Ik vind de discussie vooral heel interessant omdat ik er nu middenin zit. Het bericht van @Crusti_Croc voelt voor mij ook vrij hard, juist omdat ik niet wéét of ik er echt achter sta. Het is voor mij best een lastige keuze, om feministisch te zijn maar tĂłch de naam van mijn man te willen. Daar heb ik een paar redenen voor, maar geen heel zwaarwegende. Het lijkt me gewoon âwel leukâ, omdat ik mijn achternaam niet zo leuk vindt en die van hem wel.
Het verbaast me in veel reacties hier hoeveel waarde er aan een achternaam wordt gehangen. Dat je als vrouw geen eigen persoon meer zou zijn, dat je je identiteit op geeft. Mijn identiteit staat compleet los van mijn achternaam, misschien dat ik er daarom niet zoveel problemen mee heb om hem te veranderen. Het is maar een woordje. Ik vind het gewoon wel een gezellig idee en het lijkt me handig om de achternaam van mijn kind op mijn id/rijbewijs te hebben staan, vooral met reizen bijv. Maar goed, als je je identiteit ophangt aan je achternaam snap ik dat je die niet zomaar wilt veranderen.
En ik ben het ermee eens dat het niet goed is om als vrouw je naam te móeten veranderen, maar op andere vrouwen neerkijken die het wél doen vind ik best wel kortzichtig. Maar goed, meerdere mensen hier hadden ook al gezegd dat het niet per se om de persoonlijke overwegingen van individuën gaat, maar om het systeem. Dus dat maakt mijn individuele casus niet zo relevant voor de discussie.