Feminisme

Veel negatieve gevolgen van abortus worden ook juist veroorzaakt door het feit dat het niet geaccepteerd is, zoals bijv. dat naar behandeld worden in de kliniek.

Betreft de andere negatieve gevolgen: Ik denk ook juist dat wanneer abortus meer uit de taboesfeer zou zijn, er meer informatie beschikbaar zou zijn, meer vrouwen die er open en eerlijk over durven te spreken (ook vrouwen met negatieve ervaringen). Ik denk dat dat vrouwen uit eindelijk alleen maar meer zou beschermen tegen de eventuele negatieve gevolgen die je kunt ervaren na een abortus en het er alleen maar voor zorgt dat vrouwen een nog betere keuze voor zichzelf kunnen maken.

6 likes

Maar daar ging de discussie een aantal uur geleden wel over aan de hand van een artikel dat werd gedeeld (en niet iedereen is het met je eens dat dat onbeschaafd is.) Je hoeft de discussie toch niet per se te reduceren tot de situatie zoals die nu is?

1 like

Ik vraag me af of er (veel) andere keuzes (als het al je eigen keuze was om zwanger te worden) zijn die zo’n impact op je leven en je lichaam hebben waarbij mensen zeggen: ‘Je hebt er zelf voor gekozen dus nu moet je daar maar mee leven.’
Mensen die ‘pro-life’ zijn, voeren bijvoorbeeld vaak aan dat als je als vrouw de keuze hebt gemaakt om geen bescherming te gebruiken dat je er zelf voor hebt gekozen en eigenlijk dus maar ‘op de blaren moet zitten’. Alsof je een soort van gestraft moet worden voor je, in hun ogen, onverstandige keuze. Maar een potentieel kind als een soort straf gebruiken is toch ook niet echt pro life?

(Ik had eerst getypt dat ik jullie posts zo leerzaam vind en dat ik zelf maar weinig weet van abortus omdat ik de discussie altijd een beetje vermeid uit angst mensen te beledigen. Ik vind jullie nog steeds heel leerzaam maar ik dacht laat ik wat proberen toe te voegen ipv slijmen.)

3 likes

Dit is de meest recentelijke informatie die ik heb kunnen vinden over het aantal abortussen in Nederland:

Deze informatie komt dus zoals gezegd van het IGJ. Voor mijn gevoel worden deze cijfers heel vaak overdreven.

Nou in het artikel staat dus wel vermeld dat hun 2 mensen per week, ik denk alleen al in hun kliniek, “weigeren” omdat ze over de 24 week termijn zitten. Vanaf deze week is een ongeboren baby levensvatbaar. Het waren dan wel rotte situaties maar geen levensbedreigende. Maar als je de grens dus verhoogd ga je dus wel over tot het aborteren van levensvatbare baby’s. En hoe ver ga je om een vrouw haar anatomie te beschermen? Eigenlijk gaat dit toch om 2 mensen, zowel baby als vrouw.

@mercurysummer Dat is gelukkig een stuk lager dan in GB!

Het was ook een oprechte vraag hoor, sorry misschien kwam het een beetje over als een dis ofzo hehe. Zoals ik zei ik leer veel van deze discussie.

1 like

Trigger warning, dit bericht gaat oa over verkrachting en victim blaming.

