Feminisme

Ik kan me voorstellen dat dit wel een probleem is. Als zij iets aanraadt in haar gesprekken en dat vervolgens ook zelf verkoopt, is dat gewoon belangenverstrengeling. Maar dat staat volledig los van of het seksspeeltjes zijn of breinaalden die ze verkoopt. Nu lijkt het als argument te zijn gebruikt om aan te tonen dat het niet goed is om als psycholoog je seksualiteit te tonen.

3 likes

https://www.ad.nl/binnenland/indy-23-maakt-genderloos-kaartspel-huidige-spel-weerspiegelt-de-17de-eeuwse-klassenmaatschappij~af0e7f46/

Heel iets anders dan de discussie hierboven, maar ik had hier dus echt nog nooit bij stil gestaan. Vind het zelf ook niet zo problematisch ofzo. Misschien omdat het er ook zo ouderwets getekend uit ziet.

8 likes

Helemaal mee eens. Alleen ik heb mij nooit zo sterk geïdentificeerd met koningin/boer etc. Op die kaarten om het op te merken. Betekekend niet dat ik het niet met haar redenatie eens ben maar het is me nooit opgevallen. En als ik er nu over na denk vind ik het wel stom, maar niet verschrikkelijk

1 like

Over die achternamen: kan je in NL ook de naam van de moeder dragen? In BE kan je kiezen tussen naam vader, naam moeder of beide namen (volgorde beide is ook te kiezen). Ik wil sowieso niet dat mijn kind enkel de naam vd vader draagt, mijn naam moet ook haha.

Funfact: die naam-wetgeving kwam er na een wedstrijd onder juristen om het ‘‘meest discriminerende wetsartikel’’ te vinden. De achternaam vd vader kwam als winnaar uit de bus, en de wetgever greep in.

1 like

Op Reddit ging het er eens over wat er zou gebeuren als mannen maandstonden hadden ipv vrouwen. Ofwel al lang gratis menstruatieproducten, ofwel een wedstrijdje wie bloedt het meest als teken van ‘‘viriliteit’’/machoman haha stel je voor

9 likes

Ik vraag me bij een dubbele achternamen altijd af wat er gebeurd als iemand met een dubbele achternaam trouwt met iemand met een dubbele achternaam (of kind krijgt met) en ze dan beide hun dubbele achternaam door willen geven :face_with_monocle:. Dan heb je er 4?

(Sorry gedachtenspinsels)

Ik hoorde op de radio laatst dat ze gingen kijken of die menstruatie producten btw vrij konden dacht ik! Vind dat zo’n logisch iets!! Of jn de basisverzekering ofzo. Is toch gek dat je daar voor moet betalen :roll_eyes:

1 like

Vind het idd zo jammer dat een dubbele achternaam in NL niet kan. Hoop dat ze dit snel invoeren.

In landen waar je wel voor een dubbele achternaam kunt kiezen. Moet je dacht ik als je ooit zelf trouwt dan weer een naam laten vervallen, maar kan het mis hebben.

1 like

Als hij de wereld overbevolkt vindt dan moet hij juist aan anticonceptie gaan bijdragen. Echt zo’n typische mannenopmerking die als een tang op een varken slaat.

2 likes

In België kan de naam van de vrouw ook als eerste in de dubbele naam. Dus als die vrouw een kind krijgt, valt inderdaad het tweede deel van de dubbele naam weg (om niet te eindigen met 16 achternamen bij wijze van). Maar aangezien je bij ons mag kiezen welke achternaam eerst is, kan je dus wél generaties lang de vrouwelijke achternaam doorgeven.

2 likes

Ik heb het trouwens de hele tijd over afstamming/kindjes. In België krijg je na huwelijk niet de naam van de man, iedereen behoudt zijn eigen achternaam.

Ik blijf het zo bizar vinden dat we het aannemen van de achternaam van de man normaal vinden in Nederland. Ik heb er een keer een poll over gedaan hier, en volgens mij wilde 70% haar man’s naam aannemen of had dat al gedaan. Echt zo patriarchaals!

16 likes

Ja bij ons is dat niet anders, bizar he! Dus ondanks goede, flexibele en vrouw-vriendelijke wetgeving. Ik denk dat mensen bang blijven voor een vooroordeel zoals single mom / problematische vader wiens achternaam je niet wilt. Ipv een normale, doordachte keuze.

Nuance: de BE naam-wetgeving is recente wetgeving, sinds 2015 oid. Dus misschien wordt ze in de toekomst vaker gebruikt.

Vriend en ik gaan in maart trouwen en ik houd mijn eigen achternaam, dochter die rond mei geboren gaat worden krijgt mijn achternaam. Schoonfamilie weet dit niet en wij gaan dit ook niet vertellen denk ik, op het geboortekaartje zetten wij denk ik onze beiden achternamen (mijne eerst).

17 likes

Ik denk eigenlijk eerder dat mensen het ~romantisch~ vinden en mannen vinden het vaak toch wel een ding om de naam van de vrouw over te nemen. Daarnaast als je kinderen krijgt staat “Familie Jansen” toch gezelliger dan allemaal andere namen.

