Feminisme

Zo herkenbaar en kan me er kapot aan ergeren. Ook bijvoorbeeld bij verjaardagen of na een etentje bij vrienden thuis: de vrouwen eindigen steevast in de keuken met de afwas terwijl de mannen met een biertje op de bank hangen. Hoe groot de groep ook is.

Ik weiger nu echt pertinent om nog in die keuken te gaan staan en blijf dus ook op die bank zitten. Een vrouw vindt de afwas net zo kut als een man, maar toch wordt er als vrouw van je verwacht dat jij het wel ‘even’ oppakt ofzo.

Helaas dus ook geen oplossingen of ideeën hier. Mijn aanpak resulteert er tot nog toe alleen in dat er 1 vrouw minder in de keuken staat en de mannen op de bank een maatje erbij hebben. Zucht

4 likes

Ik ben fotograaf en toen ik nog jonger was werd ik ook constant aangesproken door mannen als ik alleen was. Vreselijk irritant.

Nu ik wat ouder ben zijn het vooral van die ooms op bruiloften of tijdens shoots die mij wel even zullen uitleggen hoe mijn camera werkt.
Want ze hebben immers ook een spiegelreflexcamera gekocht en een basis cursus gevolgd bij henky. Zo naar word ik daar van :upside_down_face:

5 likes

Oh wat stom zeg. Queer is oorspronkelijk een scheldwoord maar wordt nu als geuzennaam gebruikt door de LGBT+ community. Daarom vind ik het extra dom om daar een punt van te maken :’)
Heb je nog interessante dingen geleerd bij je college verder? Klinkt als een leuk college.

dit is toch zo achterlijk he, winnen gewoon even het EK, staan in de finale van het WK en alsnog ingedeeld worden bij de amateurs, schande.

5 likes

Ja echt. Vind het al redelijk oneerlijk dat er veschil tussen amateur en prof voedbal wordt gemaakt. Maar dat het vrouwen team dan zo word behandeld, kan gewoon niet

Ik kwam dit plaatje tegen op Instagram:

Dit zette me aan het denken. Aan de ene kant kan ik de redenatie goed volgen. Met het tweede voorbeeld over racisme ben ik het eens. Ik zou 'm ook door kunnen trekken naar dat je niet “cisfoob” kunt zijn (als tegenovergestelde van transfoob) of “disablist” (als tegenovergestelde van ablist/validisme) (misschien zijn hier wel termen voor maar die ken ik niet).

Aan de andere kant kan ik wel voorbeelden bedenken van wat (denk ik) situaties zijn die seksistisch naar mannen zijn. Die zijn er minder, maar zijn er wel, en zijn denk ik ook behoorlijk systemisch. Bijvoorbeeld niet kwetsbaar mogen zijn, emoties niet durven uiten (met hogere zelfmoordcijfers onder mannen tot gevolg), het lage aantal verlofdagen voor een man na de geboorte van een kind, of mannen die minder snel geloofd worden wanneer zij het slachtoffer zijn van bijvoorbeeld huiselijk geweld of seksueel misbruik door een vrouw.

Is dat dan geen seksisme maar iets anders? Omdat het geen losse, incidentele voorbeelden zijn zou ik die niet “discriminatory, rude, inconsiderate and/or prejudiced” noemen. Maak ik een andere denkfout, of klopt het plaatje gewoon niet (geen idee waar het plaatje ook vandaan komt)?

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken! (poeh, ik heb echt een half uur over deze post gedaan, hoop dat ik mijn ‘probleem’ een beetje goed heb kunnen verwoorden)

Edit: vlak nadat ik dit postte bedacht ik me dit als aanvulling op mijn eigen verhaal: is het misschien zo dat mijn voorbeelden niet zo zeer voorbeelden zijn van seksisme tegen mannen, maar voorbeelden van hoe mannen ook nadeel hebben van systemisch seksisme in onze maatschappij waarbij (even kort door de bocht) mannen stoer en sterk zijn en vrouwen/vrouwelijke eigenschappen zwak/minder?

6 likes

Ik ben het helemaal met je eens!

