Feminisme

Ik denk dat het probleem van dit boek is dat het een structurele ongelijkheid reduceert naar individuele acties. Ik bied wel eens aan om te notuleren, ruim de kamer achter me op en voel totaal niet de behoefte om ruimte in te nemen tijdens een vergadering. Tegelijkertijd is wat ik wel deel altijd goed doordacht en van waarde, zijn collega’s op mij gesteld en ben ik ook nog eens collegiaal (ruim op, neem een kopje koffie mee). Hoezo verdien ik daarmee minder dan mijn mannelijke counterparts? Omdat je het gevoel hebt dat je me kàn passeren omdat ik weiger de grootste aap op de apenrots te zijn. Ligt dat dan aan mij of hebben we een veel groter probleem in het systeem? Waarin werk dat vrouwen doen niet op waarde geschat wordt.

Het boeiende is dat ik de vrouwelijke leiders die ik wel ken, zoals de directeur van het bedrijf waar ik werk, maar ook internationale leiders juist bewonder om die als feminiene geziene karakteristieken. Onze directeur is bijvoorbeeld het ideale voorbeeld van een vrouw die haar zachtaardigheid enorm goed weet te gebruiken om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Begrip tonen, luisteren, sensitief zijn, erkenning geven, zeer benaderbaar zijn. Ik denk juist dat vrouwen die de deze acties uitvoeren zichzelf te kort doen als ze zich hard gaan opstellen omdat ze daarmee zogenaamd wel de leidinggevende worden. Is dat het type leider dat we graag willen?

20 likes

en @Wuorvgnitekram nee helemaal eens natuurlijk dat het systeem gewoon fucked is en dat het belachelijk is dat we “mannelijke” (lees: botte) eigenschappen moeten vertonen om normaal op waarde geschat te worden. Het is natuurlijk niet erg dat jij een vergaderzaal opruimt en zou al helemaal niet een reden moeten zijn om je minder goed in je werk te vinden. Pff hoe langer ik erover nadenk hoe hopelozer ik het vind dat we ons moeten aanpassen. Desalniettemin heeft het boek me wel geholpen om bewuster te worden van verschillen en welke effecten dat kan hebben. Het kan wel een modernisatieslag gebruiken, maar het is dan ook alweer 16 jaar oud :slight_smile:

2 likes

Ik vind dat jij zo goed dingen onder woorden kan brengen, echt heel fijn om te lezen. Een kwaliteit waar ik nog aan wil werken :slight_smile:

8 likes

Dit is bij mijn schoonfamilie zoo typisch. Als ik daar ben zijn het altijd de twee schoondochters die de moeder des huizes helpen in de keuken. Viel me de laatste keer pas op, echt shocking dat ik voor dat soort dagelijkse genderrollen ook zo vatbaar ben.

1 like

Dat heb ik dus ook altjjd bij posts van @Shaaar !

2 likes

@tessel @JeMoeder superlief. Ik voel me gevleid.

1 like

Ik heb het een beetje gevolgd. Ik kan de boeken niet echt letterlijk naast elkaar leggen, al heb ik ze beide gelezen. Het lastige met het hele ding van de aantuigingen van plagiaat vind ik hierbij wel dat beide vrouwen niet per se zelf onderzoek hebben gedaan en de onderwerpen die zij in hun boek behandelen ook niet per se uit hun eigen originele ideeën voortkomen (eigen ervaringen daargelaten). Het meeste kan je overal op Instagram/YouTube vinden bij gelijksoortige influencers en is niet per se heel diepgaande materie (neemt niet weg dat het boeiende boeken zijn en een goede introductie tot feminisme zijn). Volgens mij doen ze beide weinig aan citeren van andere bronnen.

Dus inhoudelijk weet ik het niet zo goed, vind ik het ook wel heftig dat veel mensen oproepen om Florence te cancelen terwijl je in mijn ogen hele duidelijke plagiaat misschien niet kan aantonen. Wel vind ik het heel vreemd dat de uitgever ervoor gekozen heeft Chidera te laten vallen.

