Feminisme

Ja de positieve energie spat er wel echt vanaf, gek dat ik dat dan idd associeer met zweverig. Al denk ik wel dat dat ook komt vanuit de seksualiteit en die ballen, ik tune daarbij echt uit omdat het gebracht wordt als een praktisch middel en ik er gewoon niet in geloof.
Maar zonde dat ik daarmee de andere kracht uit het artikel weghaal, want wat ze zegt over zusterschap vind ik wel weer heel mooi.

2 likes

Ik werd er een beetje kwaad en verdrietig van. Waarom worden vrouwelijke waarden ook altijd gekoppeld aan het moeder zijn en het krijgen van kinderen. Is ook een punt wat heel gevoelig bij me ligt maar ik probeer juist heel begripvol te zijn als moeders eerder weg moeten van werk, vergaderingen op prettige tijdstippen te plannen en ze de ruimte te geven. Maar toch word ik dan weggezet als ‘niet moeder’ en ik begrijp dat allemaal niet. Natuurlijk weet ik niet hoe het is met een kind. Maar ik heb weer andere zaken die belanrijk voor me zijn en daar mag dan ook wel tijd voor komen. Het zou m.i. breder moeten dan alleen steeds de nadruk op de zorgtaken voor zowel mannen áls vrouwen. Ik had ook wat moeite met die sensualiteit, dat stukje over die balletjes of over het epileren van de oma, dat voelt voor mij te intiem, ik hoef dat niet te weten en ook niet te doen om me vrouwelijk te voelen. En wat als ik me niet vrouwelijk wil voelen? Ben ik dan minder vrouw? We hebben hier een keer een hele interessante discussie over gehad, over vrouwelijkheid en dat daar ook allemaal positieve eigenschappen aanhangen. Ik heb wat moeite om dan die ‘vrouwelijke’ eigenschappen alleen aan vrouwen toe te schrijven en daarmee ook te suggeren dat mannen die eigenschappen niet of minder hebben. Maar dat is weer een nurture nature verhaal.

Beetje warrig zo, mijn gedachtespinsels.

19 likes

Ja ik heb ook wel over dat artikel nagedacht, want vond het aan de ene kant inderdaad leuk en vrolijk en verfrissend, en ben het er ook mee eens dat het jammer is dat er weinig ruimte meer lijkt te zijn voor verschillende opvattingen binnen de feministische hoek (en daarom voelt het ook zuur om het volgende te typen maar goed) - maar ben het er wel overwegend mee oneens eigenlijk.

Denk dat die nadruk op verschillen echt lastig is en ook een beetje gevaarlijk eigenlijk. Bij verschillen, bijv in hoe zorgtaken worden uitgeoefend (waarbij zij lijkt te impliceren dat zorgen een vrouwelijke waarde is die wel door mannen zou moeten/kunnen worden uitgedragen hoewel op een andere manier), denk ik toch: die komen gewoon voort uit dezelfde traditionele beelden over mannen en vrouwen en hun respectievelijke rollen in de samenleving waar vrouwen nu uiteindelijk veel hinder van ondervinden. Zij vindt dat dan te Noord-Europees waarschijnlijk, maar ik zou toch hopen op meer nadruk op gelijkheid en beleid waarbij (om maar bij het voorbeeld van zorgtaken te blijven) beide ouders worden gefaciliteerd in het op gelijke manier/in gelijke mate uitoefenen van zorgtaken voor hun kind. Beter voor vrouwen die zich dan niet hoeven te voelen alsof ze zich moeten excuseren op werk ofzo, of daar aanpassingen in moeten maken (bijv door deeltijd te gaan werken), en bovendien niet benadeeld worden als ze in hun vruchtbare leeftijd/met kinderen solliciteren op dezelfde functie als mannelijke sollicitanten waarbij de verwachting dan is dat vrouwen minder flexibel zijn/minder tijd en energie in hun werk kunnen stoppen/er langer uitliggen rondom zwangerschap etc etc. Maar uiteindelijk ook niet slecht voor mannen denk ik, die in sommige situaties ook best benadeeld kunnen worden (om maar een gek voorbeeld te noemen: vrouwen die strafbare feiten plegen worden korter vastgehouden in detentie/minder snel voorlopig gehecht, wat deels te maken heeft met het soort feiten dat ze plegen, maar bijvoorbeeld ook omdat zorgtaken voor vrouwen door de rechter vaker in overweging worden genomen - terwijl hier bij mannen geen of minder aandacht aan wordt besteed; wie het leuk vindt hier iets over te lezen, zie: https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/67235/2018.Rechtstreeks.1.Column.Emancipatie_in_het_strafrecht.pdf?sequence=1).

