Feminisme

Deze kwam op Reddit voorbij, soort testje of je op een bepaald tijdstip mocht stemmen in de geschiedenis. Natuurlijk weet ik dat vrouwen lange tijd niet mochten stemmen, maar vond het wel confronterend dat je braaf de vragen van het testje invult en er dan elke keer komt te staan: ‘Je hoopte misschien dat je nu kans zou maken op een stembiljet. Maar helaas voor jou hadden vrouwen nog steeds geen stemrecht.’
Vond het wel interessant om te lezen in ieder geval, weet niet zeker of hier plaatsen de goede plek is?

4 likes

Van de week was ik dus bij de show van Theo. Ik zei hier al dat ik eigenlijk geen zin meer had nav dat artikel met Sunny, maar ben gewoon gegaan.

Heb zeker kunnen lachen om sommige stukjes in de show, hard zelfs om sommige, gevatte fragmenten. Het gekke is dat ik alleen de fragmenten heb onthouden die ik wat dubbel vond. Vandaar dat ik die ook ff benoem haha. Het terugkerende thema over de witte man was ik wel snel zat, het voelde een beetje gemaakt aan. Ik vond dat er veel makkelijke, flauwe grapjes gemaakt werden. Makkelijk scoren. Bijvoorbeeld toen ie zei dat er zoveel hormonen zitten in Tilapia vis, die er vroeger helemaal niet inzaten en dat mannen dat dus niet moeten eten. Hij maakte de vergelijking met dat er daardoor niet gek was dat er nu ‘ineens’ allemaal transgenders zijn, door die hormonen dus. Later in de show begon hij over de Netflix serie Queer Eye, dat hij uitlegde als homo’s die heteroseksuele mannen helpen bij van alles, dus kleding interieur etc. Maar, legde hij uit, hoe zou dit andersom zijn? Als heteroseksuele mannen homo’s zouden helpen om gewoon NORMAAL TE DOEN. Dus niet met zo’n handje wapperen dat bedoelde hij, heel stigmatiserend.

Verder… stukjes over donkere mensen, dat ze daar in Amerika ‘the N-word’ voor hebben maar dat dat in Nederland niet zou kunnen. Dan zou iedereen bij het horen van het N woord direct aan neuken denken. Dat het om de intentie gaat waarmee iets wordt gezegd, dat het woord dus maar een woord is. Dat hij dan zelf ook wel een woord zou willen verbannen, bleekscheet bijvoorbeeld. Zulke vergelijkingen maakte ie wel vaker. Dat het wel ok is als een vrouw uit Tanzania op de Nederlandse tv zegt dat ‘de tijd van een wit Nederland voorbij is’, maar als hij in Tanzania zou zeggen dat de tijd van een zwart Tanzania voorbij is, dan zou de wereld op z’n kop staan!!!

Wat ook al in het artikel wordt benoemd, zegt ie dat vrouwen wel veel macht hebben. Want ze kunnen bepalen met welke mannen ze seks hebben. Dus, als vrouwen ervoor zouden kiezen om vanaf nu niet meer met racisten naar bed te gaan, heb je over 1 generatie geen racisten meer. We hebben dus wel macht maar doen er niks mee! Vrouwen zijn de machtigste wezens want ze beslissen of ze wel of geen seks willen met een man.

Oh en het eindigde met een hele waslijst over uitvindingen gedaan door de witte man. Want we mochten de witte man ook wel eens dankbaar zijn, anders leefden we in een heel andere wereld!

Hij begon overigens met een disclaimer dat hij vindt dat iedereen gelijk is enzo. Buiten deze voorbeelden waren er ook leuke momenten. Ik vind het ook wel lastig want ik vind dat je overal grappen om zou mogen maken, maar de keuze van deze ‘grappen’ vind ik gewoon niet geslaagd. Zelfs over zo’n polariserend thema zijn echt wel leukere dingen te bedenken, als je kijkt naar Daniël Arends ofzo, die spaart ook niemand, maar idk, kreeg er bij Theo een beetje een nare bijsmaak van.

Heeeeeeel verhaal volgens mij haha maar moest het even kwijt

10 likes

Het geeft gewoon zo goed aan dat hij er geen zak van begrepen heeft.

