Feminisme

Wat een ontzettend goed artikel, heel helder uiteengezet en verwoordt precies wat ik ook voel en denk.

5 likes

Vind het een goede artikel en beschrijft ook heel goed hoe ik het zelf zie. Merk met verantwoordelijkheid ook wel heel erg dat de manager of teamleider dit zelf niet kan loslaten en het idee heerst dat je er altijd moet zijn want anders stort alles in, terwijl mensen echt niet elke dag hun manager nodig hebben en dingen vaak prima 1 dag kunnen wachten.

Mijn vorige baas had die gedachte ook heel terwijl mensen heel goed zelf oplossingen kunnen bedenken en verantwoordelijkheid kunnen pakken

3 likes

Ik werk nu 16 uur per week en de rest ben ik thuis bij de kinderen. Er zijn zo veel mensen die dat raar vinden (en ook heel open veroordelend zijn) vanwege die keus. Ik vind het heel fijn dat ik de keuze heb om thuis te blijven.
Ik denk dat feminisme zoals meerdere mensen als zeggen vooral gaat om de keus hebben.

Ooit heb ik gesolliciteerd naar een full time functie en een van de vragen tijdens het sollicitatie gesprek was: en als JOUW kinderen ziek worden, hoe ga je dat dan oplossen?
Pardon? Mijn kinderen? Ik dacht toch dat er nog iemand was die ze ook had gemaakt.

Het is ook elke keer dat mijn man de kinderen naar hun afspraken brengt bijv voor het consultatiebureau dat hij nog net geen sticker krijgt omdat hij zo’n betrokken vader is.

De verantwoordelijk word altijd bij de moeder gelegd. En dat is denk ik ook wel een deel van waarom vrouwen in hogere functies gewoon niet worden aangenomen, want ondanks dat ze de gene zijn die het meest zouden verdienen gaan ze er toch vanuit dat je die zorg voor de kinderen ook blijft dragen.

3 likes

Snap nooit waarom je dat zou willen. Dan ben je als manager wat mij betreft juist niet goed bezig, maar enfin.

@Madelief allereerst wat voor jullie werkt, werkt voor jullie he. Zolang je beide gelukkig bent met de keuze is dat helemaal prima.

Maar ergens is het natuurlijk wel een (onbewuste) keuze dat de man kiest voor z’n carriùre en de vrouw voor de zorgrol. En als dat je wens is en beide daar ok mee zijn, dan helemaal top.

Vraag me dan wel af of wanneer een vrouw zijn functie had gehad, zou parttime werken dan sneller “geaccepteerd” worden - of heeft daarom een vrouw die functie niet. Anyways, ik vind het gewoon jammer dat er nog zo’n format ligt dat vrouwen thuis zijn voor “de kids” en “mannen” blijven werken. Dat als je daar enigszins vanaf wijkt, je je keuzes moet verantwoorden - thats all.

Terwijl zoals @Mexi aangeeft, die “rechten” zijn er wel. Maar itt een hoop andere rechten (zoals gewoon vakantie oid) accepteren we het niet nakomen van deze regeling rondom mannen en kinderen ineens heel makkelijk. Terwijl als een bedrijf zegt; Joe jongens, we hebben besloten dat om efficiĂ«nt bezig te zijn we alle vakantiedagen van iedereen intrekken en je hier geen gebruik meer van kunt maken. Alle poppen aan het dansen zijn, denk ik zo

Groetjes, een echtgenote van iemand die echt niet minder “kan” werken (haha vandaar de irritatie)

5 likes

Ik weet niet hoe serieus je bent maar een vasectomie is vaak niet omkeerbaar. En met het gebruik van ingevroren zaad medicaliseer je het zwanger worden teveel imo, ik zou zelf liever niet zo bezwangerd willen worden. Ben het wel met je eens dat de verantwoordelijkheid voor zwangerschap veel meer bij mannen gelegd moet worden.

2 likes

Artikel ook gelezen gisteren.

Ik herken veel van wat er wordt gezegd vanuit mijn werk, ook wat die dame (lector vh jaar?) zegt. Er wordt nog altijd met 2 maten gemeten, gezocht naar het schaap met 5 poten (MBA, expat ervaring alles). Op top functies eisen stellen die onrealistisch zijn als je een vrouw zoekt (bijv 15 jaar+ werk ervaring in soortgelijke functies, euh als het heel normaal was dat vrouwen sinds de jaren 90 dit soort werk uitvoeren, hadden we deze hele discussie niet). Vervolgens: “is ze wel echt kwalitatief goed?” Bij mannen is dat een aanname waarbij ze ook nog eens het voordeel vd twijfel krijgen. Voor vrouwen juist andersom helaas. Mag toch hopen dat we juiste processen daarvoor hebben ingericht qua assessments etc. Hoezo moeten we - als iemand (v) door alle poortjes is en alle vinkjes verdient, diegene weer en public diskwalificeren? In complexe projecten toch weer masculien gedrag belonen “top dat je gewoon lef toonde Maurits” (even gechargeerd gesteld) en feminien gedrag (“was het nodig om eerst een kosten/baten analyse te adviseren Mieke, werkte vertragend helaas”) minder op waarde te schatten.
Behalve wanneer het mis gaat uiteraard.

