Ik had echt even een awesome overwinningsmomentje op mijn werk. Ik werk in een industrie die nogal gedomineerd wordt door mannen, en dan heb je ontzettend vaak te maken met mannen die niet eens willen luisteren naar het antwoord dat ik heb op hun vragen, of nog erger, mij niet eens uberhaupt de vraag willen stellen en kijken wat mijn reactie is. Nu ben ik wel gewend aan deze seksistische bullshit, maar echt leuk is het natuurlijk niet. Nu had ik er laatst weer eentje die nogeneens aan mij wou vragen. Hij kwam binnen met:
â Is er hier iemand die mij kan helpen? Terwijl hij mij recht aankijkt terwijl ik achter een balie sta. Dus ik zeg:â Ja hoor! Ik kan u helpen⊠wat wil u weten meneer?â .
Hij:â Ja nee kan ik niet daarachter heel even wat vragen?â .
Ik:â Nou ja ik kan u denk ik ook wel helpen hoor, wat wil u weten?â.
Hij:â Nou ja, ik wil gewoon iemand spreken die er verstand van heeftâ.
En echt heh toen was ik het ineens zo zat, maar ik dacht ik blijf beleefd. Dus ik zeg:
â Ok, maar sorry mag ik u misschien vragen waarom u het niet aan mij wil vragenâ .
Zegt hij:â Nou ja ik wil even met iemand praten die er verstand van heeftâ.
Dus ik weer: â Ja maar⊠nu wil ik toch weleens even weten, waarom denkt u nou dat ik er geen verstand van heb? Waar komt dat nou door? Ik ben daar nou echt eens benieuwd naarâ.
En in de winkel stond nog een man, dus hij kijkt die man aan zo van:â Pfff geloof je dit nu?â Zegt die man zo:â Nou sorry hoor, maar ik ben het hier ook echt niet mee eens, getuigt van weinig respect ditâ. Dus die vent begon zich te schamen joh SCHAMEN. Hij kon mij ook gewoon echt niet meer een antwoord geven. Uiteindelijk zei hij: â Neee neee nee ik heb echt respect hoor, eerlijk waarâ. En ging hij uiteindelijk toch maar zijn vraag aan mij stellen, waarna ik hem gewoon netjes kon antwoorden en ook netjes heb afgeholpen. Hij moest wel lang wachten op iets, maar hij durfde er gewoon na dat hele gebeuren niet meer over te klagen
Ik heb die andere man er ook echt nog voor bedankt dat hij mij âsteundeâ zeg maar, dat vond ik echt ontzettend tof. Hij zei toen ook: â Nou ik kan er gewoon niet tegen dit soort dingen. Wij hebben een vrouw werken bij ons die alles afweet van boten en de techniek erachter, maar die kerels willen haar nooit spreken, terwijl zij er meer van af weet dan hun. Ik kan daar gewoon zo ontzettend slecht tegen!â. Uiteindelijk heb ik die âseksistische man met een glimlach op mijn gezicht afgeholpen en zei hij:â Nou bedankt voor de service hoor, ik kom hier zeker terug. Eerlijk waar!â. Je zag gewoon dat hij echt een realisatie momentje had van:â Jezus wat was ik eigenlijk lullig bezig? â
Het voelde toch echt even als een kleine overwinning dit haha.