4 likes

Ja heb het boek van Lois ook gelezen (nav een artikel waarin Eva Jinek een aantal van haar lievelingsboeken mbt carrière aanprees, dit stond op 1).
Bepaalde zaken zijn enorm verouderd. Met name mbt kleding/kapsel tips (knip je haar kort, euh nou bepalen we zelf wel). Volgens mij is het boek begin 2000 ook niet echt inhoudelijk ge-update maar enkel een recenter voorwoord toegevoegd en bep aanvullingen. Zelf ben ik ook meer op zoek naar (en geïnspireerd door) voorbeelden die feminiene eigenschappen uitstralen ipv vrouwen die heel erg kortaf en drammerig of onderling vervelend doen (mn naar jongere vrouwen in lagere functies). Laat helder zijn, als dat wel je natuurlijke stijl is, ook prima.
Toch vond ik bep hoofdstukken wel verfrissend. Al is het maar een kwartje dat je ergens hoort vallen (en dus herkenbaar is). Zo is mijn valkuil ivm mijn rapportages en projecten om volledig te willen zijn, dat is echter niet altijd even nodig/wenselijk.
Verder schrijft Lois over andere spelregels voor gekleurde/zwarte vrouwen (hoe spijtig ook). Ze was vast niet de enige/eerste maar het is goed ingedeeld op inhoud, presence, mondelinge vaardigheden etc, ik vond het wel aardig.

Ik moest even glimlachen over de bijnaam in combinatie met je forumnaan.

Wat betreft dit soort acties, ik denk dat het erg aan je leidinggevende ligt. Is dat iemand die sfeer, de boel bij elkaar houden, zicht hebben op hoe het met iedereen gaat en goede organisatie belangrijk vindt? Dan zullen dingen als koekjes bakken voor die lange vergadering en een luisterend oor bieden voor een collega juist gewaardeerd worden.

Is je baas van het soort: wie leiding geeft, moet hard zijn, dan kan het zijn dat ze jou als te soft voor een hogere functie zien.

Dat is geen reden om je gedrag aan te passen, wel om van baas te wisselen.

Ughhh ik heb thuis vaak 3fm aanstaan en de Megahit is nu iets van Machine Gun Kelly en Yungblud. Het refrein bestaat voornamelijk uit de zin “you’re way too hot to be acting like that” en ughh elke keer dat ik het hoor raak ik er zo geïrriteerd door. Zit elke keer te overwegen om erover te appen maar dan zul je zien dat ze me bellen ofzo en ik vind het zo overduidelijk niet oke dat ik niet eens weet of ik het wel goed uit zou kunnen leggen? Merk wel weer dat ik op dit gebied blij ben met m’n vriend trouwens, die riep het ook gelijk de eerste keer dat hij het hoorde.

9 likes

Update: net toch even geappt, DJ las het voor en stemde er mee in, en liet me in een berichtje terug weten dat ze het aan gaat kaarten!

59 likes

Angelique!

6 likes

Wow las ze het voor op de radio, toch fijn dat je hebt geappt :clap:t2::+1:t3:

Ja! Ben zelf ook blij dat ik het gedaan heb, vond het ook echt tof dat ze er daarna naar mij apart nog even op terugkwam en dat ze het gaat bespreken daar

3 likes

The Satanic Temple zegt een religieuze uitzonderingspositie te hebben rond abortus in de Amerikaanse staten waar ze nog moeilijk doen over abortus. Je hoeft alleen maar het “ritueel” te doen om hieronder te vallen.
Echt heerlijk, had die witte evangelische rimpelkoppen wel willen zien toen dit ze onder ogen kwam.
Hail Satan!

8 likes

Die organisatie doet sowieso veel goede dingen.

1 like

Zeker!

Enige religieuze beweging ooit waarvan ik overwogen heb lid te worden.

Ja eens, vind haar heel tof!

Dit is zo bizar! Verbaast me eerlijk gezegd niks dat het een man is die de klacht heeft ingediend :roll_eyes:

3 likes

Ik zag dit gisteren en ik ben het er dus mee eens, met de tuchtraad. Ik vind psycholoog in die zin zo’n beroep dat daar een bepaalde terughoudendheid of in ieder geval bewustheid bij hoort. Ik zou het als cliënt niet fijn vinden, maar daarnaast kan ik me voorstellen dat er (veel) cliënten zijn met problemen met seksualiteit. En dat een psycholoog daarin neutraal gebied zou moeten zijn. :grimacing:

1 like