Feminisme

Krijg dé téring

16 likes

‘Laagjes weglaten’

:confused:

Ik overwoog vanmorgen m’n oksels te scheren maar ze kunnen het lekker bekijken.
In impopulaire meningen zei iemand dat er dan iig goede airco op kantoor moet zijn en dat vind ik wel een goede, al vind ik dat je je dan om moet kunnen kleden op kantoor en eigk vind ik dat dan weer onzin dat zoiets nodig is.
Bij mij op kantoor is het trouwens zo fris dat ik maar een vestje meeneem

Ook zo’n onzin. Ik ben vrij groot, waardoor jurkjes die normaal tot op je knie zouden komen, bij mij daar een 10 cm boven vallen. Ik vind dat zelf al vervelend genoeg zonder dat de zeden/smaak politie daarover valt. Gelukkig is dat op mijn werk geen issue, ook genoeg mannen in short, en af en toe zelfs iemand op teenslippers.

3 likes

Ik vind het zeer slecht verwoord en ook raar dat blote benen wel mogen als ze in goede conditie zijn en blijkbaar niet als dat niet zo is. :exploding_head: Maar ik vind het niet raar dat er op de werkvloer regels zijn als dat je rok tot je knie moet komen, eigenlijk. Dan zou je kunnen zeggen dat die verantwoordelijkheid bij mensen zelf ligt en dat mensen echt wel zelf kunnen bepalen wat gepaste werkkleding is, maar dat is echt niet (overal) zo. Ik keur het bericht van het ministerie af maar op social media gaat het er ook om dat er überhaupt kledingvoorschriften zijn en dat vind ik eigenlijk heel logisch op je werk. (Afhankelijk van welk werk je doet uiteraard.)

Oh @MtMeru dit was geen persoonlijke aanval op jou trouwens, ik had je bericht nog niet gezien. Zoals ik al zei lijkt het me sterk afhankelijk van je baan/het bedrijf. Mannen mogen bij ons ook geen shorts en teenslippers dragen.

Ik ben helemaal voor dat je in je vrije tijd zelf mag weten wat je draagt en dat dat niets zegt over hoe mensen je moeten benaderen, maar ik snap wel dat bedrijven een bepaald soort stijl/imago willen uitstralen. Als je ergens een baan accepteert stem je ook in met hun kledingbeleid (voor zover dat beleid niet al te belachelijk is zoals benen in goede conditie mogen een rok aan.)

4 likes

Het is toch diep treurig dat een Tweede Kamerlid zich hier mee bezig houdt.

3 likes

Ja en dat er ook nog 58 kamerleden voor stemmen… (hoewel DENK dat blijkbaar per ongeluk had gedaan).

2 likes

Gebruiken ze nu echt de term “Social justice warrior” :joy: Volgend mij is dit een poging van de PVV om zieltjes terug te winnen die over (dreigen te) lopen naar FvD. “Nee wacht, wij hebben óók seksisme en misogynie!”

12 likes

:anguished:

@Flamoes: ik ben er helemaal mee akkoord dat een bedrijf mag vragen van zijn werknemers om zich deftig te kleden, zeker als je bvb met klanten moet praten. Ik zou ook nooit een lezing geven op slippers. Maar dat soort regeltjes van ‘roklengte moet zo lang zijn,’ mouwen zo lang, zijn ook niet altijd even zinvol. Ik vermoed dat de meeste mensen wel weten wat echt niet kan. En anders kan bvb een of andere baas of hr medewerker hen daar nog steeds op wijzen.
Opmerkingen als ‘vrouwen mogen geen te korte rokjes of diepe decolletés dragen want dat leidt de mannelijke collega’s af’ vind ik wel echt dom. Ik heb nog nooit iemand iets horen zeggen als “gespierde mannen mogen geen te strakke T-shirts dragen want hun gespierde torso leidt vrouwelijke collega’s af.”

En voorschriften over hoe bruin, glad en gespierd je benen moeten zijn, alvorens je een rokje/short mag dragen, komen voor mij al snel in de buurt van body shaming.

