Feminisme

Waar denk je aan bij feminisme?

‘Protesterende vrouwen die naakt op trommels slaan.’

:o_o: :o_o: :o_o:

3 likes

If it only was that simple

6 likes

“mannen hebben de drive om überhaupt iets te behalen”
Dafuq??? Die Jordan en Alex zijn idd om te janken, waar zijn zij van?

De rest vond ik wel tof en wel leuk om te kijken alsnog

Edit: ik zeg het niet vaak maar de comments lezen was zowaar eens leuk :)!

Jordan en Alex zijn van ex on the beach (mtv) en Alex heeft ook nog meegedaan aan temptation island, sowieso lekker niveautje dus.

Vind het echt om te janken, hun opmerkingen, had het vet gevonden als Concentrate Kay of Vivian ofzo naast een van die twee had gezet om ze even op hun plek te zetten haha

1 like

Lijkt me best leuk eigenlijk

1 like

Forummeeting?

4 likes

Jessie Maya stelt me ook wel teleur?

4 likes

Die Jordan en Alex zijn echt een speciaal soort dom zeg jezus, zo frustrerend. Kay daarentegen zegt echt goede dingen.

3 likes

Maar echt. Dat iemand die mannen aantrekkelijk kan vinden is me een groot raadsel.

4 likes

Heeft nog iemand de nieuwe aflevering van Damn, Honey geluisterd? Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en het is denk ik een discussie die breder kan zijn dan alleen die specifieke podcast, daarom hier en niet in het podcasttopic.

Kun je podcasts eigenlijk spoilen?

De aflevering ging over borsten en ze lazen een brief voor die was ingestuurd door een man. De strekking was “wat mag je als man wel en niet zeggen over het uiterlijk van vrouwen?”. Ik merkte bij mezelf dat ik me er behoorlijk aan ergerde en verbaasd was dat ze niet kritischer op deze brief waren. Het was een behoorlijk lang relaas over dat deze man zich afvroeg wat voor complimentjes wel en niet oké waren om aan een vrouw te geven. Hij benadrukte hierbij dat hij oprecht wilde leren, maar ik ergerde me toch aan de “wat mag je tegenwoordig nog wél zeggen?”-ondertoon die er naar mijn idee in zat. Hier reageerden ze op zich nog best accuraat op. Maar nu komt het: vervolgens ging het erover dat hij muziekleraar is en dat een leerlinge van 14 (!!!) grote borsten had, dat hij de manier waarop ze zich kleedde ongepast vond (want hij kon soms haar BH zien) en of hij daar wel of niet iets van kon zeggen. Hier reageerden ze positief op: dat ze zijn positie wel begrepen en dat het goed was dat hij er bewust mee bezig was (ik kreeg de indruk dat ze hem sowieso al vrijpleitten/uitgingen van goede bedoelingen puur vanwege het feit dat hij naar hun podcast luisterde). Ze hadden het ook meerdere keren over hoe “superleuk” ze deze brief vonden.

Wat ik me dus afvraag:

  • Voor degenen die geluisterd hebben: wat vonden jullie hiervan?
  • En meer algemeen: ik merk dat ik het lastig vind wat ik van dit verschijnsel (lid van meerderheidsgroep vraagt leden van minderheidsgroep om informatie) vind. Aan de ene kant denk ik: het is goed dat mensen zichzelf proberen te onderwijzen en misschien ook wel goed dat ze deze brief in de podcast voorlezen, zodat wellicht anderen er ook iets van kunnen opsteken. Aan de andere kant: ik merk dat het me ergens irriteert dat hij ervanuit gaat dat vrouwen deze vragen voor hem gaan beantwoorden (het leek er niet echt op dat hij zelf al actief dingen had gedaan om zichzelf te onderwijzen, bijv. dingen lezen) en dat er nu veel podium wordt gegeven in de podcast aan die lange brief én aan deze man zijn hersenspinsels over de borsten van een veertienjarige :thinking:
1 like

Ik vind het sympathiek dat ze dat soort brieven beantwoorden. Ik heb het al eerder gezegd maar we zijn allemaal onderdeel van het zelfde zieke systeem en ‘educate yourself’ is nogal makkelijk gezegd als je al redelijk educated bent. Waarschijnlijk weet hij niet eens waar hij moet beginnen. (Google helpt je in veel gevallen alleen maar van de regen in de drup.)

Plus persoonlijk advies is toch vaak beter. Als ik een vraag heb over racisme bijv. vraag ik dat liever dan dat ik zelf ga zoeken/‘aankloten’ met de kans dat ik het fout interpreteer. Maar misschien is dat fout van mij?

Ik vond de podcast verder echt top. Zelf heb ik grote borsten en heb me hier eigenlijk tot dit jaar altijd voor geschaamd. Dit komt mede door mijn moeder (zelf seksueel misbruikt) zoals heel veel ouders niet echt de balans tussen ‘je dochter empoweren’ en ‘je dochter beschermen’ had. Ik mocht vroeger super veel niet dragen bijvoorbeeld ‘omdat mannen en jongens daar dan opgewonden van raken.’ (Natuurlijk alleen maar vanuit liefde maar ja, ouders zijn ook niet perfect.) Bij mij was het zo erg dat ik tot nu toe nog steeds met voorovergebogen schouders zit/sta omdat ‘het verbergen’ er nog heel erg in zit.
Inmiddels verberg ik niks meer, maar moet ik dat wel bekopen met meer opmerkingen en ongewenste intimiteiten dan mijn ‘plattere’ vriendinnen.
Alle dingen waar ik mee zit kwamen echt op een goede manier aan bod en ik hoop dat dat voor vrouwen met andere problemen (kleine borsten, borstvoeding, borstkanker) ook zo is.

