Feminisme

Ja helemaal mee eens hoor. Een van de reacties komt ook van een wetenschapper die zegt “politiek is dus weer en witte mannending” terwijl ik denk, de hele wetenschap is ook wit en masculien (qua poppetjes op plekken maar ook qua cultuur/mentaliteit) dus wat had je eigenlijk verwacht hier?

2 likes

Ja zeker waar. Vind het denk ik gewoon niet zo onverwacht dat ze dat niet doen (of dat een Kamerleden-debat niet divers is, want de Kamer is dat ook gewoon niet). Maar goed dat betekent natuurlijk ook niet dat je dat maar moet accepteren

Oke het is niet veel maar mijn copromotor (witte man) heeft beleid dat bij PhDers en post-docs voorkeur uitgaat naar mensen van kleur en vrouwen en heeft in de afgelopen twee jaar een witte vrouw en twee vrouwen van kleur aangenomen. In panels schuift hij alleen aan als het echt divers is en vraagt dus nadrukkelijk om de samenstelling. Nu zorgen/waarborgen dat de werkvloer een prettige plek is voor de mensen van kleur.

17 likes

Wtf die professor…
Hoe kan iemand dat zo terloops zijn mond uit krijgen ook? :exploding_head:
heeft ie zeker ook allemaal oude mannen collega professors die dan met hem zouden mee lachen: hahahaha ja vrouwen in de wetenschap, please, kunnen vrouwen toch helemaal niet​:rage::rage::rage:

2 likes

Bij de studie die ik doen zijn er twee hoogleraarsposten en op dit moment worden ze allebei door een vrouw bekleed, dat vind ik echt heel tof :smile:

Ik studeer overigens in Leiden en altijd als ik weer hoor wat een shit er zich een paar deuren verder afspeelt (nu recent die Kinneging weer) ben ik zoo blij dat er bij ons een totaal andere cultuur heerst.

Overigens zijn het wel twee witte vrouwen, maar gezien het feit dat mijn opleiding qua studenten echt witter dan wit is (en ook altijd geweest is) vrees ik dat daar voorlopig weinig verandering in zal komen.

‘Verkrachting wordt te vaak als bijzaak gezien’ | Trouw

Kon niet terug vinden of dit al gedeeld is, maar heftig onderwerp en zeker ook van toepassing in het feministisch debat. (ik weet niet goed hoe ik dit uit moet drukken, want dit is natuurlijk van een hele andere orde dan werkuren e.d.)

Het boek klinkt heel interessant, maar wel erg heftig.

1 like

Uit het AD van vandaag.

2 likes

Feminisme - Wat houd dat precies in?

Ik zie mezelf als feminist. Ik ben niet elke week te vinden bij een protest, of roep het elke dag van de dagen maar ik ben een feminist. Voor mij zit het in de kleine dingen van het dagelijks leven. De taal die je gebruikt, de termen die je kiest om iets aan te duiden tijdens discussies die je voert met vrienden over feminisme maar ook iemand aanspreken op straat tot aan eerlijk zijn tegen een (mannelijke) partner over seks en vrouwelijke orgasmes.

Ik weet niet precies wanneer ik mezelf voor het eerst benoemde als feminist, ik weet ook niet precies wanneer dat gevoel is ontstaan of wanneer het echt een bewuste keuze werd. Ik weet wel dat het er altijd (deels) moet hebben gezeten.
Zodra ik me er bewust van werd, werd ik me ook bewust van situaties die niet of wel feministisch waren die ik eerder niet als zodanig zou hebben bestempeld. Deze situaties konden zich voordoen in de vorm van een man die een seksueel overschrijdende opmerking maakte, een opmerking waar ik me eerst niet bewust van was dat dit ook daadwerkelijk seksueel overschrijdend gedrag kon zijn. Ik ben meer dan eens de discussie aangegaan in tijdens het uitgaan als een man een verkeerde opmerking maakte naar mij of een van mijn vrouwelijke vrienden. Als ik er dan iets van zei kreeg ik meestal een antwoord of opmerking terug met een agressieve lading. Mannen willen niet worden aangesproken op hun overschrijdende gedrag. Komt dat omdat ze worden aangesproken door een vrouw? Komt het omdat ze zich bewust worden van hun gedrag en dat vervelend vinden? En weerhoud dit vrouwen ervan op een opmerking te maken?

