Feminisme

Wilde dit eigenlijk bij zwanger en kinderen posten, maar het past hier beter. Ik was vanochtend op het consultatiebureau voor mijn dochter van 6 weken oud. De mevrouw naast ons begon tegen ons te praten en noemde m’n dochter ‘hij’. Dus mijn man zegt: het is een meisje. De vrouw verontschuldigt zich (wat niet hoeft want ja, het is een baby, zie je niet echt wat het is). En vroeg toen: wisten jullie niet wat het zou worden?
Blijkbaar omdat mijn kind een geel/wit truitje en zwart broekje aan had was ze niet meisjesachtig genoeg? Ik moest er echt een beetje om lachen.

16 likes

Had ze zelf wel genoeg roze aan om duidelijk te maken dat ze een vrouw is??

18 likes

Hahahaha niet echt op gelet, maar volgens mij gewoon zwart ofzo. Haar kind had dan weer wel een roze legging aan. De regel zal wel alleen gelden onder de 2,5.

Nee maar het stuk van opzij gaat alleen over dat kwantitatieve onderzoek van de vakbond, terwijl het stuk dat overal in de media verscheen vooral ging over het onderzoek door het LNVH (landelijke netwerk vrouwelijke hoogleraren).

Dat was een kwalitatief onderzoek en inderdaad ook niet mega breed uitgezet (20 diepteinterviews en 33 schriftelijke getuigenissen) maar de onderzoeker erkent ook wel dat dit waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg is:

‘Het nieuwe Nederlandse onderzoek is kwalitatief, niet kwantitatief, en Nederlandse percentages zijn onbekend. Ook iets voor vervolgonderzoek, zegt Naezer. „Maar ieder geval is er een te veel. En als je ziet hoe ingebed het is in de academische structuren, en hoe terughoudend vrouwen bovendien zijn om hun ervaringen als harassment te benoemen, denk ik dat dit het topje van de ijsberg is.’

Sowieso is zoiets denk ik moeilijk te meten, omdat er nog zo’n taboe op heerst. Zeker in de academische wereld waar er echt veel machtsverschil bestaat wil je niet het gevaar lopen dat je je eigen carriere om zeep helpt door er open over te praten/iemand te beschuldigen.

5 likes

Ik weet niet precies in welk topic dit hoort, maar ik ‘mis’ een eigenschap die vaak aan vrouwen wordt toegeschreven. Ik huil niet: niet om films, niet om muziek, niet om dood en geweld, niet om het nieuws. Ik zou soms wel willen dat ik iets meer mijn gevoelens zou kunnen uiten. Of tijdens ongesteldheid onredelijk willen zijn. Ik kan wel weer makkelijk boos worden.

Wat jammer dat je het gevoel hebt dat je onvoldoende je emotie kan uiten. Jezelf uiten doet iedereen op een andere manier. Het feit dat je niet huilt, zegt niks over hoe heftig je emoties voelt, hoe erg je iets raakt of hoe je je emoties verwerkt.

En zolang je zelf niet idee hebt dat je met opgekropte emotie zit, denk ik niet dat het een probleem is dat je het niet op de stereotype manieren uit. Als je wel dat gevoel hebt kan je misschien alternatieven proberen. Over je emoties praten, het opschrijven, sporten, wat er maar voor jouw werkt. Of als je er echt veel last van hebt professionele hulp zoeken via je huisarts.

Ik denk overigens niet dat er eigenschappen zijn die typisch mannelijk of vrouwelijk zijn, maar meer uitingen van emotie die bij vrouwen maatschappelijk als acceptabel worden gezien en andere uitingen van emotie die bij mannen als ‘normaal’ gezien worden. Zolang je zelf emotioneel geen last hebt van het missen van deze specifieke eigenschap (huilen bij films, etc), zou ik er niet te zwaar aan tillen dat je dat niet hebt.

7 likes

Ik weet niet of dit echt in dit topic hoort, maar wil het graag even kwijt. Vandaag heb ik gemerkt wat voor verschil ik voel in het lopen en fietsen naar mijn bestemming. Zodra ik ergens te voet naartoe ga voel ik me onderweg echt niet op mijn gemak. Waar ik vandaag echt van walgde: twee mannen die expres achter mij gingen lopen en ook tegen elkaar zeiden ‘zo laten we deze jongedame maar even voor ons lopen’. Het was niet op een vriendelijke toon en voor mij leek het alsof ze mijn achterkant eens even goed wilden bekijken. Ik merk als ik te voet ben dat ik me erg machteloos voel, want ik durf bijvoorbeeld niets te zeggen tegen die mannen en je kan bijvoorbeeld ook niet snel weg zijn uit zo’n situatie door heel hard weg te rennen.

3 likes

Ik ben er ook zo mee bezig! Heb zelf ervaring met abortus dus voel me toch aangesproken als er van die nare uitspraken worden gedaan door die groepen…

Ik kreeg vandaag de nieuwsbrief van de bovengrondse, met een actie om vrouwen bij abortusklinieken te helpen. Even screenshots in een spoiler, hoop dat het oké is dat ik dit hier post!

Samenvatting


Ik vind dit echt heel goed dus heb me ervoor aangemeld, als mensen hier ook in geïnteresseerd zijn kan ik de link wel door pb’en!

8 likes

Ik heb me ook aangemeld!

1 like

Wil je mij die link even pb-en?

1 like

Wil je mij ook pb’en? :slight_smile:

1 like

En in Georgia ook al abortus na 6 weken (heel veel vrouwen weten dan nog niet eens dat ze zwanger zijn!?) illegaal. What is happening.

3 likes

Wat is dit dat we de laatste tijd vooral terugslagen maken in plaats van vooruitgang?
Ik vind dit echt heel, heel erg.

8 likes

Hoorde vanmorgen een reclame van NIX18 over dat je nu je puber mee kan nemen naar de bios. Ging ook over een puberdochter dat die normaal alleen met d’r vriendinnen naar de bios wil, maar als je dan zegt dat er knappe superhelden en mannen in de film zitten, dat ze dan wel wil. Schoot me zó in het verkeerde keelgat.

4 likes

Wat!?

Ja, ik zwéér het. Zo toxisch. Dat dat nog kan tegenwoordig.
Ik probeer het op te zoeken!

Edit: hier @Pantalones https://www.538.nl/gemist op de show van vanmorgen 15 mei bij Ochtendshow met Frank op 1 uur 55. Om te kotsen.

3 likes

Ik heb me ook aangemeld! En ik vertelde het tegen m’n vriend en toen zei hij: ooh ik wil me ook wel aanmelden!

Haha yes ik maak ‘m langzaamaan een feminist/activist :smirk:

9 likes

Yess, lekker bezig!

Ik weet nooit zo goed wat ik bij kan dragen. Naast dat ik me er in real life tegen uitspreek, deel ik dit soort dingen op social media maar dat voelt zo makkelijk. Lekker vanuit je luie stoel posten en er ook nog likes voor krijgen. Al denk ik wel dat het helpt want ik heb best veel vrienden die dit soort dingen anders niet zouden meekrijgen. Toch voelt het stom en aanstellerig. Dat mensen denken: heb je haar weer hoor.

Zijn jullie actief hierover (of over andere dingen waar je je druk om maakt) op social media en waarom wel/niet?

Overigens heb ik ook gedoneerd aan ACLU.

2 likes