Ik val een beetje over het gebruik van ‘cancel culture’ want om eerlijk te zijn vind ik dit zo’n onzinnige term en een niet bestaand fenomeen - los van Harvey Weinstein, hoeveel mensen zijn in de afgelopen jaren nou echt gecancelled? [Edit: Epstein is natuurlijk wel next level gecancelled]
Zelf had ik bij JKs vorige uitlatingen al besloten niet meer haar financieel te willen steunen. Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds een HP fan ben in hart en nieren, ik zou dus wel overwegen tweedehands of door fans gemaakte spullen te kopen (ook al vind ik het nu even awkward om mijn Harry Potter mondkapje te dragen).
Tegelijkertijd, om even op je lijstje in te gaan (ik weet niet waarom veel van deze mensen gecancelled zijn om eerlijk te zijn), ik luister niet meer naar MJ of R. Kelly omdat ik daar nu een heel ongemakkelijk gevoel van krijgen.
Het gaat mij dus eigenlijk niet zo zeer om cancellen maar meer persoonlijk, dus 1. hoe voel ik mij bij producten/media en 2. wil ik dit financieel steunen. Dat eerste is dus nog best een privilege want het feit dat Rowling een TERF is raakt mij blijkbaar niet zo dusdanig dat haar hele werk voor mij verpest is.
Het tweede is wel iets waar ik actief mee bezig probeer te zijn. Zo koop ik een bepaald merk brood niet en ga ik niet naar een bepaalde kroeg omdat ik weet dat zij het geld dat ik daaraan uitgeef gebruiken om een politieke partij de financieren en actief campagne te voeren voor Brexit. Soms gaat het om dingen die ik meekrijg uit het nieuws en soms doe ik onderzoek naar de dingen die ik vaak koop/overweeg te kopen maar ik heb dus wel een spreadsheet waar ik bijhoud wat niet te kopen
(tegelijkertijd ben ik soms ook gewoon lui en bestel ik iets van Amazon…)