Ik vind het belachelijk als je in het dagelijks leven je doen en laten moet aanpassen voor iemand zonder manieren, maar op internet vind ik dat wel net iets anders liggen. Feit is: je hebt een platform en daarmee bereik je een effect. Je weet dat er gekkies rondlopen en je weet dat die makkelijk getriggerd zijn. Je weet ook dat je dat niet gaat oplossen, je kan die mensen geen fatsoen aanleren. Ik vind het dan gewoon onverstandig om toch te posten en aan het einde te huilen dat het zo erg was. Is het normaal? Nee. Maar je kan het wel voorkomen voor je eigen fysieke en mentale gezondheid.
Ik ben âprojectleiderâ op een project dat eens in het jaar twee weken heel groot is, heb met alle betrokkenen de afspraak dat zij in die periode 1) geen uitlatingen doen over dat onderwerp op persoonlijke sociale media 2) hun prive sociale media afschermen. Vind ik het normaal dat dit moet? Nee; eigenlijk wil je vrij kunnen bewegen, maar als dit de manier is om te voorkomen dat je bedreigt wordt, doe je dat toch gewoon? Kan stug besluiten dat ik niet toegeef aan de haat, maar dan kies ik er ook voor om blootgesteld te worden aan de haat.