Feminisme

Dit kan je natuurlijk ook doen door je kinderen jouw naam zou geven.

7 likes

@Kauai Ja dat klopt maar in het geval van @anon18050057 heeft zij al een kind dus dan kan je dat niet meer wijzigen. Verder met je eens.

@Crusti_Croc zeker met je eens dat ik het geen goede reden vind, maar dat is wel het argument wat wordt genoemd voor het veranderen van de achternaam.

1 like

Ik vind het simpelweg niet zo’n big deal. Mijn vriend heeft hetzelfde. Het is een keer ter sprake gekomen waarbij we na één minuut concludeerden dat het gewoon niet zo uit maakt. Hij zou net zo makkelijk mijn naam nemen als ik de zijne. Ik kan me dus ook niet zo inleven in het idee van een achternaam als zijnde identiteit, omdat ik het zelf niet voel. Als ik mijn eigen naam hou is dat eerder gemak en gewoonte, dan een sterk gevoel. Als ik de naam combinaties uitspreek vind ik dat leuk klinken, maar niet leuk genoeg om er echt naar te gaan handelen. Het enige wat ik dus wel sterk voel is de behoefte om dezelfde naam te hebben als een eventueel kind. Had mijn vriend daar wel sterke gevoelens rond gehad had ik het dus prima gevonden om mijn naam daarvoor op te geven (ook omdat ik dus weet dat hij zoiets ook voor mij zou doen). Maar ik heb dus bijna het idee dat ik me daarvoor zou moeten schamen

Kan me goed voorstellen dat mijn vriend en ik uiteindelijk uitkomen op één naam die we in privékring samen gebruiken en verder onze eigen namen blijven houden. Ik vind mijn naam namelijk wel weer heel mooi op publicaties.

2 likes

Ik sluit me hier helemaal bij aan. En alle reacties die ik krijg als ik aangeef dat ik bij trouwen m’n eigen achternaam wil houden, maar vooral dat ik ook graag wil dat onze kinderen mijn achternaam krijgen geven echt aan dat dit nog een lange strijd is.

Ik vind het overigens ook onbegrijpelijk dat kinderen bij een huwelijk/geregistreerd partnerschap automatisch de achternaam van de vader krijgen, tenzij je dat anders aangeeft. Dat is toch ook niet meer van deze tijd? Iedere keer als ik dit bespreek met mensen dan kijken ze ook vol medelijden naar mijn vriend, alsof het vreselijk voor hem is dat hem zoveel onrecht aan wordt gedaan. Absurd vind ik het

13 likes

Oh eindelijk een groep waar ik bij wil horen :heart_eyes:

Ik vind mijn achternaam heel leuk, maar ben 1 keer iemand tegen gekomen met een achternaam die echt goed zou passen bij de mijne, maar bij welke achternaam niet, want diegene heette Super.

18 likes

Ja en feitelijk gezien is de kans dat je 1 gezin vormt met dezelfde achternaam toch veel groter als de kinderen de naam van de moeder overnemen? Aangezien de moeder meestal de meeste zorgen op zich neemt na het beëindigen van een relatie.

Even voorbeeldje uit mijn eigen gezin in het geval van het aannemen van de achternaam van de vader:
Moeder heet: Spijker
2 kinderen van 1e partner heten: Trui
Kind van 2e partner (die nu ook foetsie is) heet: Sok
Als moeder gaat trouwen met nieuwe partner: heet moeder: String

En in het geval dat we de naam van de moeder kregen heten we gewoon allemaal Spijker, hoeveel partners ze ook krijgt :woman_shrugging:

16 likes

holy shit. mind is blown.

In sommige landen wordt de achternaam gebaseerd op de voornaam van een ouder (in IJsland o.a.), dus daar kan je dan kiezen om dan bijv. annasdochter (AnnasdottĂ­r) als achternaam te voeren :sunglasses: zo breek je de cirkel

4 likes

Je hebt als kind het recht om de naam van je moeder te dragen. Je kunt dit dus zelf wijzigen, ook al hebben je ouders je de naam van je vader gegeven.

Nu is de naam van je moeder natuurlijk ook een mannennaam, dit gaat te ver terug om er echt iets aan te doen :wink:

Bingo, zat dit ook net steeds te denken toen ik terug las. Oplossing is dus om geheel nieuwe achternamen te verzinnen, jammer dat ze daar dan weer zo streng over doen.

Als ik ooit kinderen zou krijgen hoeven die iig niet mijn vaders achternaam te dragen.

1 like

Same, ik ging het gesprek ook aan en binnen 2 minuten zei hij “dan doen we toch allebei onze namen? Dat vind ik wel tof! Hecht niet zoveel waarde eraan hoor”. Zo happy dat dat dus ook kan, ondanks dat hij in zo’n traditioneel nest is opgegroeid.

14 likes

In mijn familie ben ik de “sok” uit jouw verhaal haha, maar gelukkig ben ik niet foetsie. Wij hebben ook echt allemaal een andere achternaam. Bij mijn vriend zijn familie hetzelfde verhaal. Als wij allemaal de naam van onze moeder hadden gekregen had dat een hoop achternamen (en soms verwarring) gescheeld.

3 likes

Haha sorry ik snap heel goed hoe frustrerend is maar echt 90% van jouw posts bevat wel iets over je immense haat voor mannen, moet er ook wel beetje om lachen. Maar goed snap het wel, word ook witheet van dit soort types.

2 likes

Mijn hemel ik vind de serie " meiden die rijden " ontzettend leuk (vind vrachtwagens leuk) maar de mannelijke commentator is gewoon zo seksistisch. Heb nu al zoveel foute opmerkingen in 1 aflevering geboord. Ik ben nu echt boos

4 likes

Ja vind dat zo vreemd. Die presentator ook die dan zei: ja nu komt het moment waar veel vrouwen voor vrezen, het weegmoment

Ik heb vandaag mijn eerste werkdag en moet veel werkinstructies/veiligheidsblaadjes doornemen; kom ik het volgende tegen:
Untitled

Ik heb meteen de documenteigenaar aangesproken met het verzoek hier een minder seksistisch plaatje te gebruiken. Don’t care dat je me nu al vervelend vind.

52 likes

trots op jou, wat een armoedig plaatje

2 likes

Jezus wat kut ik moet er gewoon om lachen

3 likes

De dame heeft hier geen interesse

4 likes

Jawel!! Dat zie je toch: ze speelt hard to get!

7 likes