FF Boulevard #5

Ik zag het filmpje ook en ik dacht juist direct: dit is niet waar…? Ze deed zo vaag en lacherig en zei niet direct ‘ja’ ofzo. Het zal me wat haar betreft niks verbazen maar ik weet niet. Vond het zo’n raar filmpje? Denk idd ook dat zij een hele rijke fantasie heeft en veel zegt voor een beetje aandacht.

4 likes

Ze deed er echt veel te vaag over.
Ik denk echt dat ze gewoon iets heeft gezegd wat niet waar is om een beetje op te scheppen.
Tja, dan zou ik ook hysterisch worden als dat online verschijnt.

Trouwens geen excuus voor het ongevraagd filmen en online zetten van die beelden.

4 likes

Lil Kleine had blijkbaar een how to be succesful-cursus voor 500 euro en 2000 euro. Als je het 2000 euro-pakket koos dan zou je als extra een persoonlijk gesprek met hem krijgen. Blijkt het een groeps Q&A :sweat_smile: Quote heeft 2000 euro betaald om een journaliste mee te laten doen. Zou ‘t hele artikel wel willen lezen maar dan moet ik de Quote kopen :thinking:

23 likes

Oh jammer, ben ook wel benieuwd.

Die lacht zich toch helemaal kapot hierom
:joy:

1 like

Zo’n cursus verkopen is echt heel makkelijk geld verdienen.

1 like

Was toevallig net vanochtend dit artikel via Blendle aan het lezen dus ik zal hem wel even delen voor de geïnteresseerden. @ZusjevanJoost

https://blendle.com/shared/eyJuIjoiRWVmamUiLCJhIjoiYm5sLXF1b3RlLTIwMjEwMzE4LWQ1NTkwYzk0NTkxIiwidSI6ImI4M2Y5ZjRkLWRmZDgtNDFhNi04OGNlLTk4MjJjNDk5NTU1YiJ9.mIdShfObozKBIPZc59xe3hUB6WxUGafIrSmfDgAGuUs?utm_medium=shared-free-article&utm_source=blendle
Linkje die het volgens mij voor niet blendle abonnees ook doet.

Het artikel

Tekst STEPHANIE HOOGENBERK Beeld CAROLYN RIDSDALE

Als je een bitch wil tillen…

EEN OP EEN MET LIL’ KLEINE ÉN SUCCESVOL WORDEN: BIJ STREET ACADEMY KAN HET. MAAR IS DEZE JAAROPLEIDING DE 2000 EURO ECHT WAARD EN STEKEN MENSEN ZICH HIERVOOR TERECHT IN DE SCHULDEN? JOOST (LEENDERS) MAG HET WETEN.

Even twijfelde de hoofdredacteur nog of we echt deze som geld moesten neerleggen, maar de nieuwsgierigheid overwon. Dus maakt Quote 2000 euro naar me over, die ik op mijn beurt moet overmaken naar Lil’ Kleine om zijn jaaropleiding te volgen. Ik fantaseer over wat ik met dat geld zou kunnen doen. Ik heb al een tijdje een tapijt op het oog dat 1100 euro kost. En ik wil nieuwe schaatsen van Viking, tweedehands al 400 euro. Maar goed, ik ga die jaaropleiding doen, waarin Lil’ Kleine je leert succesvol te worden. Het had ook bij rapper Boef of Ali B gekund, want artiesten die door corona niet kunnen optreden willen succes creëren voor anderen.

Op Streetacademy.nl worden twee pakketten aangeboden: een van 500 euro en een van 2000 euro. Kies je voor het eerste pakket, dan krijg je wekelijks een onlinecollege van Jorik Scholten (hij heet niet echt Lil’ Kleine), gastcolleges van topondernemers, opdrachten voor persoonlijke groei, exclusieve toegang tot drie live-events en de besloten groep van Jorik. Betaal je 1500 euro meer, dan krijg je daarbovenop een persoonlijk gesprek met hem. Ik zie mezelf al op een terrasje zitten met Lil’ Kleine. Al zie ik daar meteen ook tegenop. Want hoe geloofwaardig is het dat ik als schrijver, als vrouw, op mijn leeftijd (35) naar de visie van een rapper informeer? Het zijn zorgen voor later.