2 likes

Ik heb hier laatst nog een flinke discussie over gehad met mijn vriend. Omdat ik ook wel eens tegen hem zeg dat ik het best wel gek vind dat het automatisch zo is dat kinderen zijn achternaam krijgen in plaats van die van mij. En dat het verwacht wordt dat vrouwen de achternaam van de man aannemen (ook al wordt dat ook vaker niet gedaan. En toen zei zoiets van: ja, maar ik wil gewoon mijn eigen naam houden. En toen zei hij de hele tijd: ja, ik ook. Ik merkte toen dat ik echt een beetje kwaad werd dat hij dat de hele tijd zo stellig zei, maar ik begreep niet helemaal waarom. Maar toen uiteindelijk probeerde ik aan hem uit te leggen dat ik het gewoon echt een ongelijke situatie vind. Omdat ik zeg maar actief iets moet zeggen (ik wil jou naam niet, maar mijn eigen naam houden) en dat dan niet gezien wordt als de norm. En dat als hij dat zegt er niets voor hem veranderd, want niemand verwacht uberhaupt dat hij zijn naam zou veranderen. Dus het feit dat hij dan zegt “ik wil ook mijn eigen naam houden” is eigenlijk niet eens iets waar hij over hoeft na te denken wat dat gebeurt hoe dan ook wel.

Nou goed, ik hoop dat iemand herkent wat ik bedoel haha. Uiteindelijk na een uur discussie snapte we elkaar wel beter (en mijn vriend is juist ook wel met feminisme etc. bezig, maar ik merkte gewoon echt dat dit best lastig uit te leggen was waarom ik het ongelijk vond).

6 likes

Ja wij wilden 1 achternaam voor iedereen. En of dat de mijne of die van hem was maakte eigenlijk niet uit.
Mijn naam is wat meer standaard, die van mijn man totaaaaal niet. En dat vond ik zelf wel leuk :see_no_evil:. Dus die werd het. Maar dat roep ik al sinds het begin ban onze relatie.

In mijn vorige relatie zou het andersom gebeurd zijn trouwens! Mijn toenmalige vriend had ene hekel aan z’n achternaam haha

Maar dan heeft de man die problemen haha. Dus dat is geen oplossing dan toch? :see_no_evil:
(Voor het “veel werk probleem” dan hé!)

Dit zou voor mij echt een top oplossing zijn. Mijn vriend en ik heb hier al zo lang over gediscussieerd en hij blijft het lastig vinden om te begrijpen. Hierdoor heb je beide ouders tevreden en is het na mijn mening ook gelijkwaardiger

1 like

Ik denk dat er vooral tijd overheen moet gaan. Nu groeien er al meer kinderen op van wie de ouders hun eigen naam hebben behouden, of die de achternaam van hun moeder hebben. Zij gaan dat normaal vinden en later waarschijnlijk ook zo doen.

Ik ben 34 en mijn moeder heeft haar eigen naam gehouden (mijn broer en ik hebben wel mijn vaders naam). Dat vond men toen ik opgroeide best raar. Kinderen vroegen wel eens of mijn ouders dan niet getrouwd waren. Dat zie ik nu niet meer zo snel gebeuren.

Ik ben er door dit voorbeeld trouwens altijd vanuit gegaan dat ik ook mijn eigen naam zou houden. Mijn vriend is opgevoed door een alleenstaande moeder en heeft ook haar achternaam. Toen we het er laatst over hadden, merkte ik dat hij er vanuit gaat dat onze toekomstige kinderen mijn achternaam zouden krijgen. Dus ook hier volgt hij automatisch het voorbeeld van zijn jeugd.

Hoe meer kinderen een ander voorbeeld krijgen, hoe meer daar ook zelf voor zullen kiezen, denk ik.

5 likes

Pro tip: geen kind verwekken met een man die zo denkt haha. Nee maar serieus: je blijft niet for ever discussiëren in het stadhuis, bij discussie over wie eerst komt is het alfabetisch. Dat vind ik jammer want je weet op voorhand wie alfabetisch komt en wie dus de discussie zal winnen. Eerlijker alternatief (dat helaas niet gestemd geraakte), is dat de ambtenaar lotje trekt.

Ik wil dat mijn kind de dubbele achternaam krijgt (minstens, mag ook enkel de mijne zijn). Maar of ik eerst of tweede kom maakt me niet uit. Ik wil niet per se dat mijn naam via de kleinkinderen generaties lang wordt doorgegeven dus /care welke plaats, maar ik wil wel dat het zichtbaar is dat mijn kind (ook) van mij is.
Daarom vind ik dubbele naam echt een uitkomst: zowel voor mensen als mij als vanuit jouw perspectief om generaties lang door te geven (en dan bij discussie liefst lottrekking, maar alfabetisch zoals in BE kan ook in het voordeel van de vrouw eindigen)

Edit: ik wist niet dat het zo ingeburgerd is in NL om de naam vd man over te nemen na huwelijk! Dacht dat dat iets Amerikaans was haha.

4 likes