Las van de week ook een artikel (kan niet zo snel terug vinden) dat een grote oorzaak toch is dat vrouwen te weinig promotie-kansen gegund krijgen. Juist minder van mannelijke LG dan vrouwelijke LG. Weinig vrouwen in topfuncties werkt dus extra drukkend helaas.

Ik zie om me heen veel mooie woorden, maar heel weinig daden (en goed voorbeeld gedrag) in dit soort discussies. Snap dat Rome ook niet in 1 dag was gebouwd maar pff frustrerend

5 likes

Niet alleen is het bij veel werkgevers niet makkelijk om als man minder te werken, als je het wel afdwingt, blijf je het tot in het einde der tijden horen. Ik ken een paar voorbeelden in mijn omgeving waar de man van 5 naar 4 dagen is gegaan, en in al die gevallen worden ze nog steeds (maanden, soms meer dan een jaar) bespot door mannelijke collega’s en worden er steken onder water gegeven (Piet hoef je niet te vragen over te werken, die moet luiers verschonen), soms ook door de baas. Een van hen wilde bij de komst van de tweede naar 3 dagen, maar hij kreeg van zijn baas te horen dat hij dan helemaal mocht vertrekken. Aangezien hij in een sector met weinig werk zit, werkt hij er nog steeds vier.
Je zou zeggen: waarom zoeken die mannen geen andere baan. Maar omdat deze houding zo wijdverbreid is, is het nog niet zo makkelijk om een werkgever te vinden die er niet zo tegenaan kijkt.

Echt vervelend als er zo kinderachtig over gedaan wordt inderdaad. Mijn man werkt ook vier dagen (4 x 9 uur) en wij hebben niet eens kinderen en (vooralsnog) ook geen kinderwens, daar heeft nog nooit iemand wat van gezegd. Ik werk zelf 32 uur, vanaf januari 40 uur.

Zo die socioloog nu bij Waarom werken vrouwen niet? Die heeft helemaal gelijk, iemand die ook kijkt?

2 likes

Ja echt fantastisch die vent. Mark van Ostaijen heet hij.

Ik merk dat ik me echt helemaal opvreet. Frustrerende situatie hier in Nederland. Gelukkig weet ik al wel hoe mijn vriend er in staat, ook al is hij super traditioneel opgevoed.

Die daddy-daughter day is wel echt fantastisch :heart::heart:

2 likes

Ja ik zit dat nu te kijken, maar ik zou persoonlijk ook niet de vrouw willen zijn van de man die 80u werkt haha. Ik voel me echt een bitch nu, maar ik word echt boos als mijn man overwerkt (structureel). Dan ga ik z’n laptop gewoon innemen na 17.30?

Wat ik wel heftig vond is dat ze zeiden van, als m’n kind z’n been breekt zou ik hier blijven of zouden we proberen haar hier te houden. Ik denk dat zowel mijn man als ik alles dirĂ©ct zouden willen laten vallen
 Ik moet er zelf echt niet aan denken dat ik met de oppas naar het ziekenhuis had gemoeten om m’n arm te laten zetten
 (En of dan papa of mama gaat maakt me niet uit haha). Ik denk dat ons KDV ook niet met onze zoon naar de eerste hulp zou gaan als wij zeggen: “we komen niet” :’)?
Dat vind ik wel weer het andere uiterste
 Ik blijf er dan toch bij dat je het sámen doet, en niet zo is dat als moeder ook wil werken dat er dan niemand meer gaat?

Vond dat met twee vaders ook wel verfrissend haha. Want dan is er dus inderdaad geen ‘vrouw’, wat gebeurd er dan haha. Is echt weer mijn bekrompenheid dat ik daar ook geen sec over nadenk dat dat er ook is :cold_face:

Ik vond het wel jammer dat ze nou niet aan die ouders vroegen / er op in gaan (aan het einde) hoe het nou komt dat die vrouw nog geen zin heeft in werken en die man dat dan niet heeft. Is dat dan echt stereotypering? Ik merkte dat bij mijn man ook. Ik kon echt UREN naar onze zoon & dochter kijken en knuffelen en de dagen konden me niet lang genoeg duren. Hij legde ze liever in de box en ging de ramen zemen :’)
Hoe kan het nou dat dat voor mannen zo anders voelt? En hoe ervaren homoseksuele stellen dat dan? misschien had ik toch sociologie ipv orthopedagogiek moeten doen hahaha

Ingaande op het laatste “hoe kan het dat dat voor mannen zo anders voelt”, ik herken dat dus helemaal niet in mijn omgeving. Mijn man, broers, schoonbroers, maar ook veel vrienden vinden het juist leuk om echt quality time met de kinderen te hebben. Echt spelen, gezellig kletsen en samen eten. Denk dat het afhangt van wat je als persoon wilt en wat voorkomt in je omgeving ipv alleen stereotypering.