ZELFKENNIS

Op 29 juli 2020, een maand na de overboeking, ontvang ik het welkomstpakket: een fles limoncello met shotglaasjes en een Street University-notitieblokje. ‘Street Academy’ en ‘Street University’ worden door elkaar gebruikt. Ze waren er nog niet uit wat betrouwbaarder klonk. Ik popel om te beginnen. Ik wil mijn studiegenoten ontmoeten en Jorik zien.

We beginnen met de pit-test, een persoonlijkheidstest ter waarde van 125 euro. Volgens Jorik is zelfkennis ‘de key’. Elke woensdag krijgen we een college dat we in onze eigen tijd kunnen bekijken.

In het eerste college legt Joriks prestatiecoach Joost Leenders (onthoud die naam) uit dat talent een afwijking is. Bill Gates heeft dyslexie en Yuri van Gelder heeft een afwijking in zijn schouderpartij, waardoor hij goed in die ringen kan hangen. Eronder staan reacties van leden die veel aan dit college hebben gehad. 19 augustus 2020. De uitslag van de pit-test is binnen en zeer accuraat. Ik scoor hoog op sfeergevoeligheid en laag op het verbergen van emoties. Behoefte om bij een groep te horen: nul. Leiderschap en de wil om te sturen: ‘4 op 6’. Ik mail de organisatie en vraag wanneer ik Jorik kan ontmoeten. Dat is die wil om te sturen. Mail terug: ze moeten de live-events nog plannen. In het derde college leren we dat Jorik ook de persoonlijkheidstest heeft gedaan. Daaruit blijkt dat hij het met iedereen goed kan vinden. ‘Ik heb er tien minuten voor nodig om jou mijn allerbeste vriend te maken.’ Het is me niet duidelijk hoe de antwoorden van Jorik mij verder moeten helpen, maar dit is nog maar het begin.

De pit-test wordt volledig uitgewrongen. Onder de uitslag staat al vrij duidelijk hoe je de test moet lezen. Zo scoor ik 5 op 6 op het onderdeel ‘details’. Uitleg: ‘Deze schaal geeft aan of iemand oog heeft voor details.’ Erbovenop nog een ‘lecture’ van talentcoach Gijs, die ons uitlegt hoe we het moeten interpreteren. ‘Je kreeg 42 vragen met steeds twee stellingen en jij moest kiezen welke stelling het beste paste bij jou.’ Over het onderdeel ‘sfeer’ zegt Gijs: ‘Scoor je hoog, dan ben je erg bezig met de sfeer. Scoor je laag…’ En dit voor alle onderdelen. Het is van een dodelijke simpelheid.

BIJZONDER BABY’TJE

24 september 2020, vijf weken onderweg. Mail van Street University met 20 procent korting op de opleiding. Niet voor mij bedoeld, blijkt bij navraag. Lectures die tot nu toe voorbijkwamen werden gegeven door respectievelijk prestatiecoach Joost Leenders, Lil’ Kleine (over zijn persoonlijkheidstest), talentcoach Gijs (over de persoonlijkheidstest), opnieuw Lil’ Kleine, producer Reverse , alweer prestatiecoach Joost Leenders, dan weer talentcoach Gijs (die ingezonden vragen beantwoordt over, jawel, de persoonlijkheidstest), producer Reverse en als klap op de vuurpijl: Joost Leenders, de lijm van de opleiding. 15 oktober 2020. Weer mail met korting: 26 procent, want Jorik is 26 geworden. Weer niet voor mij bedoeld. In het college met Lil’ Kleine leren we dat hij persoonlijke ontwikkeling heel belangrijk vindt.

