FF Boulevard #3

Ik zat hier ook over na te denken, volgde precies jouw gedachtegang, maar toen dacht ik: nee, je moet toch benadrukken dat dit goed is, én er zijn andere zaken waar ze zich ook meer over zouden kunnen uitspreken.

Dus niet “maar”, maar “en”. Dat er meer is zou geen afbreuk moeten doen op dit signaal.

(Beetje als tegen een vegetariër zeggen, goed bezig, maar je hebt wel leren schoenen.)

40 likes

Hmm ik snap je punt maar ik denk niet dat dit perse dat dit als ‘scoren’ bedoelt is. Het Nederlandse team heeft zich wel vaker tegen racisme uitgesproken en ik denk dat het ook mee speelt dat er POC in het Nederlandse team zitten en het is natuurlijk ‘makkelijker’ om je uit te spreken tegen een onderwerp waar je zelf dagelijks mee te maken krijgt.t

1 like

@Krabsalade @flwhrs nee, daar hebben jullie ook gelijk in. En alle beetjes helpen, dus ik vind het ook wel goed dat ze zich uitspreken. Misschien hoop ik gewoon dat ze dat ook eens op andere vlakken zullen doen, die gewoon best wel spelen in die sport. Maar goed, neemt niet weg dat dit óók belangrijk is om je tegen uit te spreken.

1 like

Ja inderdaad, dat maakt mij ook zo boos.

Nog zo’n zak aardappelen deze man:

7 likes

Ik snap je punt wel en toch denk ik dat het goed is dat ze zich nu alsnog (ondanks de ifs en buts) uitspreken. Ik zag een comment van edgar davids op insta onder een foto van VI (geloof ik) en dan denk ik van “ja hij heeft misschien zelf ook racisme ervaren en daar nooit iets van durven(?) zeggen en nu wel”. Aannames hoor, maar ik denk dat mensen die fan van hem zijn/waren eerder naar hem luisteren dan naar mij.

1 like

Over Bilbo Baggins gesproken, de acteur die hem speelde, Ian Holm, is overleden

Ik ken hem van “Toen was geluk nog heel gewoon” en naar zijn eigen zeggen heeft hij in die serie destijds zijn discriminerende agenda al flink kunnen toepassen.

1 like

Over dat voetballen in een bepaald land dat zie ik heel vaak langskomen, maar als je weigert ben je levenslang uitgesloten van ooit spelen op in ieder geval een WK (regels FIFA). Misschien ook wel een EK als de UEFA dezelfde regels hanteert. Ik snap wel dan dat je dat niet zomaar opgeeft. Voor Nederland spelen is echt een jongens/meiden droom.

*Ander activisten moeten natuurlijk ook soms dingen verliezen waar ze om geven. Misschien zelfs hun baan. Juist omdat ze zich zo uitspreken maar dit maakt wel dat ik snap dat dit specifieke punt niet iets is waar je je als (individu binnen het) Nederlands elftal over uitspreekt. Je gooit behoorlijk direct en bewust je eigen ruiten in.

1 like

Ik heb het niet alleen daarover, maar ook over spelers die aan het einde van hun carrière nog even flink gaan cashen in landen waar mensenrechten niet het hoogste punt op de agenda zijn. Ze kunnen ervoor kiezen dat niet te doen. Daarnaast vind ik ook dat als je gezamenlijk als (Nederlands) elftal zou besluiten niet in bepaalde landen te willen spelen, je heel sterk staat. Of als je dit met een aantal prominente Europese landen zou doen. Maar in plaats daarvan zwijgt iedereen en gaan ze zelfs doodleuk op trainingskamp in dit soort landen of vliegen ze met hun vlieglijnen. Ik vind dat je dan in een positie zit om daar wat mee te kunnen doen, maar dan geeft nagenoeg elke voetballer niet thuis en stellen ze zich politiek correct op, wat voetballers dankzij een flinke portie mediatraining steevast doen. Dat vind ik irritant tov deze discussie. Maar good for them (en ons) dat ze zich nu weleens uitspreken.

