Feminisme

Voor zover ik begrijp is zij ook alleen gewaarschuwd (althans, ze heeft ‘een reprimande’ gekregen, ik weet niet precies wat dat inhoudt), maar heeft ze zelf haar titel opgegeven uit protest.

Zou verder goed kunnen wat je zegt hoor! Het was meer dat jouw comment over ‘wat als het een man was’ mij aan het denken zette over hoe ik daar zelf in zou staan :blush:

1 like

Ah ja, goed dat je dit nog even zegt, ik las zelf een ander artikel waar het minder duidelijk in stond dan bij de NOS. Ik vind het wel tof van haar dat ze zelf haar titel inlevert en dus echt achter haar eigen daden blijft staan

ik vind het vooral zo stom dat iemand’s privé-leven zo wordt betrokken bij haar werk. In mijn opinie moet zij kunnen doen wat ze zelf wil in haar vrije tijd en moeten we dat los zien van haar werk.

12 likes

Wat bizar?!
Een titel is (althans, dat denk ik) niet meer dan een vorm van erkenning voor de capaciteiten die je hebt bewezen te hebben. Het afstaan van een titel (of aansturen daarop) gaat veel te ver.
Dat een werkgever geen prijs stelt op wat ze doet en hoe dat misschien afstraalt op het bedrijf kan ik misschien wel inkomen, maar dat lijkt hier niet aan de orde.

edit: hier stond uitleg voor @NoyraSoturi maar vanwege privacy weg

1 like

Ah ja dat kan ik wel begrijpen! Dankjewel voor het delen van jouw perspectief :blush: Ik hoop trouwens niet dat je je voor het blok gezet voelde vanwege mijn vraag, kan me voorstellen dat het al helemaal in een topic zoals dit wel een drempel kan zijn. Het is in ieder geval niet aan wie dan ook op het internet om te oordelen over of jouw mening al dan niet gezond is!

1 like

Maar het is toch ook neutraal gebied? Aangezien het gaat om haar privé leven en ze niet in burlesque kleding voor haar cliënten staat.

Edit: ik zie nu je andere bericht. Vervelend dat je zulke nare ervaringen hebt. Snap het standpunt vanuit jouw beleving dan ook wel. Voor mij juist een teken waarom dit ‘vonnis’ niet had moeten worden gegeven en een bevestiging hoe veel werk er nog is voordat vrouwen niet als minder waardig gezien gaan worden door hoe ze zich wel/niet kleden.

1 like

Ik lees graag mee in dit topic, vind dit een lastige. Ik ben zelf psycholoog bij een hele complexe, vaak fors getraumatiseerde doelgroep en ik werk met een methodiek die juist niet veroordelend is. Ik ben zelf wat alternatief (neuspiercing, felgekleurd haar, docs), en kleed me op werk wel richting mijn stijl, maar de nette variant. Het is juist belangrijk om neutraal te zijn hierin. Zeer uitgesproken zijn over m’n seksualiteit of juist wegmaken zijn alletwee uitersten die niet perse helpend zijn om de cliënt z’n eigen perspectief te vormen en kunnen juist bedreigend zijn (is mijn ervaring). ik heb mijn Social media ook afgeschermd. Je kunt ook echt jezelf zijn als psycholoog, maar je tegelijkertijd je neutraliteit behouden. Ik weet 100% zeker dat mijn cliënten (met forse complexe problemen, dat besef ik me goed) niet gebaat zouden zijn bij een dergelijke aanpak waarbij de therapeut zo aanwezig is. Maar ik hoor ook graag jullie perspectief (here to learn!).

Edit: ik ben altijd voor de middenweg. Kun je niet bewust zijn van je seksualiteit (wat ik wel degelijk ben), maar tegelijkertijd dit op een andere manier uitdragen waardoor je neutraliteit kan behouden worden?

2 likes

Huh ze was toch psycholoog?

Edit; nu ik zie dat ze seksuoloog is vind ik het toch weer anders worden, had daar blijkbaar overheen gelezen.
Dan ga je al niet naar haar toe als je bestaan van seks ontkent :joy:

Same, ik had hier ook overheen gelezen. Ik meende dat ze psycholoog was. Maar als seksuoloog is het natuurlijk wel een ander verhaal. En kan ik me ook goed vinden in je beredenering.