‘Als je je niet ontwikkelt vanaf dat je een baby bent, blijf je altijd een baby.’ Stof tot nadenken. De interviewer stelt de vraag: ‘Wie was jij als baby?’ Jorik zegt dat hij een bijzonder baby’tje was. Hij was erg ziek. Hij kan het zich niet meer goed herinneren, maar hij moest vechten voor zijn leven. We doorlopen alle stadia van Joriks leven. De interviewer wil weten wie hij was op de middelbare school.

‘Ja gewoon, lastig kind, problemen, politie, vastzitten, opgepakt, jeugdzorg, instanties, de hele teringzooi.’ Het gekke is: ik weet dit allemaal al. Hij wilde net als zijn broer havo/vwo-advies, maar kreeg vmbo-advies. Dat vond hij lastig, hij raakt geëmotioneerd. Hoewel ook dit filmpje weer volledig is uitgesmeerd over 25 hele minuten, kan ik me voorstellen dat het een boost is voor zijn studenten om te zien dat iemand die je zo bewondert het ook moeilijk heeft gehad.

‘Ik heb er tien minuten voor nodig om jou mijn allerbeste vriend te maken’

GROEPSAPP

18 november 2020. Ik ben die stroperige filmpjes zat. Ik wil waar voor mijn geld. ‘Wanneer kan ik Jorik ontmoeten?’, mail ik opnieuw. Ik stel me zo voor dat Demi van de organisatie eens gaat googelen wie dat irritante wijf is dat steeds om Jorik roept. Maar Demi googelt niet. Een dag later mailt ze terug dat er op 18 december een onlineevenement is met – drie keer raden – Joost Leenders, Jorik en alle Street Academy-leden. (Dit event wordt uiteindelijk nog een maand opgeschoven.) Ik zeg dat ik de een-op-eensessie met Jorik bedoel. Wanneer is die? Ze zegt dat die nu niet door kan gaan in verband met de RIVM-richtlijnen. Ik word steeds primairder in mijn schrijven en stuur terug: ‘Van het RIVM mag je gewoon met één persoon afspreken.’ Demi mailt terug dat het event met alle premiumleden zal zijn, de mensen die 2000 euro hebben betaald. Ik antwoord dat op de website staat dat je voor dat geld een persoonlijk gesprek krijgt. Demi antwoordt dat ze mijn verwarring snapt: ‘Met persoonlijk bedoelen we niet een op een, maar met Jorik en de tien andere premium members.’ Ik stel me voor dat Lil’ Kleine hieraan begon uit nood en dat hij halverwege geen zin meer heeft. Demi mailt erachteraan: ‘Als premium member hoor je wel in de groepsapp te zitten.’ Ik weet niks van een groepsapp, terwijl ik er toch bovenop zit. Ik blijk zelfs een liveevent te hebben gemist met niemand minder dan Joost Leenders. Ik stuur Demi mijn nummer. Een uur later zit ik in de groep ‘Groep 1 Premium members’.

‘Hoi allemaal!’, app ik. Iemand typt: ‘Heyyyy!’ Een ander zegt: ‘Halllllo’, met een breed lachende emoticon. Weer een ander stuurt een spierbal. Een warm bad. ‘Zit Jorik in deze groep?’, vraag ik. Ze zullen denken dat ze met een halvegare te maken hebben. Slechts één persoon gaat in op mijn vraag: ‘Nee. Of onder een alias.’ Daarachteraan een emoticon met zweetdruppel.

