Feminisme

“Any statement to the contrary erases the identity and dignity of transgender people and goes against all advice given by professional health care associations who have far more expertise on this subject matter than either Jo or I,” Radcliffe said in a statement

Lekker pik

16 likes

Supergoed dat je dit benoemt! Ik bedoelde het totaal niet om de term TERF eruit te gooien, meer als flauw grapje. Maar die is wat misplaatst eigenlijk, want wat JKR doet is superkut.

1 like

Ja het is niet de eerste keer… maar deze keer vind ik het wel het heftigst en meest expliciet eigenlijk.

1 like

Ik snap je mening wel, maar vind in het geval van JK Rowling wel dat zij zeker wel de tiid en het geld heeft om zich erover in te lezen en dingen te leren.

Dit is iemand die miljoenen op de bank heeft, niet iemand die nog 5 dagen in de week moet werken om de huur te kunnen betalen, en er daarna eigenlijk geen tijd voor heeft.

Ook is dit daarbij niet de eerste keer dat ze transfobisch commentaar heeft geleverd op Twitter, en ook de vorige keren werd ze erop gewezen, met duidelijke en goed te begrijpen comments waarom dit commentaar niet kan. Als iemand met zoveel tijd en geld zich daarna niet gaat inlezen, ligt het probleem echt bij haar.

Ook is het zo dat na de vorige keer, begin dit jaar verschillende lgbtq organisaties zich bij haar en haar management gemeld hebben om te kijken of ze interesse heeft om er voorlichting over te krijgen, of gesprekken met trans personen te hebben, om bekender te worden met de problemen waar trans personen mee te maken hebben. Het aanbod van die organisaties heeft ze afgewezen.

Dit duidt eerder op niet willen leren, dan niet kunnen leren. Ik ga zelf geen HP merch of andere boeken van haar kopen. Als het moment ooit komt dat ze zich wel heeft ingelezen en een goede excuses geeft wil ik daar best over nadenken, maar ik verwacht niet dat het snel komt.

7 likes

Wat heeft Ed Sheeran gedaan om gecanceld te worden? Haha. Dat heb ik even gemist :sweat_smile:

4 likes

Ja, dat doe ik wel, op persoonlijk vlak. Veel van de mensen in jouw lijstje supportte ik sowieso niet, maar als mensen keer op keer racistisch gedrag vertonen, of keer op keer homofobisch of transfobisch gedrag, en zich daar nooit over uitspreken, dan ga ik daar ook geen geld mee aan besteden.

In het geval van schrijvers bijvoorbeeld heb ik al een tijdje geen boeken of merch van jk rowling gekocht, maar focus ik me op het kopen van boeken van auteurs die onderdeel zijn van de lgbt+ community, of die donker zijn, en focus ik me op schrijvers die wel actief karakters in boeken of series verwerken, die niet alleen wit en heteroseksueel zijn.

Ik heb niet het gevoel dat ik me iets ontzeg, en als het soms ongemakkelijk is, dan is daar maar zo.

4 likes

Ik val een beetje over het gebruik van ‘cancel culture’ want om eerlijk te zijn vind ik dit zo’n onzinnige term en een niet bestaand fenomeen - los van Harvey Weinstein, hoeveel mensen zijn in de afgelopen jaren nou echt gecancelled? [Edit: Epstein is natuurlijk wel next level gecancelled]

Zelf had ik bij JKs vorige uitlatingen al besloten niet meer haar financieel te willen steunen. Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds een HP fan ben in hart en nieren, ik zou dus wel overwegen tweedehands of door fans gemaakte spullen te kopen (ook al vind ik het nu even awkward om mijn Harry Potter mondkapje te dragen).

Tegelijkertijd, om even op je lijstje in te gaan (ik weet niet waarom veel van deze mensen gecancelled zijn om eerlijk te zijn), ik luister niet meer naar MJ of R. Kelly omdat ik daar nu een heel ongemakkelijk gevoel van krijgen.

Het gaat mij dus eigenlijk niet zo zeer om cancellen maar meer persoonlijk, dus 1. hoe voel ik mij bij producten/media en 2. wil ik dit financieel steunen. Dat eerste is dus nog best een privilege want het feit dat Rowling een TERF is raakt mij blijkbaar niet zo dusdanig dat haar hele werk voor mij verpest is.

Het tweede is wel iets waar ik actief mee bezig probeer te zijn. Zo koop ik een bepaald merk brood niet en ga ik niet naar een bepaalde kroeg omdat ik weet dat zij het geld dat ik daaraan uitgeef gebruiken om een politieke partij de financieren en actief campagne te voeren voor Brexit. Soms gaat het om dingen die ik meekrijg uit het nieuws en soms doe ik onderzoek naar de dingen die ik vaak koop/overweeg te kopen maar ik heb dus wel een spreadsheet waar ik bijhoud wat niet te kopen :sweat_smile: (tegelijkertijd ben ik soms ook gewoon lui en bestel ik iets van Amazon…)

5 likes

Ik had ook deze gezien!

