Feminisme

Ik heb maar 20 minuten geluisterd, maar vond het sowieso een stom onderwerp. Vind die discussie over wanneer je feministisch bent, wie dat dan is en mogen zijn, de ene feminist die tegen de andere zegt dat het anders moet, zo zinloos. Het hele je moet met je blote tits op de barricades staan voordat je erbij hoort-idee sloopt ook een deel van de vooruitgang.

Edit: En ik vind het gekibbel ergens ook een soort van perfect voorbeeld van privilege. Van een soort van “modefeminisme” van een bepaald cirkeltje jonge aantrekkelijke meiden uit de randstad, die discussies hebben over wat al dan niet feministisch is en daarbij voorbij gaan aan de vooruitgang die voornamelijk voor anderen dan zij van levensbelang is.

Vond Milou overigens erg goed in deze aflevering. Zij zit normaal erg diep in mijn allergiezone.

11 likes

Post 2: Over dit soort podcasts in het algemeen: zat lang in de trein dus heb toch maar doorgeluisterd en mijn ergernis tov bovenstaande zit hem vooral in het feit dat het feminisme van deze club vrouwen vaak zo niet inclusief is. Er heerst tussen hen een bepaalde consensus over wat feministisch is, en als je het daar niet mee eens bent is het omdat je niet woke genoeg bent en aan de ketting hangt bij het patriachaat.

Klein voorbeeld; de discussie over vrouwen die niet werken en thuis blijven met de kinderen/minder gaan werken. Gelukkig waren ze er hier al iets genuanceerder in, maar het valt me op dat daar vaak zo lelijk over gepraat wordt. Dat je enerzijds pleit voor super inclusief feminisme, maar anderzijds een groep vrouwen die zelf een bepaalde keuze maakt uitsluit zonder hen zelf aan het woord te laten snap ik echt niet. Alsof die keuze zo simplistisch is en niet afhankelijk is van zo verschrikkelijk veel factoren en iedere vrouw die ervoor kiest bijvoorbeeld minder te gaan werken dat doet zodat ze prakkies en bammetjes voor de man kan maken om vervolgens op commando met de benen wijd op bed te gaan liggen wachten tot de heer des huizes zin heeft. Het stoort me ergens zo enorm.

7 likes

Er wordt besloten met dat Doortje en Lena zelf een nieuwe beweging gaan starten (korrel zout), omdat er volgens hen een te negatieve connotatie hangt aan het woord feminisme. Pfoee, wat arrogant. Doe dan iets aan je eigen referentiekader, denk ik dan, want er werden van hun kant aardig wat dingen gezegd en gesteld waar ik het als feminist totaal niet mee eens ben. Valt me tegen!

8 likes

Ik ben op zoek naar een Nederlandse strip over de mental load. Ik dacht dat Renske de greef m gemaakt had maar kan m nergens vinden. De gebruikte kleuren zijn volgens mij zwart wit en roze. Weet iemand welke ik bedoel?

Deze? Het is van een Franse artiest, misschien is er ergens wel de Nederlandse vertaling?

@Paardenmeisje @MadameMignon

Nee die had ik ook al gevonden. Er is dus ook een Nederlandse versie, echt anders getekend enzo. En het is zó irritant dat ik hem biet kan vinden! Maar wel bedankt voor het meedenken!

1 like

Ik moet deze aflevering nog beluisteren, maar ik vind Doortje en Lena wel vaker met aparte uitspraken/statements komen m.b.t. (zaken gerelateerd aan) feminisme, dus ik vreesde al een beetje voor de inhoud van deze aflevering.

De vertaling hiervan? https://www.oneworld.nl/kijkenluisteren/strip/de-gevolgen-hoe-vrouwen-bij-elke-keuze-twee-keer-moeten-nadenken/

1 like

https://www.theguardian.com/world/2017/may/26/gender-wars-household-chores-comic Niet Nederlands…

Spuit 11: was al gepost. Voor niets een superlang whatsapp gesprek doorgescrold :rofl:

1 like

Ik kwam deze video tegen: https://vimeo.com/393253445 Heftig maar waarheid?! Vond het wel passen in dit topic.

3 likes

Ahhh bedankt voor het scrollen!

1 like

Ik zou het eerlijk gezegd ook niet weten, maar je zou kunnen zeggen dat het tegenwoordig steeds vaker voor zal komen dat de vrouw hoger opgeleid zal zijn dan de man:

En wat hij met die informatie zelf maar moet weten. Dat het misschien een kwestie van wennen is en dat het iets is waar hij zelf aan moet werken (aan zijn eigen onzekerheid). Maar dat vrouwen heel lang een achtergestelde positie hadden. En dat het meer iets zegt over hem dan vrouwen.

1 like

Ja daar heb je wel een goed punt! Als hij zich daadwerkelijk niet bij neer kan leggen, dan verdient zij inderdaad beter. Zo had ik er nog niet over nagedacht.

Hier ben ik het ook wel echt mee eens inderdaad. Dankjewel!

1 like

Hebben ze dat samen überhaupt goed besproken?

Dat vraag ik mij ook heel erg af, volgens mij maar half half. Ik denk dat ze dat eens moeten gaan doen en hij moet vooral gaan inlezen en bedenken wat nou het daadwerkelijke probleem is voor hem. Ik heb het idee dat hij ook een beetje beïnvloed wordt door vrienden hierin. Alleen wil ik me er ook weer niet te veel mee bemoeien, maar ik schrok er dus wel even van.

1 like

Gaan jullie naar de Women’s March 8 maart? Ik twijfel een beetje omdat ik niet zo goed ga op mensenmassa’s dus vind het om die reden best ‘eng’ eigenlijk. Heeft iemand daar ervaring mee toevallig?

Ik wil er misschien wel naar toe maar ik vind het ook wel eng.

1 like

Dat is wel echt een lastige situatie… Ik denk ook eigenlijk dat het helemaal niet gek is dat hij er onzeker van word. Dat willen winnen zit daar ook wel wat in denk ik. Ik zou onderstaande antwoorden meenemen, maar ook zeker aandacht geven aan dat het niet gek is dat hij zich onzeker voelt. en eens vragen wat maakt je dan onzeker? Er zijn vast ook dingen waar hij weer beter in is of gelijk is aan haar.

Kan je niet online meedoen? Volgens mij kon dat vorig jaar wel

1 like

Hoezo is het niet gek dat hij er onzeker van wordt? Gek is wel een normerende term, maar ik vind het zeker niet vanzelfsprekend dat hij er onzeker van wordt. Is het alleen voor mannen ok dat ze er onzeker van worden? Dat iemand meer verdient dan jij maakt jouw positie toch niet minder of jouw werk minder waardevol? En hoezo moeten er dingen zijn waarin hij beter is of gelijk dan haar. Een klik met iemand gaat toch niet om iemand (willen) overstreven of überhaupt een balans opmaken van waarin de een of ander beter in is?

Ik twijfel er niet aan dat dit vaker voorkomt, maar om dit dan maar ok te vinden? ik vind het echt een projectie van een fragiel ego. Als jij een ander niet leuk durft te vinden, omdat diegene op een gebied het in jouw ogen ‘beter’ doet. Als je een ander alleen leuk kan vinden, als die in jouw ogen ergens ‘onder’ je staat. Als zij hem constant inwrijft dat hij waardeloos is omdat zij meer verdient dan hij, dan kan ik me voorstellen dat hij dat een probleem vindt, maar niet omdat ze meer verdient dan hij maar omdat dat gewoon een asshole-actie is. Maar dat haal ik geenszins uit het verhaal en dan vind ik het gewoon best een zielige actie van hem.

13 likes