GELD LENEN

25 november 2020. Ik besluit iedereen in de appgroep het volgende privébericht te sturen: ‘Hoi, sorry dat ik je even privé benader, maar ik ben Stephanie uit de Street University-appgroep. Ik dacht dat we een 1 op 1-gesprek kregen met Jorik, maar dat blijkt een gezamenlijke Q&A te zijn. Vind ik best shit, jij?’ Een jongen van 27 appt terug: ‘Jaaa ik dacht ook een meet en greet met hem persoonlijk, dat was wel een beetje de reden dat ik het premiumpakket heb genomen.’ Ene Bhodi stuurt terug dat hij niet komt om te ‘fanboyen’. ‘Ik heb grote dromen. Een van de redenen dat ik fan ben van Jorik is omdat hij de verlichaming is van “alles is mogelijk”.’ Bhodi zegt dat ik niet moet kijken naar de negatieve dingen.

‘Kijk naar wat je hebt en maak daar het beste van.’ Bhodi beschikt al over de juiste mindset. Ik vraag hoe hij 2000 euro heeft kunnen betalen – hij is 18. ‘Lang verhaal…’, stuurt hij terug, met een huilendlachend poesje. ‘Alle tijd’, app ik. Hij: ‘Heb geld moeten lenen van ome Duo.’ Emoticon met zweetdruppel. Zijn doel is om op zijn 25ste zijn droomhuis te kopen en in Quote’s Top 100 Jonge Selfmade Miljonairs te staan.

Bhodi’s doel is om op zijn 25ste zijn droomhuis te kopen en in Quote’s Top 100 Jonge Selfmade Miljonairs te staan

COMPLIMENT

Een andere jongen die ik benader, Bas, zegt als ik hem vertel dat er geen een-op-eengesprek met Jorik komt: ‘Oké raar, best veel geld voor een q&a.’ Hij stelt voor om het aan te kaarten. Daarna typt hij: ‘Die video’s zijn leuk en daar haal je ook zeker dingen uit, vooral die van Joost, maar had het toch anders verwacht, best veel geld voor elke week 1 video.’ Hij zegt straks even een nieuwe appgroep aan te maken met alle leden, maar zonder de organisatie, om te peilen hoe de rest ernaar kijkt.

Op Facebook zie ik Street Academyreclame voorbijkomen: Lil’ Kleine doet een ‘laatste kans’-oproep om je in te schrijven. Het kost nu slechts 1000 euro. Als ik nu pas was ingestroomd, had ik dat tapijt nog kunnen kopen.

De appgroep wordt nooit aangemaakt door Bas en dat begrijp ik ook. Zelfs in de rol van journalist voel ik me bezwaard om zo veel vragen te stellen. Ene Lenneke, die ik ook heb geappt dat ik niet tevreden ben, stuurt terug: ‘Hi Stephanie! Goed dat je even een berichtje stuurt.’ Ze zegt dat ze het zo goed mogelijk proberen te regelen, ondanks de omstandigheden. Lenneke blijkt – dat wist ik niet –een van de organisatoren. Ik vermoed dat ze me nu gaan googelen. Wie is die vrouw die zo veel aandacht vraagt? Maar niks. In de appgroep zegt Lenneke dat ze net een berichtje kregen van een premium member dat het jammer is dat er nog geen een-op-een staat gepland. Ze willen dit plannen in het voorjaar van 2021, maar de kans dat het doorgaat wordt groter als ze het nog verder vooruitschuiven. Natuurlijk, laat corona het werk maar doen. Ravi stuurt een duimpje. Bas stuurt ‘Topper!’ met een boks.

Een collega – ik werk op een freelancekantoor – tipt me om nu even een compliment te maken in de groepsapp, voordat ik de paria van de groep word. Ik bekijk het laatste college, waarin Jorik in dertig minuten vertelt dat familie zijn basis is. Zijn vader is heel belangrijk voor hem, maar ook zijn vriendin en kindje. Ik app: ‘Inspirerend filmpje van Jorik. Fijn om te horen dat basis voor hem ook belangrijk is!’ Niemand reageert.

