FF Boulevard #2

Vorige week was er ook ergens een discussie op het forum over of je alles mag zeggen als comedian (ik weet niet meer in welk topic, ik dacht dat het over racisme ging). Ik worstel daar zelf ook wel wat mee, want op zich mag je alles zeggen, maar zoals @grace en @Eddie zeggen, dat betekent niet dat je alles moet goed vinden. In elk geval, afgelopen weekend stond er in De Morgen (Vlaamse krant) een interview met Tom Lanoye, en ik vond dat hij het wel goed kon verwoorden.

krant: Een van de kiemen van uw schrijverschap was het literair scheldproza.

“Waar ik nog altijd een grote fan van ben. Maar het virtuoze schelden an sich is voor mij niet meer voldoende. Ik heb die leerschool achter de rug. En ik heb stilaan mijn bedenkingen bij het principieel goedpraten van elke vorm van humor, onder het mom van vrije meningsuiting. De bullebak op de speelplaats vindt zichzelf ook grappig; die doet het zogezegd ook voor de lol, of om de anderen te entertainen. Terwijl hij in werkelijkheid humor gebruikt om zijn vermeende superioriteit bot te vieren en te spreken voor hij slaat. En wat voor humor geldt, geldt voor de kunst in het algemeen. We stellen ons vaak de vraag: kan kunst de wereld redden? Eigenlijk zouden we ons moeten afvragen: kan kunst de wereld mee naar de knoppen helpen? Als we naar Leni Riefenstahl kijken, als we naar sommige kunstenaars-propagandisten kijken, en naar sommige ‘humoristen’…”

… moeten we volmondig ‘ja’ antwoorden?

“Helaas wel. Kunst en humor worden soms ingezet om mensen te vernederen en te ontmenselijken. Humor kan een zeer duistere kant hebben, net zoals seks en religie. Ik wil verantwoordelijk blijven voor mijn woorden. Dat wil zeggen dat je fouten moet kunnen maken, maar ze ook moet kunnen toegeven: ja, ik ben over de schreef gegaan. Want als alles per definitie gezegd moet kunnen worden, zonder risico op afkeuring of sanctie, wat betekent het dan nog wat ik zeg? Ik worstel daar mee. Het is moeilijk, want ik zou uiteraard willen dat de totale vrijheid bestond. Maar anderzijds denk ik: als een principe geen uitzonderingen kent, is het geen principe maar een dogma. (denkt na) Misschien word ik een oude lul.”

https://www.demorgen.be/nieuws/als-de-klimaatspijbelaars-evenveel-zouden-spijbelen-als-bart-de-wever-in-het-parlement-dan-zouden-ze-nog-hooguit-een-dag-per-week-naar-school-gaan~b6f892c2/

16 likes

Tussen alle discussie een gossip girl nieuwtje: een collega zag op de parade amsterdam 'lil kleine lopen met z’n baby in z’n armen en duckface jamie was er ook bij. “DIE LIPPEN!,” aldus mijn collega. Hij spendeert dus wel gezellig wat tijd met de kleine nu

8 likes

Ze heet duckface jaimie ja

14 likes

Jezus ik ging ook naar de parade maar ik zag weer alleen Lodewijk uit Gooische vrouwen. Die ik overal tegen kom. Lil kleine had me leuker geleken.

Oh en Manuel Broekman!

6 likes

sorry man

26 likes

Gister dacht iemand hier dat Shelly Sterk snel ging bevallen of bevallen was? Ze is inderdaad bevallen. Leuke naam!

22 likes

Ik dacht bij die naam direct aan die manager van Barbie. Ben helemaal verpest door ooit die onzin te hebben gekeken.

44 likes

En de baby heeft haar achternaam? <3
Of heb ik het nu mis.

Off-topic, maar ik verhaspel ook altijd retrospectief met retroperspectief, ‘fijn’ om te lezen dat ik niet de enige ben! Hetzelfde doe ik met gebruiksaanwijzing en gebruiksaanwijziging.

1 like

Maar daarachter zit weer Sterk toch? Denk dat-ie dan een soort officieuze dubbele achternaam heeft.

Ik vind dat dus eigenlijk echt wel irritant want hierdoor heb ik dus boze mensen aan de telefoon die mij niet geloven omdat random influencer ook een dubbele achternaam aan haar kind heeft gegeven.

Ik zou overigens wel graag willen dat het kon.

7 likes

O ja irritant :unamused: Is ook wel verwarrend. Maar duurt als het goed is niet lang meer! Het is al aangenomen iig, nu nog de daadwerkelijke doorvoering ervan. Zoals Shelly Sterk en haar man hebben gedaan zal dan dus wel een tijdelijke tussenoplossing zijn misschien totdat het met terugwerkende kracht officieel kan. En dan ben jij ook van je boze bellers af.

3 likes

ik ga ook een dubbele achternaam op ons geboortekaartje zetten en dan idd wanneer het officieel mag het met terugwerkende kracht aan laten passen.

5 likes

Dit ga ik als tip geven aan de boze mensen, bedankt!

4 likes

Geef je dan nu als 2de naam bij gemeente op of alleen op het kaartje als extra? Ik wil het namelijk ook maar baby komt eerder dan dat het is doorgevoerd.

Maar dan zitten we een paar generaties verder op 4, 6 of 8 achternamen :scream:

1 like

Dat klopt niet. Het limiet is op twee.

Ouders zouden voortaan net als in allerlei ander Europese landen ook de keuze moeten krijgen om hun kind beide namen mee te geven. Neemt een kind later een extra naam aan, bijvoorbeeld door te trouwen, dan zou het een van beide geboorte-achternamen moeten laten vallen.
https://www.ad.nl/politiek/kamer-passeert-minister-dubbele-achternaam-moet-mogelijk-worden~ac17bb4e/

2 likes

In Spanje krijgt het kind ook altijd de eerste achternaam van beide ouders, maar de tweede achternaam (die van de moeder) gaat maar 1 generatie mee eigenlijk.

1 like

Haha ja ik dacht al wel zoiets!

Is het al zeker dat een dubbele achternaam met terugwerkende kracht kan worden ingevoerd?

1 like