En de baby heeft haar achternaam? <3
Of heb ik het nu mis.
Off-topic, maar ik verhaspel ook altijd retrospectief met retroperspectief, ‘fijn’ om te lezen dat ik niet de enige ben! Hetzelfde doe ik met gebruiksaanwijzing en gebruiksaanwijziging.
Maar daarachter zit weer Sterk toch? Denk dat-ie dan een soort officieuze dubbele achternaam heeft.
Ik vind dat dus eigenlijk echt wel irritant want hierdoor heb ik dus boze mensen aan de telefoon die mij niet geloven omdat random influencer ook een dubbele achternaam aan haar kind heeft gegeven.
Ik zou overigens wel graag willen dat het kon.
O ja irritant
Is ook wel verwarrend. Maar duurt als het goed is niet lang meer! Het is al aangenomen iig, nu nog de daadwerkelijke doorvoering ervan. Zoals Shelly Sterk en haar man hebben gedaan zal dan dus wel een tijdelijke tussenoplossing zijn misschien totdat het met terugwerkende kracht officieel kan. En dan ben jij ook van je boze bellers af.
ik ga ook een dubbele achternaam op ons geboortekaartje zetten en dan idd wanneer het officieel mag het met terugwerkende kracht aan laten passen.
Dit ga ik als tip geven aan de boze mensen, bedankt!
Geef je dan nu als 2de naam bij gemeente op of alleen op het kaartje als extra? Ik wil het namelijk ook maar baby komt eerder dan dat het is doorgevoerd.
Maar dan zitten we een paar generaties verder op 4, 6 of 8 achternamen 
Dat klopt niet. Het limiet is op twee.
Ouders zouden voortaan net als in allerlei ander Europese landen ook de keuze moeten krijgen om hun kind beide namen mee te geven. Neemt een kind later een extra naam aan, bijvoorbeeld door te trouwen, dan zou het een van beide geboorte-achternamen moeten laten vallen.
https://www.ad.nl/politiek/kamer-passeert-minister-dubbele-achternaam-moet-mogelijk-worden~ac17bb4e/
In Spanje krijgt het kind ook altijd de eerste achternaam van beide ouders, maar de tweede achternaam (die van de moeder) gaat maar 1 generatie mee eigenlijk.
Haha ja ik dacht al wel zoiets!
Is het al zeker dat een dubbele achternaam met terugwerkende kracht kan worden ingevoerd?
Op kaartje, meer symbolisch en als statement haha. Bij de gemeente accepteren ze het (nog) niet.
Nee helaas niet.
Hopelijk kan je dan ook de achternaam van de moeder als eerste doen want ik zou het heel zonde vinden als die dan steeds weggaat bij trouwen etc en je dus niet meer de achternaam van de moeder kan doorgeven.
Precies, als iedereen nog steeds de vaders naam voorop zet, dan komt het uiteindelijk alsnog op hetzelfde neer. Alleen gaat de naam van de moeder nu dan één generatie extra mee.
(En ja, ik mag toch hopen dat de naam van de vrouw ook voorop kan komen te staan.)
maar je kan als je gaat trouwen toch zelf kiezen of je je meisjes naam houdt of die van je echtgenoot aanneemt? Als je er dan waarde aan hecht houd je toch gewoon je meisjesnaam
Klopt, maar ook dan ‘stopt die achternaam’ wanneer ze komt te overlijden indien ze niet haar meisjesnaam als eerste van de twee achternamen zou kunnen doorgeven aan een kind.
Zijn ze nu officieel een setje?