Ik weet niet, ik heb het idee dat zij een gelijke hoewel andere/bijzondere positie voor vrouwen motiveert op basis van allerlei verschillen waar ik me gewoon niet zo in kan vinden. Vind het prachtig en bijzonder dat vrouwen kinderen kunnen voortbrengen, maar dat is gewoon samen met een man, die ‘scheppende kracht’ of iets dergelijks waar zij het over heeft is toch iets gezamenlijks en daarnaast denk ik inderdaad ook, wat @Swelgje ook zegt, ik zou ‘vrouwelijke waarden’ of vrouw zijn of iets dergelijks daar helemaal niet aan willen koppelen eigenlijk.

Wat ik verder ook echt kwalijk vond was doen alsof het ‘gevaarlijk’ is ofzo of niet handig dat emancipatie in Noord-Europa aseksueel geworden is waardoor mannen niet meer met de vrouwelijke seksualiteit zouden kunnen omgaan, waarin dan ook nog dat voorbeeld wordt genoemd van die man uit Helsinki.

8 likes

Precies dit dacht ik ook. Vind het ook jammer dat zijn nu aan het hoofd van Atria staat. De gedachte dat er bepaalde eigenschappen en taken zijn die vrouwelijk zijn of goed bij vrouwen passen, is in mijn ogen net zo goed kwalijk als de huidige situatie.

Net zoals de gedachte dat mannen vrouwen verkrachten/geweld aandoen omdat ze niet hebben leren omgaan met de vrouwelijke seksualiteit. Ik ken genoeg mannen die hun handen thuis weten te houden en die hebben toegang tot precies datzelfde als mannen die dat niet doen. Laten we geen meelijwekkende excuses voor seksueel geweld zoeken.

8 likes

Ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer moeite heb met verhaallijnen in films. Gisteren bijvoorbeeld j’ai perdu mon corps/I lost my body gekeken, en ik wil niet spoileren, maar ik vond de verhaallijn over de jongen en het meisje echt problematisch. Spoiler: Dat hij haar opzoekt op haar werk, haar volgt in de trein tot haar bestemming, en zich vervolgens voordoet als iemand anders om haar hart te winnen. Wanneer hij dat dan opbiecht reageert zij natuurlijk ontdaan. Maar vervolgens springt hij heldhaftig van een gebouw naar een hijskraan en vindt ze hem weer leuk. Ik vind het gedrag van die jongen eigenlijk nogal psycho maar het wordt neergezet als een romantisch verhaal.

Zelfde met Call me by your name, al gaat dat over homoseksualiteit maar die Amerikaan is veel ouder dan die jongen en ze hebben voor het eerst seks (wordt gesuggereerd) wanneer die jongen zo dronken is dat hij moet kotsen?.

En beide films hebben heel veel lof ontvangen.

