Mijn enige argument tegen dit soort mensen is altijd: ‘heb je haar cv al opgezocht, want je zegt dit vast niet zonder reden?’ En dan is het meestal wel stil, want de meeste vrouwen die als eerste naar voren geschoven worden hebben een indrukwekkender cv dan de gemiddelde man op die positie. Bij Harris kan je je nog afvragen of de richting van haar ervaring er een is om trots op te zijn, maar dat ze de ervaring heeft is vast.
Ugh Peterson, walgelijke vent en weet altijd meteen genoeg als mannen hem aanhalen in hun “argumenten”.
Ugh, voor het laatst vond mijn broertje het discriminerend dat ik niet op een man stem bij de verkiezingen. “De mannen op de lijst zitten er met een reden.”
Kon hem gewoon niet overtuigen dat we een betere representatie in de Eerste- en Tweede Kamer nodig hebben.
Ik heb hier ook altijd zoveel discussies over met mensen, ook gewoon met vriendinnen. Ik stem altijd (al heb ik nog niet heel veel verkiezingen meegemaakt) op de eerste vrouw die er volgens de peilingen net buiten valt. En het lijkt zoveel vrouwen/meiden gewoon echt niet te interesseren dat het zo ongelijk verdeeld is in de politiek. Vind het altijd zo lastig om die discussie aan te gaan ook.
@anon50301661, hier even verder om het Mommybloggerstopic niet te vervuilen. Gaat om het programma ‘Waarom werken vrouwen niet’ op NPO3 vanavond.
Ik vind het ook heel erg dat zoveel vrouwen financieel afhankelijk zijn. Ik vind het wel jammer dat ze het in het programma niet helemaal uitleggen wat precies parttime is. Ik neem aan dat ze 32 uur ook daaronder rekenen, maar is dat ook zo funest voor het werkende leven van de vrouw bijvoorbeeld? Voel me altijd aangesproken op dat parttime omdat ik 32 uur werk haha.
Het CBS definieert parttime als 35 uur of minder (eigenlijk gewoon alles minder dan fulltime), dus dan werk je met 32 uur ook parttime.
Ja daar ging ik ook vanuit dus, maar in het programma werd er niks over gezegd en ging het steeds over ‘2 dagen werken’ terwijl parttime alles is tussen 1 en 35 uur dus. Ik kan me voorstellen dat het wel uitmaakt hoeveel uur vrouwen werken, voor hoe vrouwen het doen in het werkende leven. Maar @anon50301661 legt het al goed uit.
Ik ben benieuwd naar de volgende afleveringen, hoop dat ze goed aandacht besteden aan hoe de opvang geregeld is en dat mannen ook minder kunnen werken.
Moet ook weer denken aan mijn schoonzusje die haar kind echt geen drie dagen naar de opvang wil brengen hoor! Waarom weet ik eigenlijk niet, kind zal wel ontheemd raken ervan ofzo? Het gaat overigens straks twee dagen naar de opvang.
Vind de definitie van parttime die gehanteerd wordt ook interessant. Las een keer ergens dat in Frankrijk een fulltime werkweek 31 uur betekent? Dat is ook het gemiddelde aantal dat de parijzenaar werkt https://www.vacatures.nl/nieuws/1189:steden-met-kortste-werkweek/ (sorry niet zo’n beste bron maar beetje moe nu van werk en morgen niet vrij)
Bij bijvoorbeeld Achmea in nl is een standaard fulltime werkweek 34 uur nu toch? Volgens hun definitie werk ik ruim fulltime maar ik denk dat het tv-programma het echt nog over 38/40 uur heeft. Hoop dat de nuance nog komt, sat er een groot verschil is tussen 16 uur en 32/36 uur werken. Ook zeer benieuwd naar de aflevering die aan het einde werd aangekondigd, over het mannelijke aandeel.
Misschien gekke vraag of opmerking, maar kijken “jullie” (lekker generaliserend ) als je jezelf als feminist schaart dan ook echt naar deeltijd vrouwen als “parttime prinsesjes” die de emancipatie tegen houden?
Ik merkte dat ik me (maar dat is heel erg persoonlijk denk ik?) me echt op een nare manier aangesproken voelde door sommigen in het programma.
Als bewust ‘deeltijd prinsesje’ wat getrouwd is in gemeenschap van goederen .
Een slimme meid is op de toekomst voorbereid
Ik vond die vrouw met die ex die nu miljonair is zo heftig niks geregeld! Hoe bestaat dat nog. En misschien impopulaire mening maar zij heeft toch een enorm aandeel ook in zijn carrière gehad? Achter elke succesvolle man… hij wilde zo graag een groot gezin. Zij mag dat runnen en komt er dan zo bekaaid vanaf. Maargoed ze was/is er zelf bij. Maar ik snap het niet.
Bizar he… Waarom heeft niemand haar hiervoor gewaarschuwd?
Nee, voor een echte feminist moeten alle opties kunnen (zowel voor mannen als voor vrouwen, trouwens). Het gaat erom dat het je eigen keuze is en dus niet opgelegd door de maatschappij of door anderen en dat je er ook niet om veroordeeld wordt. Een vrouw kan prima thuis blijven voor de kinderen, de hele dag het huishouden doen, 's avonds eten hebben klaar staan voor haar man en zijn kleren uitkiezen bijvoorbeeld, als ze daar gelukkig van wordt. Maar ze moet ook full-time voor haar carrière kunnen gaan, met een poetshulp en een man die de zorg van de kinderen op zich neemt, als dat is wat ze wil. Beide keuzes moeten naast elkaar mogen bestaan en het 1 is niet meer of minder waard dan het ander.
