Zelfde liedje, in het kader van gelijkwaardigheid. Ik zou zelf nooit dat soort risico’s nemen. Ik vond het verschrikkelijk om vanwege gezondheidsredenen langere tijd afhankelijk te zijn van iemand anders. Maakt die persoon er een puinhoop van, word ik ook deels de stroom ingetrokken. Nu, nu ik weer veel kan, zou de schade zeer beperkt blijven. En ik weet ook wel dat het een luxe is dat ik weer volledig kan functioneren.
Een vroegere vriendin van mij was heel snel gestopt met werken/studeren toen ze een positieve zwangerschapstest in haar hand omdat zij fulltime thuismoeder wilde zijn. Al vanaf het begin van haar relatie had ik het gevoel dat er iets niet klopte. Ik vond dat haar vriend haar zelfs behoorlijk respectloos behandelde in het bijzijn van anderen. Steeds meer alarmbellen die gingen rinkelen bij mij, maar nee hoor het was een lieve man. En dan zit je thuis met twee kleine kinderen en zie je eindelijk die red flags ook, dan wordt het toch veel lastiger om zelf iets op te bouwen als je geen opleiding hebt afgemaakt, jaren niet hebt gewerkt, een tamelijk geïsoleerd leven leidde (dat hoeft natuurlijk niet voor anderen te gelden). Dan heb je nog wel een vangnet (zowel de staat als een handjevol vrienden en familie), maar als zij niet volledig afhankelijk was van die man, hadden die kinderen toch wel een betere start gemaakt. Ik heb toen ook vaak lopen bijspringen, vooral omdat ik haar kinderen een stabiele toekomst gunde.
Mijn eigen moeder bleef vroeger ook thuis en ik denk dat in haar geval het thuisblijven er mede toe heeft geleid dat ze er niet meer is, dus ik zou het zelf nooit doen.
En dat is het fijne van Nederland @Fishing in tegenstelling tot het verre verleden waarin je als getrouwde, Nederlandse vrouw opeens niet meer mocht werken, heb je die vrijheid nu wel.
Maar in een wereld waarin vrouwen helaas nog steeds kwetsbaarder zijn dan mannen, speel ik het liever op safe.