3 likes

Ik had echt even een awesome overwinningsmomentje op mijn werk. Ik werk in een industrie die nogal gedomineerd wordt door mannen, en dan heb je ontzettend vaak te maken met mannen die niet eens willen luisteren naar het antwoord dat ik heb op hun vragen, of nog erger, mij niet eens uberhaupt de vraag willen stellen en kijken wat mijn reactie is. Nu ben ik wel gewend aan deze seksistische bullshit, maar echt leuk is het natuurlijk niet. Nu had ik er laatst weer eentje die nogeneens aan mij wou vragen. Hij kwam binnen met:
’ Is er hier iemand die mij kan helpen? Terwijl hij mij recht aankijkt terwijl ik achter een balie sta. Dus ik zeg:’ Ja hoor! Ik kan u helpen
 wat wil u weten meneer?’ .
Hij:’ Ja nee kan ik niet daarachter heel even wat vragen?’ .
Ik:’ Nou ja ik kan u denk ik ook wel helpen hoor, wat wil u weten?’.
Hij:’ Nou ja, ik wil gewoon iemand spreken die er verstand van heeft’.

En echt heh toen was ik het ineens zo zat, maar ik dacht ik blijf beleefd. Dus ik zeg:
’ Ok, maar sorry mag ik u misschien vragen waarom u het niet aan mij wil vragen’ .
Zegt hij:’ Nou ja ik wil even met iemand praten die er verstand van heeft’.
Dus ik weer: ’ Ja maar
 nu wil ik toch weleens even weten, waarom denkt u nou dat ik er geen verstand van heb? Waar komt dat nou door? Ik ben daar nou echt eens benieuwd naar’.

En in de winkel stond nog een man, dus hij kijkt die man aan zo van:’ Pfff geloof je dit nu?’ Zegt die man zo:’ Nou sorry hoor, maar ik ben het hier ook echt niet mee eens, getuigt van weinig respect dit’. Dus die vent begon zich te schamen joh SCHAMEN. Hij kon mij ook gewoon echt niet meer een antwoord geven. Uiteindelijk zei hij: ’ Neee neee nee ik heb echt respect hoor, eerlijk waar’. En ging hij uiteindelijk toch maar zijn vraag aan mij stellen, waarna ik hem gewoon netjes kon antwoorden en ook netjes heb afgeholpen. Hij moest wel lang wachten op iets, maar hij durfde er gewoon na dat hele gebeuren niet meer over te klagen :joy:

Ik heb die andere man er ook echt nog voor bedankt dat hij mij ‘steunde’ zeg maar, dat vond ik echt ontzettend tof. Hij zei toen ook: ’ Nou ik kan er gewoon niet tegen dit soort dingen. Wij hebben een vrouw werken bij ons die alles afweet van boten en de techniek erachter, maar die kerels willen haar nooit spreken, terwijl zij er meer van af weet dan hun. Ik kan daar gewoon zo ontzettend slecht tegen!’. Uiteindelijk heb ik die ‘seksistische man met een glimlach op mijn gezicht afgeholpen en zei hij:’ Nou bedankt voor de service hoor, ik kom hier zeker terug. Eerlijk waar!’. Je zag gewoon dat hij echt een realisatie momentje had van:’ Jezus wat was ik eigenlijk lullig bezig? ’ :joy:

Het voelde toch echt even als een kleine overwinning dit haha.

94 likes

Hahaha dank je! :grin: Ik vond het echt even prachtig want ik krijg hier helaas zooo ontzettend vaak mee te maken

1 like

Lekker pik!

2 likes

Goed bezig!! :raised_hands:t3:

1 like

Wat vinden jullie ervan als iemand vraagt of je getrouwd bent? Vandaag op werk vroeg een oudere man het (hij was 90 ofzo). Ik vond het zelf niet zo erg, hij vroeg daarvoor waar ik vandaan kwam en hoe lang ik hier al woonde enzo, dus ik zag het als onderdeel van een normaal oppervlakkig gesprek. Maar ik wilde eigenlijk wel recalcitrant doen en zeggen dat ik niet getrouwd was en ook niet van plan was ooit te trouwen!!