3 likes

Ja ik zie dat bij mij (m’n man ook vooral) dus ook. Maar in deze serie komt dat toch niet echt naar voren?
Vraag me af of ze dan een eenzijdig beeld schetsen of dat mijn omgeving eenzijdig is zeg maar.

Edit: ik zie dus dat mijn man dus een dag vrij wil om bij kinderen te zijn - als eerste in z’n bedrijf. En als enige die 5wkn neemt etc.
Maar dus niet dat eeuwige knuffel en Staren naar heeft haha

1 like

Ik ben dus juist ‘de man’ in dit verhaal, voel me soms echt een mislukte vrouw. Heb noooooit echt dat oermoedergevoel (weet even geen beter woord) gehad voor mijn kind en herken meer dat ongeduldige van veel mannen. Kon ook niet wachten om weer aan het werk te gaan en ik denk ook niet dat ik voor een tweede keer dat kinderavontuur wil aangaan omdat je zoveel vrijheid inlevert.

Edit: daarop inhakend. Mijn ex en ik zijn uit elkaar en ons kind woont het grootste gedeelte van de tijd bij zijn vader. Daar krijgen mensen echt een error van, ze gaan er zo vanzelfsprekend vanuit dat ik als moeder ons kind het meeste heeft

9 likes

Oh ik hoop niet dat ik je een slecht gevoel heb gegeven oid. Want ik zie mijn man als geweldige ouder, maar hij geniet van andere dingen en op een andere manier van onze kinderen! :slight_smile:

Maar ik ben dus benieuwd hoe die “algemene tendens” is, dat vrouwen anders lijken (?) te reageren op een baby. En dan “in het algemeen”, want er zijn altijd uitzonderingen etc natuurlijk.

Vind sowieso de rol van vaders heel interessant. In mijn opleiding was er gewoon een compleet vak voor de rol van de vader in opgroeien & opvoeden en hoe deze van moeder verschilt etc.

Nee hoor, zeker niet! Maar ik denk wel eens waar het dan vandaan komt dat ik niet zo stereotype moeder ben (geweest) met m’n kind haha. Testosteronleveltje ofzo? :stuck_out_tongue:

Bij ons kwam het misschien ook dat mijn destijds vriend heel dichtbij werkte en dus ook automatisch meer zorgtaken voor ons kind op zich nam dan ik omdat ik verderop werkte. Maar ook tijdens mijn verlof ging ik liever liggen netflixen als de baby sliep dan dat ik naar hem ging staren hahaha

3 likes

Ik heb ook best wat mannen zich negatief horen uitspreken dat ze tegenwoordig niet na 2 dagen alweer aan de bak hoefden na de geboorte van hun kind. Ik vind dat zo raar, alsof ze zich nauwelijks verbonden voelden met hun vrouw en kind.

Over de twee vaders: superleuke video’s zitten zij in, door de moeder van hun kind gefilmd. Gaat over hun ouderschap met zijn drieĂ«n, echt cool vind ik!

4 likes

Ik zat dit te kijken, en eigenlijk vind ik dat hele ‘Karen’ gebeuren ook best wel seksistisch? Iedere vrouw met een mening over dat iets wat iemand doet niet ok is, is gelijk een ‘Karen’. Deze vrouw had gewoon legitieme reden om deze gast af te zeiken, maar omdat hij dan telkens ‘Karen’ naar haar schreeuwt is iedereen het maar met hem eens en gaat het viral? Ligt het nou aan mij of is dit eigenlijk gewoon vet seksistisch en problematisch eigenlijk? :sweat_smile: Nu noem ik zelf ook weleens mensen ’ Karens’ , en heb ik ook vaak om de memes kunnen lachen, helemaal omdat ik in de detailhandel werk haha, maar het lijkt nu wel een soort scheldwoord te zijn geworden voor iedere vrouw die iemand wil confronteren dat iets niet ok is. Overdrijf ik of zien jullie ergens wel wat ik bedoel?

8 likes

Ik heb precies hierover een keer een achtergrond artikel van de Volkskrant van gelezen. De schrijfster betoogde hetzelfde als wat jij hier zegt.

Inderdaad wel een interessant perspectief op Karen

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/mag-ik-je-baas-spreken-hoe-karen-het-archetype-van-de-vervelende-witte-vrouw-werd~b99c0181/

2 likes