeld is maar ikzelf vind het gewoon allebei niet oké. Ik ben het er ook zeker niet mee eens dat mannen dit soort liedjes zingen maar dat geeft nog geen reden om als vrouw hetzelfde te doen. Ik vraag me nog steeds af of er iets is wat ik niet begrijp, ik kende deze merol hiervoor ook helemaal niet dus misschien mis ik de context, maar vroeg me wel af wat jullie ervan vinden?

4 likes

@Leilouka Ik ben het met je eens. Ik zie het een beetje als deelnemen aan de masculiene maatschappij, in plaats van tegen dat systeem ingaan.

Ja, hier zie je heel erg intersectioneel feminisme meespelen. Ze is niet alleen vrouw, maar ook zwart en lesbienne met een ‘masculien uiterlijk’ (wat dat ook mag zijn…).

En dit was een soort proefballon voor TERFs (Trans Exclusionary Radical Feminist) om uiteindelijk transvrouwen ook uit te sluiten op basis van voormalig hoog testeronlevels als puber of volwassene. Echt dieptriest dat je als gezond persoon medicatie met bijwerkingen moet gaan innemen als je wilt sporten op een bepaald niveau.

3 likes

In onze huidige samenleving zijn het voornamelijk mannen die vrouwen objectiveren en reduceren tot hun uiterlijk en seks. Dit leidt tot marginalisatie van vrouwen. De juiste respons is naar mijn mening dan niet de rollen omdraaien, maar het objectiveren en seksualiseren van vrouwen/mensen denormaliseren. Dat betekent verder niet dat vrouwen niet van casual seks zouden mogen genieten.

1 like

#throwback

2 likes

Doet me denken aan Foekje Dillema.

@Leilouka
Ik vind het een heel goed lied. Alleen al het feit dat het zo ‘spraakmakend’ is geeft aan dat er een dubbele standaard geldt. Als je een beetje luistert naar de Nederlandse ‘vunzige deuntjes muziek’ (ja ik sorry, kan daar echt van genieten) dan hoor je dit soort teksten zo vaak van mannen en daar kraait geen haan naar. Dat dit nummer zo ‘bijzonder’ is, laat dat echt goed zien.

Natuurlijk is het ook niet ok om ‘hou je bek en bef me’ tegen iemand te zeggen op straat. Maar dat is denk ik ook niet wat ze wil aansporen met haar lied.

Plus wat @Olga zei

9 likes

Ik denk dat de rollen omdraaien tot op zekere hoogte helpt, omdat het zo juist aantoont hoe belachelijk het eigenlijk is. En dat helpt dan hopelijk weer bij het denormaliseren.

Ik zie Merol als deels satire, maar niet helemaal. Ze speelt (vind ik) wel mooi met stereotypes.

6 likes

Ik vind dit zo krankzinnig, qua platform en hoeveelheid geld die erin om gaat maar ook de hoeveelheid mannen die zich hier hard voor maken?

3 likes

NRC Weekend gaat over het honderdjarige kiesrecht voor vrouwen. Allemaal interessante interviews met ‘eerste’ vrouwen, zoals de eerste vrouwelijke marinier en timmervrouw. Vond dit wel een interessante om te delen, omdat ik van sommige cijfers best schrok!

10 likes

Ja, het dat de keuze van vrouwen om te kiezen voor een abortus (wederom!) niet redelijk of weloverwogen wordt geacht vind ik vreselijk. De hoeveelheid stemmen op het FVD afgelopen maart maakte me nogal activistisch en ik heb me toen oa ingeschreven voor de nieuwsbrief van (De Bovengrondse. Een tijdje terug kreeg ik een mail die de situatie bij abortusklinieken aanging, en die heb ik hieronder in de spoiler geplakt. Zij zijn er in ieder geval mee bezig, misschien kan je je daar bij aansluiten? Misschien is dat als je hoogzwanger bent misschien niet zo handig, al lijkt het me hilarisch als je met je 35 weken buik langs de demonstranten die kliniek in loopt haha.