UNMUTE

21 januari 2021. Het is zover. Om drie uur vanmiddag zal Lil’ Kleine ons een uur lang via Zoom te woord staan, live vanuit Dubai. Het voelt inmiddels alsof we de koning gaan spreken. Jorik zit op een stoel in zijn hotelkamer voor een groot raam, met op de achtergrond wolkenkrabbers. De zon schijnt, het water fonkelt, Joriks gezicht is door het tegenlicht niet te zien. We zijn met tien premium members en uiteraard Joost Leenders. Mijn scherm is gevuld met jonge jongens, ik ben de enige vrouw. Jorik vindt het tof dat we tijd hebben vrijgemaakt voor hem. Ja, 2000 euro, Jorik. Desnoods volg je dit live-event vanuit de trein met een mondkapje op, zoals een van de jongens doet.

De eerste vraag komt van Bryan, 18 jaar, die naar eigen zeggen verpleegkunde studeert en bezig is met netwerkmarketing om zo veel mogelijk mensen te connecten. ‘Your network is your network.’

Hij was ook nog begonnen met dropshippen, maar dat beviel hem niet. ‘Mijn vraag was: wat is iets wat jij in 2020 wel of niet hebt gedaan wat je in 2021 ook wel of niet zou doen?’ Jorik zegt eerlijk dat een investering in een horecazaak in 2020 nog handig leek, maar in 2021 natuurlijk niet meer. Hij wil meer op zijn uitgaven letten. Hij is meer ontwapenend dan op zijn Instagram-account, waar hij postte dat hij zijn ‘avondklokkie’ al om had toen deze maatregel in Nederland als een bom insloeg. In een opwelling unmute ik mezelf, zeg dat ik een tijdschrift wil lanceren en vraag waarom hij met zijn nieuwe voornemen dan nog een horloge voor zijn kind heeft gekocht, zoals op Instagram te zien was. Een van de andere jongens unmute zichzelf ook en roept: ‘Dik man, dik! Mooi gedaan!’ Door het tegenlicht is Joriks brede lach niet goed te zien, maar hij zegt dat de media het altijd mooier laten lijken dan het is. Hij heeft dat horloge gekregen als promo voor dat merk.

Ik voel me schuldig tegen over degenen die een studieschuld hebben om dit moment mee te maken

RARE VRAAG

Ik wil weer terug in mijn observatierol, maar Joost Leenders vraagt geïnteresseerd: ‘Wat voor tijdschrift heb je, Stephanie?’ Ik kan in de gauwigheid niks bedenken en kraam totale onzin uit. ‘Ik wil een vrouwentijdschrift beginnen omdat er weinig succesvolle vrouwenbladen zijn.’ Jorik raadt me aan om echt spraakmakende vrouwen uit te nodigen. Ik schrijf alles op.

‘Niet te veel over dure crèmes schrijven, maar over vrouwen waar iedereen over wil lezen.’ Zijn vriendin Jaimie Vaes bijvoorbeeld. Hij wil er nog langer op doorgaan, maar ik voel me schuldig tegenover degenen die een studieschuld hebben om dit moment mee te maken. We hebben vijf minuten per persoon, dus ik zeg dat Jorik verder moet gaan met hen. Joost Leenders sluit elke vraag af met een herhaling van woorden. ‘Super, super.’ Een van de jongens is vorkheftruckbestuurder en vertelt dat hij een lichte verstandelijke beperking heeft. Daarbovenop heeft hij een depressie en PTSS. Jorik schudt compassievol zijn hoofd. De vraag van deze jongen is: ‘Heb jij ook momenten gehad dat je in de put zat?’ Jorik zegt als eerste, vanuit zijn hart, en dat meent hij oprecht, dat het hem raakt. Daarna: ‘Niet opgeven.’ Hij heeft ook weleens momenten gehad waarop hij het niet zag zitten, al denkt hij wel dat dat van een ander level was. Daarna de vraag of hij er al eens aan heeft gedacht om anderen te helpen met hetzelfde probleem. ‘Is dat een goed antwoord, vriend?’ Joost Leenders: ‘Top, top.’

