ik vind 27 dus jong voor een kind
Ok. Ik bedoelde meer waarom je dat vind maar never mind.
Als ik even voor mezelf mag spreken, ik vind het ook jong. Deels omdat het sowieso niet oud is. Met jong bedoel ik niet te jong want dat moet iemand zelf weten en hangt van je situatie af. Maar het is toch ook gewoon jong? Als ik naar mijn eigen omgeving kijk: Je bent mss pas klaar met je studie tegen of rond je 25e, dan wil je nog een eigen plekje vinden, je grote mensenbaan etc etc. Dan is 27 toch ook gewoon jong om vader/ moeder te worden?
Dat is ook zo. Keek misschien te erg vanuit mijn eigen ervaring. Was zelf 25 toen ik moeder werd en heb mezelf nooit echt als jong beschouwd. Heb ook veel meiden in mijn omgeving die jonger of deze leeftijd waren waardoor het voor mij gevoel misschien meer āāgemiddeldāā is.
Ligt denk ik ook aan de opleiding die je doet! Mijn broer was rond zān 20ste of zo al klaar en had zān eerste kind op 23. Is voor mij belachelijk jong omdat ik pas afgestudeerd ben op mān 26ste. Haha wow ik ben nu 24 en toen had hij al bijna twee kinderen zelfs. Zit ik hier op mān 27m2 en no monnie.
Nou ja hier kunnen we het toch wel op normale toon over hebben?
Ieder zo zān mening, betekent toch niet dat je je die aan hoeft te trekken.
Ligt misschien inderdaad aan je opleiding, relatie, omgeving en situatie wat je oud of jong āāisāā.
Mijn zusje is nu 23, maar kan me haar als ook nog niet als moeder voorstellen mede omdat ze nog studeert en thuis woont. Toen ik 23 was ben ik bewust zwanger geraakt, helaas mis gegaan, maar ik zat in een andere situatie. Had een baan, relatie, koophuis en stond al jaren te trappelen om zwanger te worden.
Ja ik heb denk ik ook een heel specifiek referentiekader omdat nu bijna al mijn vrienden ook geneeskunde doen en dus lang studeren en dan carriĆØre willen maken. Het gezinsleven komt dan wat later. Als ik naar familieleden kijk die eerder klaar waren met hun opleidingen zijn die ook allemaal eerder begonnen aan kinderen. Maar die zijn ook allemaal veel eerder getrouwd bijvoorbeeld.
Ik denk dat dat het grootste verschil is. Sommige mensen van 23 zijn echt al toe aan huisje, boompje, beestje, anderen studeren nog door tot ze 28 zijn. Meestal ga je een beetje om met mensen die het zelfde zijn als jij dus dan is dat je referentiekader.
Al is de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen een kind krijgen nu wel bijna 30. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/19/leeftijd-moeder-bij-eerste-kind-stijgt-naar-29-9-jaar
Ohja, ik zie het! Ik dacht dat de gemiddelde leeftijd rond de 28 lag.
Maarja wel logisch, als je met sommige studies al bezig bent tot eind twintig bent.
Waarom zou je meteen nadat je denkt alles op orde te hebben aan kinderen beginnen?
Mag ik daar zelf alsjeblieft nog een aantal jaartjes van genieten?
Dan moet je het zeker doen.
Het was meer een retorische vraag. Wat ik alleen maar wilde zeggen; iedereen is anders en iedereen doet het op zān eigen manier.
Monica heeft het in haar vlog even over de breuk gehad. Wel moeilijk als je dit allemaal zo moet delen zeg.
Vanaf 12:15 ongeveer.
Dit wordt in het juiste topic over youtubers al besproken
Ik denk dat het ook heel erg gebonden is aan opleidingsniveau, wat natuurlijk logisch is, want de ene opleiding duurt langer dan de andere. Ik ben 26 en in mijn omgeving heeft niemand nog kinderen, maar mijn zusje is 24(en heeft mbo gedaan) en van haar oude klas hebben er al 4 (?) een kind. En de meeste beginnen toch pas aan kinderen na hun opleiding.
Is de gemiddelde leeftijd bij mannen ook hoger dan bij vrouwen? Want dat gevoel heb ik wel.
Dat denk ik ook inderdaad. Ik had iig dat als je 10-12 jaar over je middelbare en vervolgstudie hebt gedaan je dan ook wel daarmee eerst aan het werk wilt en carriĆØre maken. Niet dat je niet kan werken en kinderen krijgen, maar ik bedoel meer je hebt 12 jaar van je leven geĆÆnvesteerd dan wilde ik de focus op mijn werk. Inmiddels zijn we 7 jaar verder en wil ik geen kinderen meer dus een goede keuze voor mij iig.
Ik vind het fijn dat het hier ook gezegd wordt. Ik begeef me niet in het youtube/bloggers topic, bovendien is de breuk zelf ook benoemd hier.
Over ājongā kinderen krijgen: ik merk dat de grens voor mij iedere keer verschuift. Eerst dacht ik op mijn 21e, toen op mn 25e, vervolgens voor mijn 30e⦠nu word ik bijna 30 en vind ik ergens achterin de 30 ook wel prima! 

Pardon! Het ging er in dit topic over, dus toen ik t ineens voorbij zag komen dacht ik dat het hier ook hoorde.
Ook Martin Garrix is na 3 jaar weer vrijgezel. Door drukke schemaās zijn ze helaas uit elkaar.