Over Queer Eye bijvoorbeeld, daar doen alleen maar mensen aan mee die dat willen en het is echt een super positief programma dat zorgt voor meer begrip bij veel (door het programma voormalig) homofoben in Amerika. Tuurlijk gaan ze niet random door de stad lopen en hetero mannen aansporen zich te gedragen als hen. Het is echt een super positief programma en daar gaat hij dan een beetje flauw over zitten doen.

Net als die uitvindingen van de witte man. Vrouwen en niet-witte mensen hebben jaren lang niet de kans gehad om iets uit te vinden of zich te ontwikkelen… dat snapt een kleuter zelfs. Zou hij dat nu echt niet snappen of er gewoon grappig over doen?

Ik vond Theo Maassen vroeger altijd heel grappig en dat is hij nog steeds wel af en toe, maar ik vind het eng dat hij dit soort dingen gewoon echt meent.

4 likes

Bedankt voor het delen, vind het fijn meer te horen over hoe de voorstelling is

1 like

Ja precies, ben echt fan van dat programma, en ze kijken echt naar de interesses en stijl van de man zelf, ipv hun eigen stijl op te dringen. Daarom vond ik de vergelijking ook stom

1 like

Dit zou een gouden troll-actie zijn, maar ik vrees van niet. Dit is meer ‘ik zeg waar het op staat’ treurnis van iemand die tot nu toe nog nooit over ongelijkheid heeft nagedacht, denkt dat zijn ervaringen de norm zijn, en daarom nu denkt dat hem dingen afgenomen worden.

7 likes

Nee hij meent dit echt. Althans dat pretendeert hij wel in interviews. Je hebt hier bijvoorbeeld ook Daniël Arends die ook wel grappen maakt die echt ver gaan, maar meer inderdaad als een soort parodie/om te laten voelen hoe belachelijk het is als iemand zoiets zegt.

4 likes

Ik denk dat hij het tot op zekere hoogte wel meent. Ik denk niet alles, sommige dingen werden op een soort absurdistische manier gebracht, maar dat wordt niet duidelijk in zijn show helaas. Als ik vooraf zijn interviews niet gelezen zou hebben had ik er misschien ook wel anders naar gekeken…

1 like

Vandaag in: wat is het minste feministische wat je gedacht of gezegd hebt.

Er is een collega op werk die lange tijd is weggeweest en nu weer terug is. Ik ken haar niet, ik begon nadat zij al weg was. En het enige wat ik over haar hoorde was van een andere collega die zei: ja ik ken haar verder ook niet, ze zeggen alleen steeds dat ze heel knap is. Daar heb ik mij hard tegen uitgesproken natuurlijk, waarom hoef ik jullie niet uit te leggen. Maar toen ontmoette ik haar vandaag en het eerste wat door mijn hoofd schoot was: nou ze is helemaal niet zo knap.

:sob:

3 likes

Moet meteen aan The Guilty Feminist denken:

'I’m a feminist, but…"

Jarenlange conditionering door de maatschappij is nou eenmaal niet van de een op de andere dag weg, het is juist goed dat je het in ieder geval bij jezelf opmerkt en er actief mee bezig bent.

2 likes

En anderen hebben ook nog van te voren die associatie geplaatst. Op specifiek deze collega. Beetje een grote roze olifant dan.

3 likes

We are doomed

3 likes

Ik zou bijna de Handmaid’s Tale gaan kijken om me hier mentaal op voor te bereiden.

5 likes

Ik ben bang dat heel veel mensen zich hier best in kunnen vinden :(.

Wat ik in recensies gelezen heb, is dat er getwijfeld wordt over de ironie. Hij is zo’n slimme vent, die met best veel ironie over het thema praat, maar zonder genoeg ironie om zeker te weten dat hij het niet meent. Dat beangstigt mij ook een beetje

3 likes

Naast of de reden klopt voor bevolkingsafname, mis ik ook gewoon totaal waarom dit een slechte ontwikkeling is?

6 likes

Omdat wij blanke Hollanders dan outnumbered raken door de niet-Westerse immigranten. Het lot van de Ariërs ligt in uw schoot vrouw!

24 likes

Omdat mensen van “andere” afkomst wel blijven voortplanten en alle blonde mensen dan uitsterven en onderdrukt worden

7 likes

Helaas is mijn bloed ook al bezoedeld en ben ik bovendien de 30 gepasseerd, dus ik tel sowieso niet mee.

3 likes

Maar we begrijpen hem gewoon niettt! :rage:

Zijn woorden bij WNL. Ja, dat kijk ik tijdens het sporten, k?

1 like