Tl;dr: dit onderwerp gaat me persoonlijk aan en ik vind het goed dat ze er aandacht aan besteden.

1 like


Een plastische chirurg heeft op fb een post geplaatst over dat je als transvrouw een subsidie aan kan vragen als je een borstvergroting wil en de comments zijn om te janken.
Als je denkt “goh feminisme, waarom moet dat nou intersectioneel zijn” lees dan deze comments, denk niet dat je dan nog twijfelt want tis echt heel erg.

3 voorbeelden van verschillende cisvrouwen

Hopelijk volgt hier nu trouwens niet de discussie over of vrouwen die onzeker zijn over hun kleine cupmaat een vergroting mogen krijgen want dat is bij deze fbpost helemaal niet aan de orde (ookal denken de reagerenden wel dat het was of alle transvrouwen of alle vrouwen met een kleine cupmaat)

6 likes

Ohhh wat vreselijk vals dit

3 likes

Ja, hier ben ik het ook weer mee eens! ‘Educate yourself’ komt mijns inziens bijna altijd vanuit een positie van privilege, want hoe weet je nou of de ander toegang heeft tot dezelfde middelen en cultureel kapitaal als jij hebt gebruikt om jezelf te onderwijzen? Ik heb er denk ik meer moeite mee dat door deze man te “educaten” in de uitzending, ze indirect podium gaven aan problematische ideeën (bijvoorbeeld door gebrek aan kritische reactie op dat van die veertienjarige leerlinge).

Vond het zelf verder ook een goede aflevering trouwens!

4 likes


Ik zag dit artikel op de fb van Jan fran en daarbij stond deze reactie en vond dat echt interessant om over na te denken

4 likes

Ja, ik vind dit ook interessant want het laat zien dat ‘vrouwen moeten meer werken’ zoveel meer lagen heeft: vrouwen dragen het vaakst de zorgtaak omdat mensen denken dat dat zo hoort/vrouwen beter kunnen zorgen, dus ze gaan vaker parttime werken, dus ze maken minder vaak carrière, dus minder vrouwen aan de top (en ook nog eens minder loon). De man moet tegelijkertijd volgens de norm wél fulltime werken, moet carrière maken, krijgt één papadag (ipv dat je de zorg over je kind eerlijk verdeeld)… Dit probleem wordt niet opgelost door je alleen op vrouwen te richten, want vrouwen kúnnen niet meer gaan werken als de man niet ook kind- en mantelzorgtaken op zich neemt. En vice-versa.

Ze hebben/hadden bij women inc zo’n werk-zorgberekenaar en dan bleek dat het soms voordeliger is om juist wél te blijven werken ivm kinderopvangtoeslag enzo. Veel mensen denken toch direct: oh ik verdien minder dus ik ga dan wel minder werken

4 likes

Ik ben ervan overtuigd dat het belangrijkste voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen is, dat mannen meer mogelijkheid krijgen om thuis te zijn met de kinderen. Dit artikel is ook interessant daarover: https://decorrespondent.nl/685/zo-krijg-je-mannen-achter-het-aanrecht/230577193770-4983abc2

Als mannen ook langer verlof krijgen, is het niet langer interessanter om een man aan te nemen dan een vrouw en vrouwen blijven dan vaker meer werken (en dus ook verdienen).

8 likes

Ik vind dat je gelijk hebt maar ik snap ouders/ouderen/leerkrachten etc. die vinden dat jonge meiden er niet te bloot moeten bijlopen wel. Als je ‘wat meer vormen hebt’ krijg je hier namelijk wel opmerkingen of blikken door, mensen zien dat toch als iets ‘seksueels’, ook als je 12 of 14 o.i.d. bent.
Dat is niet goed en je moet die verantwoordelijkheid niet bij jonge meiden leggen, maar ik snap wel dat als het om je eigen kind gaat of een kind dat dichtbij je staat dat je dat kind wil beschermen. Zeker bij kinderen die nog niet mondig genoeg zijn om zich te verweren.

Ik vind niet dat je kinderen moet leren dat ze zich moeten schamen voor hun borsten, maar eigenlijk vind ik ook niet dat je kunt zeggen dat een kind van onder de 18 maar alles moet kunnen dragen. Zeker niet naar school bijvoorbeeld.

De grens tussen empowerment en bescherming is echt zo moeilijk. (En dat heb ik zelf dus ook ondervonden zoals ik zei, want ik schaamde me wel heel erg.)

9 likes

Maar je kunt denk ik wel al op jonge leeftijd aan kinderen leren wat privé is en wat openbaar kan. Zo van: ‘je kunt niet zomaar aan wildvreemden je onderbroek laten zien, want dat is iets voor jezelf’. En dan kan je op latere leeftijd erbij vertellen dat de maatschappij helaas zo is gevormd dat er heel erg een focus is op seksualisering van het vrouwenlichaam. Dus dat je met een diep decolleté of een heel kort rokje daar opmerkingen over kan krijgen, en dat dat misschien niet zo veilig of fijn kan voelen. Ook omdat je op die leeftijd misschien nog helemaal niet bezig bent met seks enzo. Dan leg je de verantwoordelijkheid niet bij het meisje, maar leg je wel uit hoe anderen kunnen reageren op je lichaam en dat je daar dus een beetje voorzichtig mee om moet gaan (hoe oneerlijk het ook is).

10 likes

Ohja die heb ik niet geluisterd haha, maar ja dat lijkt wel op één lijn te zitten!

1 like