Oh zeker mag dat geen excuus zijn hoor! Maar bij topsport komt natuurlijk ook meer kijken dan miljoenen binnen harken. Dit zijn jongens die al hun hele leven dag en nacht trainen om hun droom uit te laten komen om aan de top te spelen. Die staan continue in de spotlight en elke uitspraak of gedrag goed of fout kan hun carriere in laten storten. Dus daar ligt veel meer druk op en er zijn ook veel meer mensen afhankelijk van hun carriere, bijvoorbeeld zakenwaarnemers, families, maar ook het hele land als in het nationale team.
Ik zat zelf in een branche waar er ook heel veel ethnische kwesties zitten en waar ik zelf ook never nooit zou kiezen om bij een bedrijf te gaan werken waar mensen worden uitgebuit of waar er niet eerlijk werd geproduceerd. Maar als ik tegen zo een bedrijf zeg nee dank je want dit en dit doen jullie zal dat niet op het nieuws komen in binnen en buitenland. Er is niemand die op mijn carriere rekent (behalve ik zelf) en ik maak al mijn beslissingen zelf. Ik zoek dan gewoon verder naar een werkgever waarbij ik weet dat ze wel zuiver zijn met wat ze doen.
En mijn voorbeelden zijn echt niet bedoeld om het goed te praten, ik zou juist willen dat de voetballers massaal hun mond open trekt over bijv qatar. Alleen denk ik (van wat ik weet als voetbal liefhebber) dat er dus veel meer ogen en haken aan vast zitten op het moment dat jij je als eerste gaat uitspreken in de hoop dat er meer volgen.
Simpel voorbeeld; als er racistische spreekkoren zijn tijdens de wedstrijd en de wedstrijd wordt stil gelegd is er nog nooit een (prof) team geweest die zei yo jongens zoek het uit wij kappen er mee. Supporters, journalisten, wie dan ook roept dan op tv dan loop je toch dat veld af. Maar er zitten zo veel gevolgen aan voor een team als die zomaar het veld af lopen en kappen met de wedstrijd en helemaal als dat andere team dus wel blijft staan. En ik hoop echt dat de dag komt (nou eigenlijk dat de dag komt dat er geen racistische spreekkoren meer zijn) dat een team dus wel dat veld af stapt ĂŠn de tegenpartij ook zegt tegen hun supporters zoek het uit wij gaan ook.