Trigger warning verkrachting/victim blaming

Ik had een beetje lastige discussie met mijn vriend over verkrachting. Zijn punt kwam neer op: in een situatie als bv na het uitgaan met iemand mee naar huis gaan, er is al gezoend bij uitgaan, thuis wordt niet duidelijk gezegt/gemaakt dat iemand GEEN seks wilt. De ander gaat er dan ‘redelijkerwijs’ vanuit dat de ander ook seks wilt, en dat gebeurd. Hij vindt dat degene die eigenlijk niet wou of spijt heeft gekregen, dan achteraf niet kan gaan claimen verkracht te zijn, omdat de ander niet kon weten dat je het niet wou. Ik zei toen dat oa lichaamstaal etc al best wel veel kan zeggen en dat daar ook bijvoorbeeld dingen uit afgeleid kunnen worden of iemand iets wil. Dus dat iemand niet woord voor woord hoeft te zeggen ‘ik wil dit niet’ maar dat je ook aan andere dingen zou kunnen afleiden dat diegene niet wil. Maar hij leek vooral erg te zitten met dat mannen in zijn ogen dan ten onrechte verketterd kunnen worden en als verkrachter worden aangemerkt (vond ik eigenlijk echt een typisch standpunt zo voor een man. Tuurlijk is dat erg maar ik denk ook, overgrote deel van deze situaties zal terecht zijn).
En dat als je zelf zo dronken bent dat je zoiets toch doet, dat je jezelf in die situatie hebt gebracht en diegene dan niet opeens de ander als verkrachter kan aanmerken als je niet duidelijk hebt gemaakt niet te willen en achteraf spijt krijgt. Ik zei toen dat ik dat victim blaming vond.

Op dat moment triggerde het ook allemaal dingen bij mij, daar schrok hij erg van en hij voelde zich schuldig, en we hebben het nog goed over hetgeen wat het bij mij triggerde kunnen hebben. Maar ik vond het sowieso tijdens de discussie al lastig om de juiste woorden te vinden, en al helemaal toen ik emotioneel werd. Ik vroeg me af of jullie misschien helpende inzichten, verwoordingen of bronnen hebben om me in deze discussie te helpen. Ik vind het namelijk wel heel belangrijk om het met hem over deze denkbeelden te hebben.

Ik ben naar aanleiding van deze discussie ook gaan nadenken over de connotatie van de woorden verkrachting en verkrachter. Ik denk dat hier misschien wel een deel van zijn punt/het probleem ligt. Ik vind die twee woorden heel zwaar en met agressie beladen, beetje het stereotype verkrachter. Terwijl dit echt niet het enige type verkrachter is dat rondloopt. Er is ook een groot schemergebied aan gevallen, wat wel verkrachting is maar wat door bepaalde omstandigheden of het typische beeld van ‘verkrachter’ door andere mensen niet als verkrachting wordt aangemerkt. Dat stereotype beeld is denk ik ook wel heel schadelijk, mensen die bv andere mensen beschermen van ‘maar hij zou geen vlieg kwaad doen, laat staan iemand verkrachten’ of ouders die ook denken ‘pff wat claimt zij verkracht te zijn, hij is geen agressief persoon maar een normale jongen’ oid. En situaties zo gebagatelliseerd worden.

Goed, lange post, ben benieuwd naar al jullie gedachten.

Sorry ik had het niet in een spoiler gezet.

Antwoord

Ik wil best geloven dat er situaties te bedenken zijn waarbij iemand het Ă©cht niet doorhad maar eigenijk denk ik dan vaak alsnog: je had het wel door moeten hebben dus je hebt het alsnog gedaan. Waar ik persoonlijk vooral over val in dit voorbeeld is het stukje ‘Als je zelf zo dronken bent dat je zoiets doet
’ Als je dronken heel bent en die man merkt dat moet hij je gewoon met rust laten. Zeker als diegene je niet kent maar je net in de club heeft ontmoet. Seks met iemand die dronken is die je net hebt ontmoet vind ik een hele duidelijke grens over gaan eigenlijk. (Eigenlijk wilde ik zeggen; seks met iemand die dronken is gaat altijd een grens over maar ik denk dat als je bijv. een stel bent en je hebt een wijntje te veel op en hebt dan seks met elkaar dat je wel kunt weten dat er consent is. Als je iemand echter niet (goed) kent dan weet je dat niet.)

Met dat laatste stuk ben ik het eens. Verkrachting is natuurlijk een geweldsdaad op zich maar niet iedere verkrachter komt over als de typische gewelddadige antisociale persoon zoals in films. Het kan ook je super ‘aardige’ en sociale buurjongen zijn waarvan niemand het zou verwachten. Dat beseffen nog te weinig mensen.

