Feminisme

Ja maar dan wordt je maar als pussy gezien. Ook zou het geen probleem moeten zijn als je baas het als ‘moeilijk doen’ ziet, het is immers een recht. Mijn mannelijke baas was de eerste die verlof durfde te nemen en daarna deed ineens iedereen het. Omdat blijkbaar iedereen het wil en niemand het durft.

Gelukkig woon ik in Duitsland waar het de gewoonste zaak van de wereld is. Hier is het fijn dat je als koppel twee maanden extra verlof krijgt als de partner óók minimaal twee maanden verlof neemt. Een super goed ‘drukmiddel’ om dit te stimuleren dus. Je merkt dus echt dat als het eenmaal is, er echt niemand over klaagt. Maar die eerste stap moet je wel een keer forceren anders wordt het nooit wat.

9 likes

Ik vind dit veel te makkelijk gezegd. Als jij carrière wil maken heb je wel een gunfactor van je baas en soms ook je collega’s nodig.
*niet alleen als je carrière wil maken overigens, ook als je gewoon op een normale manier je werk wil kunnen doen.

Ik zou er ook op staan dat mijn vriend het doet hoor maar ik vind het begrijpelijk dat veel mannen het niet durven en ik vind ook dat je dit probleem serieus moet nemen en er iets aan moet doen.

Het zelfde bijvoorbeeld bij vrouwen die niet durven te vragen om een fatsoenlijke ruimte om te kolven. Dan zeg je toch ook niet ‘eigen schuld dat je te pussy bent om dat te vragen’. Je moet dat soort verantwoordelijkheid helemaal niet bij werknemers willen leggen.

3 likes

Maar als je iets niet eens vraagt of durft aan te kaarten dan verandert er ook niks? Ik snap wel dat sommige werkgevers hun werknemers benadelen die van dergelijke rechten gebruik willen maken, maar zoals iemand al eerder zei; is je familie niet belangrijker?

Partnerverlof is echt de kern van veel van wat er nog mis is met de gelijkheid tussen mannen en vrouwen en ik denk dat het aan alle partijen (werknemers, werkgevers en overheid) is om daar iets aan te doen.

2 likes

Ja ik ben het echt wel met jullie eens, maar ik begrijp wel waarom veel mensen bang zijn. Natuurlijk is familie belangrijk maar de meeste mensen zijn wel afhankelijk van hun baan/inkomen.
Dat je niet bang bent/hoeft te zijn om op te komen voor dat recht is best een privilege en ik vind niet dat je vanuit die positie kunt oordelen over mensen die het niet durven.

Als je het verplicht maakt haal je de verantwoordelijkheid weg bij individuele werknemers.

Overigens zijn er natuurlijk allemaal mooie wetten waardoor je niet bang zou hoeven te zijn maar in de praktijk kun je als baas altijd van iemand af als je wil.

5 likes

Ja je hebt zeker een punt hoor! En ik praat ook vanuit een makkelijke positie. Maar er is denk ik ook nog een onderscheid tussen: ‘afhankelijk van deze baan’ en ‘ik wil graag die ene promotie maken maar als ik er twee maanden tussenuit ga krijg ik het misschien niet’.

Dit is deels waar, maar 11% van de mannen neemt ouderschapsverlof op. (dit tegenover 23% van vrouwen, maar dat is bovenop hun maanden zwangerschapsverlof dus niet 1op 1 vergelijkbaar, plus veel vrouwen werken parttime). Denk je dat de andere 89% van de mannen in serieuze problemen komen als ze doordeweeks voor hun baby gaan zorgen? Want ik vind het nogal flauw om het meteen te betrekken op de echte zwaksten in de samenleving. Natuurlijk is ongelijkheid en hoeveel je er tegen kunt strijden ook sterk afhankelijk van je socio-economische positie. Daarom moet feminisme intersectioneel zijn. Maar er zit veel meer tussen de oren dan dat er daadwerkelijk massaal banen op het spel staan.

5 likes

Nog even geen tijd om bij te lezen en schrijven, maar dit staat nu op de site van de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vaders-willen-wel-verlof-opnemen-maar-stuiten-op-heersende-moederschapsideologie~b3c677f9/?fbclid=IwAR1YLqjVtvIqMs9IsgJcZgx8zjC7WQTHRVJraFtT3Bg6eRz2GILc9-kBvlI&utm_campaign=shared_owned&utm_medium=social&utm_source=facebook

2 likes

Ja dit is trouwens waar ik de 11% cijfers vandaan heb in mijn vorige post, voor iemand om bronnen roept :joy:

1 like

Haha ik dacht even dat het betekende dat de Volkskrant hier meelas haha.

Overigens bedoelde ik niet per se alleen de aller zwaksten hoor. Ik denk dat vrijwel iedereen wel fucked is zonder baan. Zelfs als je snel weer wat nieuws kunt vinden hebben veel mensen denk ik wel die angst. Dat zie je ook aan de hoeveelheid kut shit die mensen pikken van hun werk/baas. Maar goed, nogmaals: jullie hebben wel gelijk. Ik ken overigens ook die mannen die dan op werk komen en zeggen ‘poeh poeh ben blij dat ik weer mag werken/eindelijk rust.’