2 likes

Hmm maar dit komt vanuit de spelers he niet vanuit de KNVB. Als je je als speler gaat uitspreken tegen die landen, dat je daar niet wilt spelen, is je carrière bij het Nederlands elftal denk ik wel voorbij. Het zou beter zijn als de KNVB met een statement zou komen.

Ik denk zeker niet dat Johan Derksen een racist is, hij heeft zich juist heel hard gemaakt tegen racisme in het voetbal. Dat alle voetballers van het veld moeten lopen van beide teams als er apengeluiden worden gemaakt en dat scheidsrechters er harder tegen moeten optreden. Maar elke keer als het over zwarte piet gaat word hij een lul. Zijn argument is dan, vroeger ging ik met mijn kinderen naar zwarte piet, als ik nu zeg dat zwarte piet niet kan maakt mij dat een racist? Vond die Akwasi grap gewoon echt een slechte grap en het zou gepast zijn als hij direct zijn excuses had gemaakt. Ik vind het wel echt in een andere trant dan bijvoorbeeld Katie Hopkins die dit schreef naar een Nederlandse zwarte voetballer: “Beste Patrick van Aanholt, mijn naam is Katie Hopkins. Ik ben een witte conservatieve christen, je mag knielen en mijn ring kussen.” Gelukkig heeft Twitter haar verwijderd.

3 likes

Dat ie misschien een keer heeft gezegd dat het niet kan maar elke andere keer wel opmerkingen maakt, betekent niet dat hij geen racist is. Net zoals die andere mannen daar aan tafel.

34 likes

Maar zo’n slechte ‘grap’ is onderdeel van het probleem. Mensen moeten gaan inzien dat we niet op het punt zijn waarop we grappen over iedereen kunnen maken en al zeker niet witte mensen over poc. En je kunt gewoon niet luidkeels verkondigen dat zp niks met zwarte mensen te maken heeft en vervolgens een grap maken over akwasi en zp. Zo werkt het niet, dat is onderdeel zijn van het probleem.

24 likes

Ik ben het helemaal eens met dat die grap over akwasi en zwarte piet niet kan. Maandag zijn ze weer op tv en ik hoop zo dat hij zijn excuses ervoor gaat aanbieden, als hij dat namelijk niet doet dan ga ik dat programma ook echt niet meer kijken.

Hij heeft heel vaak gezegd dat het niet kan, ik kijk hun programma best wel vaak en het is er de afgelopen jaren regelmatig over gegaan. Ik denk dat veel mensen die het programma niet kijken daarom dat zinnetje eruit halen van akwasi en zp en gelijk zeggen hij is een racist. Ik vind juist dat hij vaak goede ideeen heeft geformuleerd over wat de KNVB tegen racisme moet doen.

Maar feit is die uitspraak is gewoon racistisch

10 likes

Maar een racist genoemd worden is geen doodsvonnis. Dat zou een moment moeten zijn waarop je eens heel goed gaat kijken naar wat je doet en zegt en daar lessen uittrekt om het de volgende keer beter te doen. Ik vind mensen die meteen op tilt slaan omdat ze door anderen op hun racisme gewezen worden zo bloedirritant. Leer ervan en doe beter. Ipv meteen je handen in de lucht te gooien en te roepen dat je niks goed kan doen. Het is confronterend maar doe er iets mee.

29 likes

Nou het is niet alleen dat ene zinnetje. Sowieso doen ze in dat programma heel veel problematische uitspraken niet alleen over dit onderwerp. Ik snap echt niet hoe mensen dat kunnen kijken of kunnen verdedigen.

17 likes

Ik kijk het programma ook heel vaak, en ja hij doet hele goede uitspraken over racisme in het voetbal, maar hij doet ook bijna wekelijks een foute opmerking over donkere mensen/zwarte piet, Marokkanen, transgenders, homoseksuelen en seksistische opmerkingen over vrouwen. Veel mensen vallen niet over die ene Akwasi opmerking maar over dat dit té vaak gebeurd en dat alles maar hi ha ho wordt weg gelachen en geaccepteerd want het is satire.

19 likes