26 likes

Ohja, das wel een goed punt om het positiever te bekijken! Ik ben ook maar wonder woman geweest terwijl ik de DC films die er aan vooraf gingen ruk vond, had dus niet mega hoge verwachtingen maar vond het uiteindelijk wel een leuke film die ik anders niet zou zijn gaan zien.

1 like

Ik vraag me af waar de lijn zit van waneer je iemand stopt met steunen. Ik bedoel we kopen allemaal wel spullen van bedrijven die denk ik wel groter negatieve invloed op de wereld hebben dan een transphobic Jk Rowling. Mischien omdat dat persoonlijker is en een bedrijf/industrie geen gezicht heeft.

1 like

Als follow up in de hele situatie, is er vandaag door J.K. Rowling een essay geplaatst over de hele situatie. (het staat op haar Twitter, maar read at own risk)

Ik heb het zelf wel gelezen, en het is heel transfobisch, en ik heb ook al van verschillende mensen die ik volg en die behoren tot de trans community dat ze wel wat meer haat hebben gekregen nadat ze zich hebben uitgesproken over de gehele situatie.

Ik wil niet te veel woorden vuil maken aan het essay, maar deze tweet zegt er wel genoeg over hoe ik me nu voel.

2 likes

Ik ben er nu stukjes van aan het lezen maar wat de actual fuck is deze shit :face_with_raised_eyebrow:

@Andreya kijk ik nu verkeerd of zijn het die berichten van 7 juni?

Het is de pinned tweet van vandaag! Staat boven aan!

Screenshot_20200610-220038_Twitter|225x500

@anon76889665 Ja, het is echt misselijkmakend, ik ben nu maar in verschillende discord servers aan het posten om het te lezen op eigen risco, want het hele ding is zo naar.

jeeeeezus wat is dit?? Ik heb het stuk net gelezen, ben er oprecht een beetje misselijk van. Ze maakt het voor mij ook alleen maar erger. Dit zijn geen slecht doordachte tweets maar gewoon een heel fucking essay met fucked up gedachtegangen.

1 like

Ja, en het is ook heel manipulatief beschreven met redenen die erg achterhaald zijn. Het is echt naar.

1 like

What the fuck did I just read? Echt heel naar hoe ze traumatische ervaringen gebruikt als sympathie-opwekkend argument voor trans erasure. “Ik heb huiselijk geweld meegemaakt, en als we accepteren dat transgender vrouwen naar de vrouwen-wc mogen, dan stem je in met kindermisbruik en seksueel geweld!” echt hoe dan :exploding_head: Het overgrote merendeel van alle seksueel geweld gebeurt in de familiesetting. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat het aantal misbruikcasussen ooit gepleegd door personen die zich valselijk voordoen als transgender zodat ze willekeurige mensen kunnen misbruiken in een openbare wc (je weet wel, zo’n plek die altijd net iets te gehorig is en waar constant mensen in en uit lopen) op één hand te tellen is. En dat is dan nog naar boven afgerond.

En ook dat over inclusieve taal zoals “personen die menstrueren”: for those of us who’ve had degrading slurs spat at us by violent men, it’s not neutral, it’s hostile and alienating. Spreek voor jezelf alsjeblieft :roll_eyes:

Oh en dat artikel dat ze aanhaalt over “rapid onset gender dysphoria”, dat is niet teruggeroepen omdat het “politiek incorrect” was, maar omdat het methodologisch gezien waardeloos en volkomen onwetenschappelijk was.

Zo, dat waren mijn frustraties. :sweat_smile:

4 likes

Ik deel je frustraties @NoyraSoturi, Ik was alleen te moe om ze de delen.

Goed, ik heb dus de tweet die ik hierboven deel ook in mn insta story gezet, en geheel onverassend is het leger van JK Rowling fans opgestaan in mn dms. Ik post al dagen dingen over black lives matter, maar dit is de story om op te reageren, toch?

Het zijn ook niet geheel onverwacht eigenlijk alleen maar witte cishet mannen, die aangeven dat ik het wel moet lezen, en dat het alleen maar om vrouwenhaat, en het welzijn van trans mensen en vrouwen gaat, en het niet transfobisch is.

Ik heb aangegeven het wel gelezen te hebben, mn mening niet te gaan veranderen en heb wat threads en andere links gedeeld over dat de theorieen die ze aanhaalt achterhaalt zijn, of al compleer debunked.

6 likes

Het zijn Engelse merken en bedrijven die aan de conservatives geld doneren (Selfridge’s, Sainsbury’s, Asda, Asos, Next, Topshop), en bijvoorbeeld Whetherspoon’s is super pro-Brexit maar behandeld ook hun werknemers heel slecht.

Het is niet echt een perfect uitgewerkt systeem want ik check ook niet elk bedrijf waar ik wel dingen koop… en Sainsbury’s verkoopt Tony’s Chocolonely dus daar kom ik soms wel :sweat_smile: Het is iets waar ik mee bezig ben maar ben dus soms best hypocriet.

2 likes

Heeft iemand De tweede sekse van Simone de Beauvoir gelezen? Ik heb hem aangeschaft voor mijn studie maar het is zo’n dikke pil dus ik zie er een beetje tegenop om te beginnen met lezen.