Ik had ergens anders gelezen dat het niet enkel over die sexy kledij gaat, maar ook over deontologie en reclamevoering. Ze heeft een webshop met seksspeeltjes die ze op de website aanprijst specifiek vanuit haar hoedanigheid als psycholoog/seksuoloog, en dat vond de commissie ook problematisch. Ze heeft idd zelf haar titel als psychologe ingeleverd, ze werkt wel nog altijd als seksuoloog en relatietherapeut (oid?).

Wel ronduit belachelijk dat een andere psycholoog zich bezig houdt met haar foto’s en activiteiten te verzamelen in een dossier, zonder het eerst eens aan te kaarten bij haar. :roll_eyes: Vind het wel een goed teken dat een minister hier publiek over verontwaardigd is en uitleg vraagt, alleen een beetje jammer dat het een Vlaamse minister is terwijl het om federale materie gaat haha. Hij is onbevoegd.

3 likes

Ik kan me voorstellen dat dit wel een probleem is. Als zij iets aanraadt in haar gesprekken en dat vervolgens ook zelf verkoopt, is dat gewoon belangenverstrengeling. Maar dat staat volledig los van of het seksspeeltjes zijn of breinaalden die ze verkoopt. Nu lijkt het als argument te zijn gebruikt om aan te tonen dat het niet goed is om als psycholoog je seksualiteit te tonen.

3 likes

https://www.ad.nl/binnenland/indy-23-maakt-genderloos-kaartspel-huidige-spel-weerspiegelt-de-17de-eeuwse-klassenmaatschappij~af0e7f46/

Heel iets anders dan de discussie hierboven, maar ik had hier dus echt nog nooit bij stil gestaan. Vind het zelf ook niet zo problematisch ofzo. Misschien omdat het er ook zo ouderwets getekend uit ziet.

8 likes

Helemaal mee eens. Alleen ik heb mij nooit zo sterk geïdentificeerd met koningin/boer etc. Op die kaarten om het op te merken. Betekekend niet dat ik het niet met haar redenatie eens ben maar het is me nooit opgevallen. En als ik er nu over na denk vind ik het wel stom, maar niet verschrikkelijk

1 like

Over die achternamen: kan je in NL ook de naam van de moeder dragen? In BE kan je kiezen tussen naam vader, naam moeder of beide namen (volgorde beide is ook te kiezen). Ik wil sowieso niet dat mijn kind enkel de naam vd vader draagt, mijn naam moet ook haha.

Funfact: die naam-wetgeving kwam er na een wedstrijd onder juristen om het ‘‘meest discriminerende wetsartikel’’ te vinden. De achternaam vd vader kwam als winnaar uit de bus, en de wetgever greep in.

1 like

Op Reddit ging het er eens over wat er zou gebeuren als mannen maandstonden hadden ipv vrouwen. Ofwel al lang gratis menstruatieproducten, ofwel een wedstrijdje wie bloedt het meest als teken van ‘‘viriliteit’’/machoman haha stel je voor

9 likes

Ik vraag me bij een dubbele achternamen altijd af wat er gebeurd als iemand met een dubbele achternaam trouwt met iemand met een dubbele achternaam (of kind krijgt met) en ze dan beide hun dubbele achternaam door willen geven :face_with_monocle:. Dan heb je er 4?

(Sorry gedachtenspinsels)

Ik hoorde op de radio laatst dat ze gingen kijken of die menstruatie producten btw vrij konden dacht ik! Vind dat zo’n logisch iets!! Of jn de basisverzekering ofzo. Is toch gek dat je daar voor moet betalen :roll_eyes:

1 like

Vind het idd zo jammer dat een dubbele achternaam in NL niet kan. Hoop dat ze dit snel invoeren.

In landen waar je wel voor een dubbele achternaam kunt kiezen. Moet je dacht ik als je ooit zelf trouwt dan weer een naam laten vervallen, maar kan het mis hebben.

1 like

Als hij de wereld overbevolkt vindt dan moet hij juist aan anticonceptie gaan bijdragen. Echt zo’n typische mannenopmerking die als een tang op een varken slaat.

2 likes

In België kan de naam van de vrouw ook als eerste in de dubbele naam. Dus als die vrouw een kind krijgt, valt inderdaad het tweede deel van de dubbele naam weg (om niet te eindigen met 16 achternamen bij wijze van). Maar aangezien je bij ons mag kiezen welke achternaam eerst is, kan je dus wél generaties lang de vrouwelijke achternaam doorgeven.

2 likes