Jay wil weten hoe hij zijn muziek bekend kan krijgen. Jorik zegt dat hij vroeger Faberyayo en Space- Kees benaderde en vroeg of hij zijn muziek mocht laten horen. Jay: ‘En als ik jou mijn muziek wil laten horen?’ Jorik: ‘Uhm… Ja, dat kan, dan moet je mijn management even mailen. Kijk, dit is eigenlijk een rare vraag. Nou ja, niet raar, meer een brutale. Brutale mensen hebben de halve wereld, pik. En nu moet ik er wel naar gaan kijken, anders ben ik echt een teringlijer.’ Joost Leenders: ‘Dankje, dankje.’

RUILHANDEL

Bhodi met de grote dromen is aan de beurt. ‘Ik ben ook echt een visionair, maar ik blijf hangen in die dromen.’ Jorik herkent het. Hij had ook altijd hoge dromen. Hij deed ooit de loodgietersopleiding. Ging hij één dag naar school en vier dagen werken. Op een dag keek hij naar de bouwplaats waar hij stond en zag daar allemaal 40-jarige mannen die alleen AT5 kijken. Vlak daarna heeft hij zich ingeschreven bij de Herman Brood Academie. Jorik: ‘Ik zeg je eerlijk, maat: van grote dromen word je niet rijk. Je moet er het zweet voor in je naad werken.’ Joost Leenders: ‘Thanks, thanks.’

We vliegen erdoorheen. We luisteren nog naar een influencer die in LA wil wonen en tot slot gaan we naar Nick, die een rijschool heeft. Hij vraagt of Jorik, ondanks ‘een bloedmooi kindje’ en ‘een beeldschone vrouw’, ook weleens moeilijk zijn bed uitkomt. Jorik zegt dat hij dan naar zijn bankrekening kijkt, want hij is bang om van rijk naar arm te gaan. Nick vult hem aan: ‘Ja, dat is toch wel het vlammetje in je maag.’ Advies van Jorik: BN’ers zonder rijbewijs vragen.

‘Ruilhandel, vriend.’ Joost sluit af:

‘Top, top. We moeten afronden, maar ik vond het top.’ Jorik zegt: ‘Lekker om even gewerkt te hebben vandaag.’

Door de interesse van Jorik in mijn vrouwentijdschrift voel ik me gezien. Ik ken Jorik niet, maar het lijkt me niks voor hem om zijn beloftes niet na te komen. Hij zou zijn naam nooit zo te grabbel gooien. Ik besluit prestatiecoach Joost Leenders te bellen – hij zit in de appgroep – en vraag of deze opleiding eigenlijk wel Joriks initiatief is geweest. ‘Nee, Street Academy heeft Jorik gevraagd om dit te doen.’ Aha. Erik Hensel is de bedenker ervan; hij is makkelijk te benaderen. Via Linkedin stuur ik Erik, 31 jaar, een bericht dat ik hem graag een paar vragen stel voor Quote. Binnen vijf minuten heb ik zijn nummer. Ik verzwijg dat ik al een halfjaar de opleiding volg en vraag wat je precies krijgt als je 2000 euro betaalt. Erik heeft het over live-events van zo’n twee, drie uur waarin je Jorik persoonlijk kunt spreken. Ik denk aan de vijf minuten spreektijd die we hadden. En je krijgt voor dat geld ook een persoonlijk gesprek met hem. ‘Hoelang is zo’n gesprek?’, vraag ik.

‘Een uur’, zegt Erik. ‘En dat is echt alleen met hem?’ Ja. ‘Zonder Joost Leenders?’ Zonder Joost Leenders.