1 like

Ik denk dat ik dat alleen naar zou vinden als je duidelijk aan iemand zou merken dat iemand het niet uit interesse vraagt maar het afkeurt dat vrouwen van mijn leeftijd niet getrouwd zijn o.i.d. Als iemand het op dezelfde manier vraagt als de vraag of je huisdieren hebt zie ik het probleem niet. Ik vind het hedendaagse huwelijk ook niet per definitie onfeministisch dus iemand zou mij er niet mee beledigen.
Zelf zou ik echter eerder vragen: “Heb je een partner?” omdat ik dat leuk vind om te weten en getrouwd/niet getrouwd me niet zo veel boeit.

7 likes

Wat @Flamoes zegt ja. Ik vind het ook niet perse onfeministisch om zoiets te vragen zeker niet als diegene 90 is. Vroeger trouwden bijna iedereen natuurlijk.

Ik vind deze zaak zo boeiend he: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/amp/703982/Definitief-vrijspraak-voor-barmannen-na-seks-met-dronken-vrouw.

Drie mannen hebben tegelijkertijd seks met een vrouw. De mannen werken alledrie in dezelfde bar en het vindt ook daar plaats. De vrouw is duidelijk dronken en onvast ter been. Later doet ze aangifte. De advocaat van de drie mannen viert nu een soort van dat ze de zaak gewonnen hebben en zijn cliënten na een driejaardurende nachtmerrie eindelijk vrij zijn, terwijl de werkelijkheid gewoon is dat de wet tekort schiet om er daadwerkelijk over te oordelen. Want hoezo vinden we het oké dat drie barmannen seks hebben met een vrouw die iniedergeval aardig ver heen is? En hoezo is uitdagend dansen een teken dat je wilsbekwaam bent en de seks vast ook gewild heb.

1 like

Ja echt walgelijk. Eind goed al goed is er dus een vrouw van 20 (toentertijd) die aangifte deed van verkrachting, waarna er drie jaar lang gesteggeld is over of zij wel of niet wilsbekwaam genoeg was om aan te geven dat ze het wel/niet gewild had. Waarna geconcludeerd is dat ze op basis van camerabeelden wilsbekwaam was en ‘nee’ had moeten kunnen zeggen. Dat wordt nu gebracht als: deze arme mannen hebben drie jaar in spanning gezeten terwijl ze niks gedaan hebben.

5 likes

4 likes

Ik heb hier een paar jaar geleden een klacht over i gediend bij remia, met dezelfde argumenten. Daar kreeg ik niet echt een bevredigend antwoord op, maar wel een pot sirachamayo.

Goed dat het nu wordt aangepast!

14 likes

Ik heb dus ook al een heel beeld bij het type mannen dat zich hierdoor aangesproken voelt.

1 like

Ik denk wel dat dit nog altijd komt omdat niet genoeg mannen zich uitspreken tegen seksisme. Nu is het heel bijzonder als een man zich feministisch uitspreekt in de media, dat trekt aandacht. Daarbij kun je ook nog denken: Hij is hier niet persoonlijk door geraakt dus het is meer ‘objectief’ dan wanneer een vrouw het zegt. (Dat laatste is onzin want seksisme is objectief, maar zo werkt het geloof ik wel bij veel mensen. Ook als het bijv. gaat over zp.)

Ik vind het dus eigenlijk niet irritant dat Tim Hoffman zich hier over uitspreekt, maar irritant dat niet meer mannen met een stem dit structureel doen.

3 likes

Ik ben het met je eens hoor. Sowieso denk ik dat een hele maatschappij geraakt wordt door seksisme maar in dit specifieke geval is dat ook nog eens heel aanwijsbaar. Ik denk alleen dat veel mensen die er alleen oppervlakkig naar kijken denken: ‘Als een man wat over seksisme zegt is het objectief want diegene is er niet door beledigd.’ (Wat dus niet hoeft te kloppen, maar ja de meeste mensen zijn nu eenmaal niet zo op de hoogte.)

2 likes

En daarnaast is die saus ook gewoon goor

3 likes