Door mijn eigen ‘activisme’ verwacht ik van mijn vriendinnen ook een actieve feministische houding. Maar ik heb geleerd dat elke vrouw hier op haar eigen manier mee omgaat en dat is helemaal oke. Wat ik zelf wel lastig vindt is vriendinnen die tegen mij zeggen dat ik er niets van moet zeggen. Want ik kies ervoor om wat de consequenties dan ook moge zijn niet mijn mond te houden. Ben ik niet feministisch als ik dat wel doe en mijn vriendin dat niet wil? Want hiermee ga ik tegen haar wensen in, maar ik doe het juist omdat ik wil dat zei zich veilig voelt en zodat de man zich bewust wordt van zijn acties. In mijn opzicht kan er alleen iets veranderen als we met zijn allen bewust worden van wat er wel en niet getolereerd wordt. Het is lastig om hier soms een balans in te vinden.

Feminisme kan zich ook afspelen op een heel specifiek deel van je leven. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld heel feministisch als het aankomt op seks maar zullen een man in het openbaar nooit aanspreken als hij seksueel overschrijdend verdrag vertoond tegenover een vreemde.
Ik hoop dat feminisme de komende jaren een grote onderdeel wordt van onze maatschappelijke discussies. Hoe vooruitstrevend we soms ook lijken, we zijn er nog lang niet. Ik ben dan ook voor een open gesprek hierover, niet alleen tussen vrouwen maar vooral ook tussen vrouwen en mannen.

1 like

Ik moet zo weg, maar wou even zeggen dat ik me heel herken in je situatie, wat bij ons helpt is dat ik het bespreek maar niet probeer “door te drammen” en probeer in te schatten wat zijn mood is. Soms begin ik over iets en dan zit zijn hoofd vol van werk of iets anders en dat werkt gewoon niet dus dan zegt hij het ook en vind het vaak prima als we later bespreken.

Verder is het soms ook wel is “choose your battles” op de grote thema’s zijn we het met elkaar eens maar het zijn vooral de kleine dingen waarover hij vind dat ik te ver ga

1 like

Wat fijn dat hij er op terug kwam!

Ik vroeg ook aan mijn vriend of hij op een vrouw wilde stemmen, maar toen kwam hij gelijk aanzetten dat hij op iemand gaat stemmen die :sparkles:capabel :sparkles: is en dat geslacht daarbij niet uit hoeft te maken. Toen probeerde ik wel iets te zeggen dat vrouwen net zo capabel zijn en dat hij het van een mannelijke kandidaat ook niet zou weten of die het zou kunnen, maar ik kon het niet echt lekker verwoorden eigenlijk wat ik bedoelde. Echt jammer weer

1 like

Heb je nou een column geschreven?

13 likes

Top! Ik heb de post opgeslagen :blush:

Ah zo kut is dat he. Dit is ook echt zo’n onderwerp dat ik voor mezelf in mijn hoofd gewoon heel helder heb. Maar als iemand er dan onverwachts over begint kom ik ineens niet meer uit mijn woorden :sob:

Wat mij trouwens wel heel erg helpt (heb ik van Sylvana Simons, die zei dat een keer in een podcast) is altijd alleen maar vragen stellen. Dus gewoon doorvragen op wat iemand zegt. (Oke wat bedoel je dan precies met capabel? Wie is dan dé meest capabele kandidaat? En ga zo maar door.) Dan hoef je niet zelf al het werk te doen, en ik merk vaak ook dat de ander dan veel minder defensief reageert.

11 likes

Nou maar echt! Ik dacht dat ik me intussen wel genoeg had ingelezen hier om een mooi antwoord te formuleren, zeker op zo’n standaard reactie. Maar helaas.
Jouw tip neem ik ook zeker mee! Goeie

1 like

Deze kop lokte me tegen beter weten in dit interview toch te lezen, maar het was echt zoo teleurstellend weer :face_vomiting:

(Gaat over Ruud de Wild die blijkbaar een of ander radioprogramma heeft waarin hij met lijsttrekkers in gesprek gaat. Sylvana Simons werd bij voorbaat al te polariserend geacht, maar Thierry en Geert mochten wel gezellig komen kletsen :confused:)

16 likes

Ik luister zelf graag damn honey en die hebben nu ook verschillende lijsttrekkers geïnterviewd, misschien wel een leuke tip zo voor de verkiezingen

5 likes

naaaaaaaaaah wat kut is dit nou weer! ik snap dit echt niet, hoe kom je hiermee weg. misschien enorm polariserend maar ik kan alleen maar denken: weer zo’n kut witte man met een clubje kut witte mannen echt fuck OFF K U T ( sorry beetje veel kut)

8 likes

Love deze energie emma

6 likes

Over welk ‘gebeuren met die collega’ heeft ze het, weet jij dat? Of bedoeld ze Ruud?

1 like

Mijn vriend heeft een bericht van de gemeente over de gemeentelijke belastingen en woz waarde van ons huis en ik heb geen bericht in mijn overheid en kan ook nergens de gegevens inzien…kan hier zo boos om worden, echt belachelijk zonder enige logica berichten alleen maar naar het mannelijke geslacht sturen

5 likes