6 likes
Samenvatting

Ik vind het zo vervelend dat in onze samenleving nog altijd wordt uitgegaan van ‘dan had je maar iets moeten zeggen’ in plaats van ‘waarom heb je niet gecheckt of ze echt wilde’. Echt serieus, hoeveel moeite is het nou om even te vragen of je sekspartner daadwerkelijk door wil gaan? En ik vind het ook irritant dat de media zo’n extreem beeld van verkrachting portretteert. Ja er bestaan verkrachters die vrouwen van hun fiets trekken maar het overgrote deel van verkrachtingen vindt plaats in huiselijke sfeer.

4 likes

Ik lees altijd mee in dit topic, maar reageer eigenlijk nooit, omdat ik altijd net te laat kom binnenvallen, maar op dat laatste wil ik wel even reageren.

Samenvatting

Ik heb een poos geleden een stuk gelezen over een onderzoek wat was gedaan, waarbij een enquete was afgenomen over oa seksueel grensoverschrijdend gedrag (oid, is lang geleden
). Hier stonden hele directe vragen in (iets als “heb je ooit iemand verkracht?”) en wat meer voorzichtig geformuleerde vragen (zoals “heb je ooit seks met iemand gehad tegen diens zin?”). Precies dezelfde vragen natuurlijk, maar op de eerste werd door iedereen nee ingevuld, en bij de laatste door een flink aantal toch wel ja. Vond ik destijds schrikbarend, maar ook wel interessant, dat er blijkbaar mannen zijn die niet inzien dat seks tegen iemands zin gewoon verkrachting is

8 likes

Dit stukje zou echt veel meer op scholen besproken moeten worden, i.p.v. enkel wat een condoom is en welke soa’s je kunt krijgen.

6 likes

Waarom is dit een verantwoordelijkheid van de school en niet van de ouders? In mijn ogen zou je als ouders moeten zorgen dat je kind weet wat ‘nee’ betekent, en dat het geen dingen doet die de ander niet wil, of dat nou speelgoed afpakken, met zand gooien of penetratie betreft. Als je dat in de 2e klas van de middelbare school nog moet gaan leren bij biologie is het te laat (vind ik).

3 likes

Omdat seksisten ook kinderen kunnen krijgen en het inmijn ogen te belangrijk is om dit af te laten hangen van de kennis en kunde van ouders. Dat vinden we van bijv. rekenen ook, maar dit is net zo belangrijk zo niet belangrijker.
Ik vind het ook erg ouderwets als seksuele voorlichting pas in de 2e geneurt. Gelukkig gebeurt dat wel steeds vaker al op de basisschool.

10 likes

omdat het ongelijkheid in de hand werkt als het niet op school gebeurt. Veel kinderen zullen er thuis over leren, veel ook niet. Van wat je op school behandelt, weet je tenminste zeker dat elk kind het meekrijgt. En het begrip van consent is iets wat al veel eerder dan de 2e klas, op de basisschool, een prominente rol mag krijgen als je 't mij vraagt.

5 likes

Dat klinkt heel logisch maar de praktijk is toch heel anders. Op veel gebieden schieten ouders tekort waardoor de school helaas de aangewezen plek is om kinderen/jongeren iets bij te trekken.

Natuurlijk zouden ouders hun kinderen dit moeten leren en is het belangrijk kinderen / leerlingen in het algemeen te leren dat nee nee is. Maar specifiek in het geval van seks is dit zo relevant dat ik denk dat seksuele voorlichting, of het nou op de basisschool, op de middelbare school of thuis is, altijd hand in hand moet gaan met praten over grenzen en consent. Ook als het daar in wat algemenere zin al eerder over is gegaan.

Helemaal mee eens!

Ik heb dus als kind nooit seksuele voorlichting gehad (ik had streng christelijke ouders en zat op een reformatorische basisschool) en dus ook nooit iets over consent geleerd. Uiteindelijk kwam bij biologie op de middelbare school wel het hoofdstuk over seksualiteit hoor, maar dat had ook echt alleen maar betrekking op lichamelijke aspecten (menstruatiecyclus, soa’s, hormonen, zwangerschap).

