Ja ik heb ook wel over dat artikel nagedacht, want vond het aan de ene kant inderdaad leuk en vrolijk en verfrissend, en ben het er ook mee eens dat het jammer is dat er weinig ruimte meer lijkt te zijn voor verschillende opvattingen binnen de feministische hoek (en daarom voelt het ook zuur om het volgende te typen maar goed) - maar ben het er wel overwegend mee oneens eigenlijk.
Denk dat die nadruk op verschillen echt lastig is en ook een beetje gevaarlijk eigenlijk. Bij verschillen, bijv in hoe zorgtaken worden uitgeoefend (waarbij zij lijkt te impliceren dat zorgen een vrouwelijke waarde is die wel door mannen zou moeten/kunnen worden uitgedragen hoewel op een andere manier), denk ik toch: die komen gewoon voort uit dezelfde traditionele beelden over mannen en vrouwen en hun respectievelijke rollen in de samenleving waar vrouwen nu uiteindelijk veel hinder van ondervinden. Zij vindt dat dan te Noord-Europees waarschijnlijk, maar ik zou toch hopen op meer nadruk op gelijkheid en beleid waarbij (om maar bij het voorbeeld van zorgtaken te blijven) beide ouders worden gefaciliteerd in het op gelijke manier/in gelijke mate uitoefenen van zorgtaken voor hun kind. Beter voor vrouwen die zich dan niet hoeven te voelen alsof ze zich moeten excuseren op werk ofzo, of daar aanpassingen in moeten maken (bijv door deeltijd te gaan werken), en bovendien niet benadeeld worden als ze in hun vruchtbare leeftijd/met kinderen solliciteren op dezelfde functie als mannelijke sollicitanten waarbij de verwachting dan is dat vrouwen minder flexibel zijn/minder tijd en energie in hun werk kunnen stoppen/er langer uitliggen rondom zwangerschap etc etc. Maar uiteindelijk ook niet slecht voor mannen denk ik, die in sommige situaties ook best benadeeld kunnen worden (om maar een gek voorbeeld te noemen: vrouwen die strafbare feiten plegen worden korter vastgehouden in detentie/minder snel voorlopig gehecht, wat deels te maken heeft met het soort feiten dat ze plegen, maar bijvoorbeeld ook omdat zorgtaken voor vrouwen door de rechter vaker in overweging worden genomen - terwijl hier bij mannen geen of minder aandacht aan wordt besteed; wie het leuk vindt hier iets over te lezen, zie: https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/67235/2018.Rechtstreeks.1.Column.Emancipatie_in_het_strafrecht.pdf?sequence=1).
Ik weet niet, ik heb het idee dat zij een gelijke hoewel andere/bijzondere positie voor vrouwen motiveert op basis van allerlei verschillen waar ik me gewoon niet zo in kan vinden. Vind het prachtig en bijzonder dat vrouwen kinderen kunnen voortbrengen, maar dat is gewoon samen met een man, die âscheppende krachtâ of iets dergelijks waar zij het over heeft is toch iets gezamenlijks en daarnaast denk ik inderdaad ook, wat @Swelgje ook zegt, ik zou âvrouwelijke waardenâ of vrouw zijn of iets dergelijks daar helemaal niet aan willen koppelen eigenlijk.
Wat ik verder ook echt kwalijk vond was doen alsof het âgevaarlijkâ is ofzo of niet handig dat emancipatie in Noord-Europa aseksueel geworden is waardoor mannen niet meer met de vrouwelijke seksualiteit zouden kunnen omgaan, waarin dan ook nog dat voorbeeld wordt genoemd van die man uit Helsinki.