Er schoot me vandaag iets te binnen en ik ben benieuwd naar jullie visie.
Ik kijk sinds een tijd met veel plezier naar drag race en ik vind het spelen met gender ook zeker bijdragen aan maatschappelijke visie etc. Van de serie heb ik geleerd dat de mannen (meestal) een soort ander mens worden in hun dragpersona, of een ander deel van hun persoonlijkheid belichten. (Ik hoop dat ik het allemaal goed verwoord, laat vooral weten als dat niet zo is.) Deze mannen nemen een ander geslacht aan (meestal), een vrouwennaam, soms heeft dat persona ook andere karaktertrekken en je refereert naar iemand in drag als zij/haar/vrouw/queen/etc. Ik was het laatste seizoen aan het kijken en daar zei een dragqueen in een discussie âiâm a grown womanâ. En toen dacht ik opeens: oke, maar⌠je bent eigenlijk alleen een vrouw als je in drag bent en de rest van de tijd ben je een man, met alle mannelijke privileges die daarbij horen. Is het âeerlijkâ om naar jezelf te refereren als vrouw, maar niet door alle shit heen moet waar vrouwen heen moeten in het leven? Natuurlijk krijgen queens ook heel veel dingen over zich heen, maar dat vind ik hier even los van staan. Ook vind ik transgender personen hierbuiten vallen, want ik vind dat iedereen zijn/haar/hun gender/geen-gender mag bepalen, maar het gaat mij hier even om het tijdelijke karakter van de gendertransformatie.
Toen kwam bij me op dat drag misschien wel seksistisch is. Het is een soort persiflage van een vrouw. Op een bepaalde manier reduceert het vrouwen tot veel make-up, sexy kleding, hoge hakken, rondingen en âvrouwelijke maniertjesâ.
Ik ben benieuwd wat jullie van deze twee punten vinden