1 like

@Fruitcake ik weet eigenlijk niet of ik het er wel of niet mee eens ben.
Er is altijd een overlap met gender en andere factoren zoals leeftijd, etniciteit en “klasse”. Voor mij gaat feminisme deels om machtsstructuren en dan kan een witte vrouw weleens beter uit de bus komen dan een zwarte man. Dan vind ik het te simplistisch om alleen te kijken naar man-vrouw, du ik weet niet of ik dat (omgekeerd) seksisme zou noemen.
Als het tussen een witte man en een witte vrouw gaat, is er een systeem gebouwd rondom de witte man waarin de witte vrouw een ondergeschikte rol heeft. Daarin heeft de man meer politieke, economische en symbolische macht. Het ligt aan je eigen wereldbeeld of je dit problematisch vindt, er zijn ook feministen die inderdaad andere soorten macht (bijvoorbeeld opvoeding? maar zelfs dat is niet volledig het domein van de vrouw) op gelijk niveau plaatsen met die van mannen. Maar in zo’n geval vind ik niet dat er sprake is van omgekeerd seksisme, alleen dat de man dus ook wel eens nadelen ondervindt van zo’n systeem.
En dan is mijn gedachtegang nu heel erg uitgegaan van een binaire verdeling van heteroseksuele cismannen en -vrouwen. Maar ja, ik denk dus dat ik seksisme in veel gevallen niet op vind gaan omdat sekse eigenlijk altijd gecompliceerd wordt door andere factoren?

2 likes

Ik denk dat het een combinatie kan zijn van seksisme, leeftijdsdiscriminatie, klassisme en/of racisme afhankelijk van de situatie. Maar wat je zegt, ik vind onnodige woke doen ook irritant haha maar ik kan niks bedenken dat echt zo geïsoleerd seksistisch is dat het alleen om man versus vrouw gaat.

3 likes

Partner? Zo probeer ik ook altijd te vragen mocht het onderwerp van een relatie langs komen in een gesprek.
Sorry, ik las niet goed!

Misschien gewoon met de naam? Vind het wel een hele goede vraag.

Misschien dat m.b.t. tot autostoelen <> airbags <> dummies. Dat schoot me net te binnen.

Nee ze bedoelt vriendschappelijk, dus zoals friend

2 likes

Ik worstel hier ook mee! Ik zeg nu meestal vriend. Ik datete (?) ooit een nonbinair persoon die hier het woord “kameraad” voor gebruikte. Wat heel lief is, maar naar mijn idee ook een beetje klinkt alsof je op het punt staat gezamenlijk een staatsgreep te plegen en de communistische heilstaat uit te roepen :sweat_smile:

28 likes

Dit is wel wat ik met de meeste van m’n vrienden zou willen doen dus misschien moet ik gewoon voor kameraad gaan

25 likes
4 likes

Wat een gezeik van de krant. Taal is constant in beweging en juist door er actief mee bezig te zijn raakt iets ingeburgerd.

5 likes

Dit is ook mijn grootste pet peeve wat betreft mijn opleiding. Mensen die vinden dat taal altijd hetzelfde moet blijven omdat veranderingen de kwaliteit omlaag zouden halen. :joy:

2 likes

@kali ik snap jou zo goed. Jullie praten echt volledig langs elkaar heen, hij wil jouw punt niet zien en probeert het juist onderuit te halen. Zo valt er ook geen discussie te voeren dus ik zou ook denken: lama. Het is gewoon zwaar onaantrekkelijk dat iemand, en dan in dit geval je partner, niet verder wil/kan kijken dan zijn eigen bevoorrechte positie. Weetje, ik ben ook oprecht overtuigd dat mannen het allemaal minder boeit (want goh, het ‘raakt’ ze niet, zoals ze zelf ook altijd zo mooi zeggen) en denken snel: waar maak je je druk om mens, ga door met je leven doe ik ook (soms denk ik: bezat ik deze simpele levenshouding maar, zou me een hoop ergernis schelen, maar met die houding schieten we letterlijk niks op). Maar daar zit het hem dus juist, jij maakt je (terecht) druk over zulke onderwerpen en hij niet. Echt heel jammer is dat. Ik snap dat het voor een gemiddelde man even aanpassen is om hier dieper over na te denken (ocharme) en zich volledig open te stellen voor een discussie zonder defensief te worden, maar hey goh het wordt eens tijd mensen.

2 likes

Ah excuus, dat heb ik er zelf dan van gemaakt. Lekker die vriendschap cancellen dan toch? Zo vermoeiend.

1 like

Ja die afweging moet je voor jezelf maken, snap dat als hij in je hart zit en jullie niet super close zijn dat het idd anders ligt dan een echt goede vriend.

Moest even aan dit plaatje denken:

12 likes