Petitie en project abortusklinieken

Abortus(klinieken)
Vrouwen worden steeds vaker (agressief) lastig gevallen in de buurt van abortusklinieken. Omdat wij het recht op demonstreren een groot goed vinden zullen we niets tegen de demonstranten an sich ondernemen, wel willen we zorgen dat vrouwen veilig en ‘zonder gedoe’ een abortuskliniek kunnen bezoeken. Samen met het Humanistisch Verbond werken wij aan een plan om een poule met vrijwilligers op te zetten die vrouwen kunnen begeleiden naar abortusklinieken. Een pilot van het plan zal gaan draaien in Rotterdam. Wil je helpen dit plan op te zetten, uit te denken of wil je je aanmelden als vrijwilliger voor in de poule? Mail.

Teken ook de petitie voor bufferzones rondom abortusklinieken hier.

Ik zoek zelf ook nog even door met wat ik effectief wil doen, maar vooral ook mijn vrienden bewust maken van wat er hier aan de hand is door artikelen als hierboven te delen. Soms komt er toch nog een ‘maar je hebt het toch nog nooit nodig gehad? Dan gebruik je toch condooms’ reactie, en dan probeer ik uit te leggen dat me dit breder raakt en draait om de positie van de vrouw in de samenleving etc.

4 likes

Ik post hier eigenlijk nooit mee maar wilde even zeggen dat ik heel erg blij ben met dit linkje! Hier had ik het gister tijdens lunch met vrienden over. Plus transgenders in de sport industrie (we zijn allemaal sporters en er is nu een dame die als transgender vrouw meedoet op hoog niveau in onze sport en allerlei records breekt, maar dus als man geboren is). En ‘grappig’ genoeg was een vriendin van me er vrij fel over dat zij dat inderdaad oneerlijk vindt ivm de biologische voordelen. En mijn (heteroseksuele, blanke hoogopgeleide) mannelijke vrienden waren juist heeeel erg genuanceerd en veel meer ‘pro’ vrouwen met veel testosteron. Was een tof gesprek dus ik heb dit linkje nu doorgestuurd naar ze!

2 likes

Ik heb ook meerdere keren opmerkingen gekregen waarbij ik me afvroeg of ik die ook gehad zou hebben als ik een man was geweest. Bijvoorbeeld afgewezen omdat ik te jong zou zijn om een beladen onderwerp te onderzoeken (ik was 24, het was een startersfunctie en ik had meer ervaring dan de gemiddelde pas afgestudeerde). Toen ik eens tegen een professor inging, kreeg ik: “goed dat je een mening hebt, probeer dat elegant in je discussie te verwerken.” In plaats van dat ik inhoudelijk een reactie kreeg op mijn argumenten.

3 likes

als je dit interessant vindt moet je ook even op www.athenasangels.nl kijken en dan met name deze pagina, echt ongelofelijk sommige verhalen…

1 like

Dit is een tijdje terug gebeurt, maar ik was gister in een gelijke situatie en nu ben ik er toch wel boos om.

Ik moest de auto van m’n vader fileparkeren bij hun in de straat, ik ben daar best slecht in en was er al veels te lang mee bezig. Uiteindelijk stond die niet recht maar wel gewoon in het vak en niemand tot last.
Toen ging een buurman uit de straat zeggen dat het nog niet goed genoeg was en ik meer zo en zo moest doen.
Dus ik zei nou daar begin ik niet aan maar ik haal m’n vader wel, dan kan hij hem recht zetten.
Dus ik zei tegen m’n vader dat de buurman het nog niet goed genoeg vond en toen ging die man tegen m’n vader helemaal z’n excuses aanbieden en dat de auto best zo kon blijven staan??
Nou ik dacht echt lekker makkelijk hé op mij wel commentaar hebben.
(ik weet trouwens niet of het per se een genderding is, dus mss moest deze ergernis ergens anders)

7 likes