Pro tip: geen kind verwekken met een man die zo denkt haha. Nee maar serieus: je blijft niet for ever discussiëren in het stadhuis, bij discussie over wie eerst komt is het alfabetisch. Dat vind ik jammer want je weet op voorhand wie alfabetisch komt en wie dus de discussie zal winnen. Eerlijker alternatief (dat helaas niet gestemd geraakte), is dat de ambtenaar lotje trekt.
Ik wil dat mijn kind de dubbele achternaam krijgt (minstens, mag ook enkel de mijne zijn). Maar of ik eerst of tweede kom maakt me niet uit. Ik wil niet per se dat mijn naam via de kleinkinderen generaties lang wordt doorgegeven dus /care welke plaats, maar ik wil wel dat het zichtbaar is dat mijn kind (ook) van mij is.
Daarom vind ik dubbele naam echt een uitkomst: zowel voor mensen als mij als vanuit jouw perspectief om generaties lang door te geven (en dan bij discussie liefst lottrekking, maar alfabetisch zoals in BE kan ook in het voordeel van de vrouw eindigen)
Edit: ik wist niet dat het zo ingeburgerd is in NL om de naam vd man over te nemen na huwelijk! Dacht dat dat iets Amerikaans was haha.