1 like

Dit vind ik echt de spijker op zijn kop! Ongelijkheid is een maatschappelijk probleem dat vraagt om een maatschappelijke oplossing. En tuurlijk kun je mensen aanspreken op hun individuele verantwoordelijkheid, maar ik vind het onrealistisch om te verwachten dat daarmee het probleem wordt opgelost.

5 likes

Ik ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden? Ikzelf ben net afgestudeerd aan een andere TU en heb de afgelopen maanden ook gesolliciteerd (ondertussen een baan), maar ik weet niet zo goed of ik dit een goede oplossing vind (vraag me ook af of het wel mag?). Ik zag het feit dat ik een vrouw ben wel als voordeel tijden het solliciteren, en veel wetenschappelijke posities in bijv. Duitsland geven ook voorrang aan vrouwelijke sollicitanten. Maar meteen alle mannen uitsluiten van solliciteren vind ik best een grote beslissing.

2 likes

Ik moet voor m’n werk blogs op een website plaatsen over ondernemen. Iemand anders heeft die geschreven, ik moet ze alleen juist vormgeven en online zetten. In alle artikelen word ‘de ondernemer’ en ‘de baas’ standaard als een ‘hij’ beschreven.

Ik heb nu stiekem alle 'hij’s door ‘hij of zij’ vervangen.

38 likes

Doe het!

@Leilouka Het is maar tijdelijk en als ze echt geen vrouw vinden die geschikt is is de vacature alsnog open voor mannen. Het klinkt misschien extreem, maar ik vind het wel meevallen. In het artikel staat dat het met de andere maatregelen te langzaam ging. Dit hadden ze niet gedaan als het niet nodig was. Ik vind het op het eerste gezicht een goede maatregel. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken

10 likes

Haha dit is top, stil verzet <3

Wbt de TU ben ik het met @pantalones eens, vind de titel ook slecht want zo klinkt het extremer dan het is (in de zin van het gaat wel nog steeds om capaciteiten). Ben alleen een beetje bang dat doordat het zo breed uitgemeten wordt het een negatief effect heeft, ik zag op twitter al een flink aantal negatieve reacties, al is dat natuurlijk niet echt een goede weergave van de samenleving.

2 likes

ik ben wel benieuwd naar de uitwerking. Er zal zeker veel negatief commentaar komen. Maar helaas op mijn faculteit (ook een technische faculteit) zijn slechts twee vrouwelijke hoogleraren. Zolang hetzelfde cv met een mannennaam hoger wordt beoordeeld dan met een vrouwennaam, is emancipatie nodig.

Ik vind het ook erg schokken dat slechts 11 procent van de vaders ouderschapsverlof opneemt. Natuurlijk zijn er arbeidsomstandigheden waar over dit recht moeilijk wordt gedaan; vooral in wat traditionelere beroepen zoals de bouw en de metaalindustrie. Maar veel werkgevers zijn echt wel progressiever op dat vlak. Mijn vader nam bijna 30 jaar geleden al ouderschapsverlof op.

3 likes

Ik heb het idee dat het juist vooral op kantoren is waar de man in kwestie ‘onmisbaar’ is

Ik las dit Mannen laten zich leiden door de cultuur op het werk, zegt Van Breeschoten. „Als mannen in een omgeving werken met veel vrouwen, zijn zij eerder geneigd verlof op te nemen voor de kinderen.

En juist in die sectoren werken minder vrouwen. Mannen denken sowieso vaker dat hun bijdrage onmisbaar is.

2 likes

Ah dankje!
Ik had het trouwens gisteren met mijn vriend over vrouwen in de bouw (hij werkt zelf in de bouw) en dat er altijd van die onzin argumenten worden aangevoerd zoals dat ze minder kunnen tillen terwijl je volgens de arbo niet zoveel mag tillen en dat hij veel vrouwelijke collega’s had maar die allemaal weg zijn of op individuele projecten werken vanwege de hoeveelheid seksisme die ze ervaarden.
Dit waren dus allemaal zijn woorden en ik zat echt zo
MjAxMy05NDRhNDliYTljNWI1ZTg3

17 likes

Ik was dit weekend op verlaat babybezoek en de kersverse moeder heeft dus net dit hele gedoe meegemaakt. Zij wilde na haar zwangerschapsverlof stoppen bij haar veeleisende baan (ruim voor haar verlof aangekondigd), hetgeen niet gewaardeerd werd en er werd zelfs gedreigd dat ze dan voor haar verlof maar ontslag moest nemen…
Daarna zwanger solliciteren, waar ze van verschillende hr-medewerkers opmerkingen kreeg van ‘je snapt zelf ook wel dat we je in deze staat niet gaan aannemen.’ (Terwijl ze na haar verlof, dat haar oude werkgever betaalde, gewoon weer prima inzetbaar zou zijn.)
Haar vriend het zelfde; wilde een beroep doen op vaderschapsverlof en ‘een papadag’ en er werd letterlijk gezegd: ‘Nou dat kan wel maar dan weet je dat je niet echt meer in aanmerking komt om te groeien en je weet dat het hier een up or out cultuur is.’ (Hij heeft inmiddels gelukkig ook een andere baan.)

1 like

Ik heb een mannelijke collega, die van de baas te horen heeft gekregen dat zijn privéleven zijn werk te veel beïnvloedt omdat hij geregeld verlof opneemt om iets met of voor de kinderen te doen. :woman_shrugging:

1 like