Het maakt mij niet uit wat andere vrouwen willen in hun leven, maar ik heb er wel problemen mee dat vrouwen nog steeds grotendeels verantwoordelijk zijn voor de kinderen en het huishouden “omdat dat nu eenmaal zo is” (of nog erger: “omdat vrouwen daar goed in zijn”) én dat moeten combineren met werk (want we zijn nu geëmancipeerd). Ik heb er ook problemen mee dat vrouwen nu carrière “mogen” maken, maar dat die vrouwen er wel vaak op worden aangekeken dat ze zogenaamd hun kinderen zouden verwaarlozen of bv. in interviews de vraag krijgen of dat wel met hun gezin te combineren is (wat met al die mannen die carrière maken en die vraag niet krijgen?). En ik heb er bijvoorbeeld ook problemen mee als mannen zomaar verwachten dat vrouwen koken en de was doen en dan kwaad zijn als er iets niet in orde is.
Ik krijg zoveel jeuk van de titel dat ik bang ben dat ik boos word als ik ga kijken. Hoezo is de titel niet: waarom krijgen vrouwen niet betaalt voor onbetaalde arbeid? Of; Waarom faciliteert Nederland twee werkende ouders zo minimaal? Of; waarom zijn banen in vrouwensectoren zo slecht betaald (vb: als mijn vriend naar 3 dagen gaat blijft hij financieel onafhankelijk, als ik dat doe ik niet. Verschil is puur de sector, want als ik evenlang als hij werkt straks krijg ik alsnog 1250 euro minder)? Of: waarom geven veel vrouwensectoren geen fulltime banen? Of; waarom vinden we het normaal dat we leven om te werken? Of; waarom worden mannen niet gestimuleerd tot her oppakken van meer zorgtaken (toen ik zei dat ik echt geen kind ga krijgen met een man die fulltime werkt gingen mijn vriend en zijn collega’s stuk. Dat kon ik echt niet eisen). I can go on.
Ik ga het vanmiddag bekijken. Mochten jullie hier een hele rant zien ben ik er boos van geworden, maar ik vind het hele vrouwen moeten gewoon meer werken frame zo zonde en simplistisch. Hoop dat ze daar op in gaan. Ben het daarnaast ook helemaal met je eens hierboven. Ik begon part time en heb nu een baan waarbij ik de eerste twee jaar full time moet werken. Mijn conclusies na enkele maanden: Ik doe evenveel in meer tijd. Ik voel me in die vier extra uren echt niet effectiever. Tegelijkertijd mis ik mijn vrije dag enorm (ik spendeerde de helft van die dag aan mijn hobby, de andere helft aan huishouden) en ben ik er financieel zeer minimaal op vooruit gegaan (daarvoor zou ik het niet doen). Bij de eerst volgende mogelijkheid ga ik linea recta terug naar part-time.
Ik heb m deels gekeken, vandaag de rest. Vind het een mooi programma, lastig onderwerp. Ja enerzijds belangrijk om financieel onafhankelijk te zijn, anderzijds denk ik: hoe dan?! Ik heb 2 jonge kinderen die ik graag ook wil zien en opvoeden en ik kan niet dat doen EN fulltime werken (en ja mijn man heeft ook een papadag). En wat ik me ook afvraag: in het programma hebben ze het met parttime werken dan meteen over vrouwen die na hun afstuderen 2 dagen gaan werken. Is dat echt zo? Of is parttime 32 uur?
32 uur is ook parttime.
Ik werk zelf parttime (28-32uur) zodat ik tijd heb voor activisme en dingen die ik leuk vind. M’n vriend en ik betalen wel hetzelfde voor de gezamenlijke rekening.
Voor nu vind ik dat goed want kies er zelf voor en de overige tijd is ook voor mezelf. Maar denk dat als we een kind hebben ik daar wel anders over denk want dan is opeens die overige tijd niet meer voor m’n hobby’s maar voor het verzorgen van ons kind.
Ik weet dat 32u parttime is, maar ze noemen als voorbeeld van vrouwen die meteen na afstuderen parttime gaan werken 2 dagen per week. Ik vraag me af of dat overeenkomt met de cijfers of dat vrouwen 32 oid gaan werken.
Ja, mooi gezegd!
Sowieso is dat hele ‘vrouwen moeten ook fulltime werken’ zo’n giftige uitwerking van kapitalistisch feminisme. Ik was woensdag bij een online evenement van stem op een vrouw en daar pleitte Hedy d’Ancona ook voor de zoveelste keer voor een algemene arbeidsduurverkorting. Dus een kortere werkweek voor iedereen. Uit onderzoeken blijkt dat iedereen daar beter van wordt, mensen zijn gelukkiger want meer tijd voor hun gezin of hobbies, taken worden eerlijker verdeeld tussen man en vrouw en uiteindelijk zorgt het ook voor meer ziekteverzuim. Het leven zou niet moeten draaien op het verdienen van zoveel mogelijk geld zodat je het kapitalistische systeem maar zo veel mogelijk voedt!