‘Ik zeg je eerlijk, maat: van grote dromen word je niet rijk. Je moet er het zweet voor in je naad werken’

ONVEILIG GEVOEL

’s Middags belt Erik terug. Ik vermoed dat er een moment van reflectie is geweest. ‘Jij zit in die premiumgroep!’, zegt Erik als ik opneem. Hij is een beetje buiten adem. Of ik begrijp dat hij een nare smaak aan ons gesprek heeft overgehouden. ‘Nou, eigenlijk een héle nare smaak.’ Ik blijf bijzonder kalm, dankbaar dat ik weer eens iets meemaak in coronatijd. Erik is bang dat ik voor een onveilig gevoel in de groep zorg. Ik zeg dat ik nooit echte namen uit de groep in mijn stuk zou plaatsen, maar Erik vertrouwt me niet meer. ‘Je hebt ook niet gezegd dat je journalist bent.’ Ik zeg dat ik onder mijn eigen naam meedeed, maar niemand die naar me omkeek. Erik gaat me bekendmaken in de groep; de leden moeten weten dat er een journalist onder hen is. Een mol. Wat zij hebben verteld mag niet naar buiten. Ik zeg nogmaals dat ik dat nooit zou doen, maar Erik is pas net op stoom: ‘Je bent niks anders dan een vuile leugenaar.’

Later appt Erik me dat ik altijd een kop koffie met hem kan komen drinken als ik meer wil weten over zijn andere ondernemersinitiatieven. Ik heb Erik beloofd dat ik uit de appgroep stap zodra het artikel af is. Dat vond hij dan weer jammer, omdat het komende halfjaar juist het leukst wordt. Ik laat mijn studiegenoten met een gerust hart achter, ze zijn in goede handen.

Ze hebben alle negen nog een uur per persoon tegoed met hun idool: Lil’ Kleine.

121 likes

Wow, bedankt voor het delen!

3 likes

Oh wat erg voor die jongens uit het artikel, 2K is zoveel geld. Hopelijk wordt het programma nog wat verbeterd nav dit stuk :frowning:

1 like

Ik hoop het ook. Ik hoop ook dat dit een soort waarschuwing is voor jongeren om niet in dit soort cursussen te trappen. Maar ik betwijfel of dit soort artikelen hen bereikt.

4 likes

Dank je wel voor het delen van de link!! Was echt benieuwd naar het stuk en het stelt niet teleur

2 likes

Oh er worden regelmatig artikelen gedeeld achter een betaalmuur etc, of is dat anders? Had er zelf nog niets over voorbij zien komen op het forum

3 likes

Ben het met je eens dat onderzoeksjournalistiek heel belangrijk is en daarom betaal ik zelf ook voor verschillende platforms. Ik deel hier vaker artikelen en vraag me ook altijd af of het eigenlijk wel toegestaan is, maar ben nog nooit teruggefloten.

Ik twijfel zelf ook of dit nu schadelijk is of niet voor journalistiek, ergens hoop ik ook altijd dat het als een soort reclame werkt. Dit linkje is overigens gewoon legaal. Als blendle abonnee mag je ieder artikel volgens mij delen met vrienden die niet betalen.

Ik zal de tekst verwijderen als het niet blijkt te mogen.

2 likes

Dank je wel voor het delen! Wat onwijs sneu voor die jongens die dan gouden bergen wordt beloofd en die €2000 armer zijn. Ondertussen blijven ook de coaches maar uit de grond poppen :pensive: (de goede coaches natuurlijk buiten beschouwing gelaten)

1 like

Wat een oplichters dit, echt heel naar voor deze mensen. Feitelijk verkopen ze gewoon lucht en mensen trappen hier nog in ook.

5 likes

Toen ik las over de jongen met een lichte verstandelijke beperking werd ik echt boos. Ik kan geen aannames voor hem doen hoe hij denkt maar ik zie helemaal voor mij dat lil kleine zijn idool is en hij denkt nu word ik zoals lil kleine.

29 likes

Edit: niet verder gelezen, link was al gedeeld.

Heftig :worried:

8 likes

Ja ik las het net ook al. Zo naar :pensive:

Die 2000 euro is betaald door de redactie van Quote en niet uit eigen zak van de journalist. Verder helemaal met je eens maar wel een wezenlijk verschil haha.

3 likes