Feminisme

Ik heb het trouwens de hele tijd over afstamming/kindjes. In België krijg je na huwelijk niet de naam van de man, iedereen behoudt zijn eigen achternaam.

Ik blijf het zo bizar vinden dat we het aannemen van de achternaam van de man normaal vinden in Nederland. Ik heb er een keer een poll over gedaan hier, en volgens mij wilde 70% haar man’s naam aannemen of had dat al gedaan. Echt zo patriarchaals!

16 likes

Ja bij ons is dat niet anders, bizar he! Dus ondanks goede, flexibele en vrouw-vriendelijke wetgeving. Ik denk dat mensen bang blijven voor een vooroordeel zoals single mom / problematische vader wiens achternaam je niet wilt. Ipv een normale, doordachte keuze.

Nuance: de BE naam-wetgeving is recente wetgeving, sinds 2015 oid. Dus misschien wordt ze in de toekomst vaker gebruikt.

Vriend en ik gaan in maart trouwen en ik houd mijn eigen achternaam, dochter die rond mei geboren gaat worden krijgt mijn achternaam. Schoonfamilie weet dit niet en wij gaan dit ook niet vertellen denk ik, op het geboortekaartje zetten wij denk ik onze beiden achternamen (mijne eerst).

17 likes

Ik denk eigenlijk eerder dat mensen het ~romantisch~ vinden en mannen vinden het vaak toch wel een ding om de naam van de vrouw over te nemen. Daarnaast als je kinderen krijgt staat “Familie Jansen” toch gezelliger dan allemaal andere namen.

2 likes

Ik heb hier laatst nog een flinke discussie over gehad met mijn vriend. Omdat ik ook wel eens tegen hem zeg dat ik het best wel gek vind dat het automatisch zo is dat kinderen zijn achternaam krijgen in plaats van die van mij. En dat het verwacht wordt dat vrouwen de achternaam van de man aannemen (ook al wordt dat ook vaker niet gedaan. En toen zei zoiets van: ja, maar ik wil gewoon mijn eigen naam houden. En toen zei hij de hele tijd: ja, ik ook. Ik merkte toen dat ik echt een beetje kwaad werd dat hij dat de hele tijd zo stellig zei, maar ik begreep niet helemaal waarom. Maar toen uiteindelijk probeerde ik aan hem uit te leggen dat ik het gewoon echt een ongelijke situatie vind. Omdat ik zeg maar actief iets moet zeggen (ik wil jou naam niet, maar mijn eigen naam houden) en dat dan niet gezien wordt als de norm. En dat als hij dat zegt er niets voor hem veranderd, want niemand verwacht uberhaupt dat hij zijn naam zou veranderen. Dus het feit dat hij dan zegt “ik wil ook mijn eigen naam houden” is eigenlijk niet eens iets waar hij over hoeft na te denken wat dat gebeurt hoe dan ook wel.

Nou goed, ik hoop dat iemand herkent wat ik bedoel haha. Uiteindelijk na een uur discussie snapte we elkaar wel beter (en mijn vriend is juist ook wel met feminisme etc. bezig, maar ik merkte gewoon echt dat dit best lastig uit te leggen was waarom ik het ongelijk vond).

6 likes

Ja wij wilden 1 achternaam voor iedereen. En of dat de mijne of die van hem was maakte eigenlijk niet uit.
Mijn naam is wat meer standaard, die van mijn man totaaaaal niet. En dat vond ik zelf wel leuk :see_no_evil:. Dus die werd het. Maar dat roep ik al sinds het begin ban onze relatie.

In mijn vorige relatie zou het andersom gebeurd zijn trouwens! Mijn toenmalige vriend had ene hekel aan z’n achternaam haha

Maar dan heeft de man die problemen haha. Dus dat is geen oplossing dan toch? :see_no_evil:
(Voor het “veel werk probleem” dan hé!)

Dit zou voor mij echt een top oplossing zijn. Mijn vriend en ik heb hier al zo lang over gediscussieerd en hij blijft het lastig vinden om te begrijpen. Hierdoor heb je beide ouders tevreden en is het na mijn mening ook gelijkwaardiger

1 like

Ik denk dat er vooral tijd overheen moet gaan. Nu groeien er al meer kinderen op van wie de ouders hun eigen naam hebben behouden, of die de achternaam van hun moeder hebben. Zij gaan dat normaal vinden en later waarschijnlijk ook zo doen.

Ik ben 34 en mijn moeder heeft haar eigen naam gehouden (mijn broer en ik hebben wel mijn vaders naam). Dat vond men toen ik opgroeide best raar. Kinderen vroegen wel eens of mijn ouders dan niet getrouwd waren. Dat zie ik nu niet meer zo snel gebeuren.

Ik ben er door dit voorbeeld trouwens altijd vanuit gegaan dat ik ook mijn eigen naam zou houden. Mijn vriend is opgevoed door een alleenstaande moeder en heeft ook haar achternaam. Toen we het er laatst over hadden, merkte ik dat hij er vanuit gaat dat onze toekomstige kinderen mijn achternaam zouden krijgen. Dus ook hier volgt hij automatisch het voorbeeld van zijn jeugd.

Hoe meer kinderen een ander voorbeeld krijgen, hoe meer daar ook zelf voor zullen kiezen, denk ik.