Tot slot: ik vind echt wel dat mannen met dit weer het onderspit delven doordat een short vaak nog als not done wordt beschouwd. Er zijn echt veel deftige shorts, vind ik. Deftiger dan bvb linnen broeken die heel snel kreuken en voor mij toch al snel een vakantiesfeer uitstralen. En met dit weer in een lange jeans zitten, lijkt me echt niet prettig. En vrouwenbenen of mannenbenen, dat maakt toch geen verschil.

12 likes

100% mee eens!

*(Dat iemand er op wijzen lijkt me trouwens wel een intens kutte baan, maar iemand moet dat wel doen. Ik heb ook wel eens op een kantoor gewerkt waar dat dan achter de rug van iemand om ging maar de baas durfde niks te zeggen. Ik overigens ook niet maar ik was werkstudent dus was ook niet echt mijn plek.
Maar ik denk wel dat bedrijven daarom soms van die specifieke regels hebben, omdat iemand aanspreken moeilijker is dan overdreven veel regels stellen.
Maar goed er zou sowieso een hoop, sneller opgelost zijn als mensen eerder aangesproken worden. Misschien is dit meer wat voor het werkergernissentopic.)

Tl;dr: het is nogal makkelijk om als ‘machtig persoon met een hoge positie’ achter je computer een hoop regeltjes te bedenken zodat je niemand ‘live’ hoeft aan te spreken.

2 likes

Doet me denken aan de keer dat ik hoogzomer in een jurkje voorbij wandelde en er nét op dat moment een collega werd aangesproken op het dragen van een korte broek. Collega “Waarom mag Swelgje wel een jurkje aan?” En die manager ‘omdat Swelgje er de benen voor heeft’. De manager heeft zich daarna wel 3x verontschuldigd bij mij voor deze opmerking. (Het was een keurige manager zowel in gedrag als kleding :joy:) De betreffende collega had ook echt zo’n cargo-korte broek aan, vond ik ook teveel vakantie-gevoel. Denk dat een nette korte broek best had gemogen mits er die dag geen contact met klanten (gemeente) is.

1 like

Ik heb vandaag een dappere collega die een korte broek aan heeft (wel ongelooflijk lelijk en veel te casual, zo’n afritsbroek in beige en dan lang opgetrokken sokken in sandalen)!
Extra dapper omdat hij vorig jaar op zijn kop had gekregen.

6 likes

Maar: ik vind het juist ook wel belangrijkd at er van te voren duidelijke regels zijn. Dan weet je wanneer je iemand aan moet spreken en wanneer niet en dan krijg je niet van die gekke ambigue situaties waar iemand met maat 34 niet wordt aangesproken op het dragen van een rok 10 cm boven de knie, maar iemand in maat 44 wel omdat dat om een ofa ndere reden sneller als ongepast gezien wordt.

3 likes

Ja klopt. Ik zei het net ook in een ander topic maar het zou gebaseerd moeten zijn op regels die ergens terug te vinden zijn als werknemer.

Bij dat bericht van het ministerie kreeg ik een beetje zo’n idee van ‘we verveelden ons tijdens de lunch en hebben dit zojuist even bedacht.’ (Ook niet waar denk ik.)

1 like

Ja ik kwam na deze post er achter dat je in een ander topic ook al op mij had gereageerd, liep een beetje door elkaar.

Ja klopt, ik ook. Maar ik val in dat bericht ook vooral over “verzorgde benen”. Ik heb soms eczeem in m’n knieholtes, zou ik dan nooit een rok aan mogen?!

2 likes

Heel dapper want het is nogal koud vandaag.

2 likes

In het Zuiden wordt het een stuk warmer.
Bovendien is het hier binnen nog steeds stikheet.

Ohja ik zie het! Wat arelaxt.

Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen, waar gaat het heen met Amerika? Het is echt op weg naar een soort Handmaid’s Tale waar vruchtbare vrouwen als wandelende couveuses worden beschouwd.

Hoe (HOE?!?) is die Grand Jury ertoe gekomen om wel het slachtoffer (die in haar buik geschoten is én haar kindje heeft verloren) aan te klagen maar niet degene die schoot…? Want je hebt vast “per ongeluk” ineens een wapen in je hand, overmacht, of? Weet iemand of je de beraadslaging van zo’n Grand Jury kan teruglezen?

6 likes