2 likes

Ik ben er helemaal niet tegen dat dit meegenomen wordt bij de seksuele voorlichting (wanneer die dan ook plaatsvindt), maar ik ben het pertinent oneens met de verantwoordelijkheid van basale opvoeding bij de leerkracht leggen, die het kind alleen in groepsverband maar een paar uurtjes per week ziet. Ouders moeten hun kind opvoeden, en als we vinden dat dat nu niet goed genoeg gebeurt moeten we dĂĄĂĄr een oplossing voor zoeken, maar niet nog meer afschuiven op een toch al overwerkte beroepsgroep die daar helemaal niet voor bedoeld is.

1 like

Lesmateriaal aanpassen zodat er andere dingen bij seksuele voorlichting (of bijv. meer vrouwen in de geschiedenisles en het koloniale verleden in de geschiedenisles, het bespreken van racisme) besproken worden lijkt me niet echt meer belastend voor een leerkracht. Als het te belastend is, moet andere lesstof die minder relevant is hiervoor plaatsmaken. Ik denk echt dat het tijd wordt dat we gaan herzien wat we vinden dat écht belangrijk is dat kinderen leren voor ze 12 zijn en dat je dat op de een of andere manier in de lesstof stopt. Consent is dat zeker. (Overigens ken ik ook docenten die dit op eigen intitiatief met hun klas bespreken maar ik zou liever zien dat het verplicht is.)

Jij noemt het basale opvoeding, maar helaas schieten ouders hier vaak tekort en ik zie niet hoe wij daar invloed op kunt uitoefenen. Niet iedere ouder staat ook achter deze boodschap en vinden het (bewust of onbewust) prima als bijv. een man doorgaat met seks omdat een vrouw hem nu eenmaal al heeft opgegeild. Niet iedere ouder is ook genoeg sociaal intelligent hiervoor helaas. Hoe zou jij dat dan oplossen/willen controleren bijv.?

In een ideale wereld zou ieder kind dit als basis meekrijgen van de ouders maar dat is i.m.o. onrealistisch en dan is het i.m.o. een te belangrijk onderwerp om maar te denken: ‘OkĂ© jammer dat diegene dat niet heeft meegekregen van thuis.’

10 likes

Ik ben het helemaal met je oneens.

Op middelbare scholen zie je als docent een kind inderdaad maar een paar uurtjes per week. Het middelbare onderwijs is namelijk zo opgebouwd dat je als leerling op een dag allerlei klassen langsgaat en van allerlei vakleerkrachten les in een specifiek vak krijgt.

Een heel belangrijk aspect van het basisonderwijs is nou juist dat de groepsleerkracht een stabiele factor is. Als leerling zit je vijf dagen per week met dezelfde groep kinderen de hele dag in hetzelfde lokaal bij je groepsleerkracht. Als groepsleerkracht ken je je klas en alle individuele leerlingen heel erg goed en heb je zeker ook een rol in de opvoeding. Juist ook omdat kinderen vanuit totaal verschillende thuissituaties komen is het zo belangrijk dat er in het basisonderwijs veel aandacht wordt besteed aan hoe je met anderen en de wereld om je heen omgaat, hoe je in een groep functioneert en dus ook waar je grenzen liggen.

De overwerktheid van de beroepsgroep (ik werk zelf ook in het basisonderwijs) is inderdaad nogal een issue. Maar ik heb juist het idee dat dat komt doordat er in het onderwijs (ook in het voorgezet en hoger onderwijs trouwens) steeds meer waarde wordt gehecht aan procedures en protocollen. Juist als je gedwongen wordt continu bezig te zijn de vooruitgang van leerlingen in al die vakken zwart op wit te documenteren, in de gaten te houden en te verantwoorden ligt er een risico dat meer basale elementen er bij in schieten.

6 likes

Ben het met je eens dat de beroepsgroep niet nog meer druk nodig heeft maar de basisschool en de leerkrachten zijn gewoon secundaire opvoeders. Kinderen brengen zo’n 25 uur per week op school door, dit is echt een groot deel van hun leven. En een leerkracht is ook een pedagoog, opvoeden hoort erbij. Als we de druk willen verlichten moeten we het ergens anders zoeken want de pedagogiek haal je niet uit het leerkracht zijn. Bovendien is een klaslokaal idealiter bij uitstek een safe space om dit soort dingen bespreekbaar te maken.

6 likes