5 likes

Pro tip: geen kind verwekken met een man die zo denkt haha. Nee maar serieus: je blijft niet for ever discussiëren in het stadhuis, bij discussie over wie eerst komt is het alfabetisch. Dat vind ik jammer want je weet op voorhand wie alfabetisch komt en wie dus de discussie zal winnen. Eerlijker alternatief (dat helaas niet gestemd geraakte), is dat de ambtenaar lotje trekt.

Ik wil dat mijn kind de dubbele achternaam krijgt (minstens, mag ook enkel de mijne zijn). Maar of ik eerst of tweede kom maakt me niet uit. Ik wil niet per se dat mijn naam via de kleinkinderen generaties lang wordt doorgegeven dus /care welke plaats, maar ik wil wel dat het zichtbaar is dat mijn kind (ook) van mij is.
Daarom vind ik dubbele naam echt een uitkomst: zowel voor mensen als mij als vanuit jouw perspectief om generaties lang door te geven (en dan bij discussie liefst lottrekking, maar alfabetisch zoals in BE kan ook in het voordeel van de vrouw eindigen)

Edit: ik wist niet dat het zo ingeburgerd is in NL om de naam vd man over te nemen na huwelijk! Dacht dat dat iets Amerikaans was haha.

4 likes

Bij ons aan de deur staat gewoon Familie Jansen-Hoekstra hoor (fictief uiteraard). Snap niet waarom die ene naam erachter het minder een eenheid zou maken.

Ik kreeg commentaar toen bleek dat ik mijn eigen naam zou houden, dat dat onhandig zou zijn met kinderen enzo. Maar je mág altijd elkaars achternaam gebruiken. Dus als ik bel naar de toekomstige school van mijn kind kan ik gewoon haar achternaam (zij heeft die van mijn man) gebruiken.
Ook zo idioot dat het onhandig zou zijn; maar ondertussen 1 op de 3 huwelijken strandt en die mensen dan ook niet meer dezelfde achternaam hebben. Het is gewoon puur patriarchaal ingegeven dat vrouwen de achternaam aan moeten nemen. Echt cringe

Oké dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?

11 likes

Ik heb nog een vraag haha: begrijp ik het goed dat je na echtscheiding toch de naam houdt van de ex-man??
En hoe zit het met gay huwelijken: behoudt ieder dan wel zijn eigen naam? Of wie neemt daar wiens achternaam over?

@Oenkie: omdat je of een meisje bent die aan haar vader behoort en anders hoor je aan je man toe :nauseated_face:

@slurfhondje: nee na scheiding gebruik je weer je eigen naam, officieel houd je in Nederland altijd je eigen naam, op je paspoort blijft het ook staan, maar je mag die andere dus gebruiken en je kunt het wel aanvragen om ook op je stempas enzo de andere naam te laten zetten.
In een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht zullen ze onderling moeten overleggen wie welke naam neemt. Ik weet wel dat bij kinderen van homoseksuelen de niet-biologische ouder automatisch de achternaam doorgeeft (tenzij je dat wijzigt dus).

Edit: bij scheiding mág je overigens wel dezelfde naam blijven gebruiken

2 likes

Ik ken een aantal oudere getrouwde homostellen die allebei een dubbele naam hebben. Maar ja, dit ‘probleem’ is natuurlijk vrij nieuw :slight_smile:

Dit vind ik ook zo leip. Maarja, het is dan ook jouw naam geworden dus dan heb je er ook recht op.

1 like

Dit argument heb ik vaker van vriendinnen gehoord die hun naam veranderden. Dat als ze naar school/het kinderdagverblijf belden, ze niet steeds wilden uitleggen wie ze waren. Mijn moeder zei altijd gewoon ‘met de moeder van Bells’, dan wisten ze echt wel wie ze was hoor, zo ingewikkeld is het niet. 🤷

12 likes

Dat dit dan ook een groot probleem is?
Voordeel gecombineerde naam;
-Een gezin met dezelfde naam.

Nadeel
-Je moet alle documenten opnieuw aanvragen
-Iedereen is altijd in de war met welke naam in welke database staat (ook in ziekenhuisdossiers!)
-Als je gaat scheiden moet je het zelfde riedeltje weer door.

3 likes

Haha ja in de praktijk doe ik dat ook bij mijn dochter. Ze weten echt wel wie ik ben bij de opvang hoor.

3 likes

nou als mannen de naam van hun vrouw aannemen krijgen ze al helemaal gezeik van andere mannen, dus dit lijkt me niet een probleem exclusief voor vrouwen.

Als je die keuze niet laat vastleggen krijgt een kind wel wettelijk automatisch de achternaam van de vader in het geval van geregistreerd partnerschap of huwelijk, dus je moet er wel een actieve handeling voor doen om de standaard achternaam van de vader te wijzigen naar die van de moeder. Terwijl in theorie dat kind ook prima van een andere man zou kunnen zijn dan je eigen man, maar de wet gaat er wel automatisch van uit dat als een vrouw zwanger is haar echtgenoot de vader is.

Als er geen geregistreerd partnerschap of huwelijk is automatisch de naam van de moeder, tenzij je idd het kind laat erkennen dan krijg je de keuze.