FF Boulevard #6

Niet mijn smaak, maar wel heel mooi gezet! Door die titel had ik echt iets anders verwacht

3 likes

Nee er zijn uitzonderingen omdat je duidelijk verwijst. Maar als je zegt ‘Waar is die?’ ipv ‘Waar is hij/zij?’ vind ik het wel weer onbeschoft

Oplossing is om de volledige naam te gebruiken, maar namen onthouden is niet mijn sterkste kant

1 like

Misschien beetje spreektaal want ik vind dat juist niet zo gek. Oh, huh ja ik heb harry ook al een kwartier niet gezien, waar is die nou weer?

2 likes

Ja ik moest hier laatst ook aan denken! Maar heb het idee dat het normaler is bij mannen, heb jij dat ook?

4 likes

Eigenlijk zou er een fijn nieuw woord van non binaire personen moeten komen!

5 likes

Ja, is ook zo! Ik denk inderdaad dat het gewoon even wennen is.

1 like

Ik denk dat het ook vreemd klinkt als de persoonsvorm enkelvoud is en het onderwerp meervoud (hen/hun)

2 likes

Vraag mij ook af hoe dat zit met zij. Want dat is meervoud maar je kan daar ook een vrouw mee bedoelen

Of maak ik het weer onnodig ingewikkeld

2 likes

Vriend vind ik gewoon genderneutraal hoor. Net als “guys”. Maar als iemand dit als onprettig beschouwt zou ik individueel natuurlijk mijn taalgebruik aanpassen.

6 likes

Maar in dat geval zou ik denk ik ook aan die persoon vragen wat zij prettig vinden. Ik kan me namelijk niet zo goed alternatieve bedenken, maar wellicht de desbetreffende persoon wel.

2 likes

Nee precies, maar tegelijkertijd hoop ik dat diegene niet denkt dat ik “kwade” bedoelingen heb en dat het voor mijn dus wel een neutraal woord is.

4 likes

Dat hangt dus inderdaad af van de persoonsvorm. Je kunt zeggen: zij lopen naar huis of zij loopt naar huis. Door dat verschil weet je of het om 1 of meerdere personen gaat. Bij het gebruik van hen/hun voor 1 persoon kan het daarom anders klinken dan je gewend bent.

1 like

Vriend/vrienden zie ik ook als neutraal! Vriendin dus weer niet. Eigenlijk zou vriend sowieso het woord moeten zijn wat we gebruiken bij iedereen, net zoals je nu bij vrouwen en mannen ziet dat ze ‘acteur’ worden genoemd en je steeds minder ‘actrice’ ziet.

1 like

Maar kan iemand mij vertellen waarom is gekozen voor hen/hun en niet bijv han/hin/ha/ho whatever? Nu wordt het toch onnodig ingewikkeld, of mis ik iets?

8 likes

Omdat han/hin/ho geen normaal woord is???

9 likes

Het zou niet de eerste keer zijn dat er een nieuw woord ontstaat

19 likes

Ik denk omdat het in spreektaal langzamerhand is ontstaan door afleiding van het Engelse they/them, wat grammaticaal minder gek is.

Maar los hiervan vind ik het altijd een beetje ongemakkelijk dat dit soort gesprekken uiteindelijk afleiden van de inhoud en veelal mensen over wie dit niet gaat gaan bepalen hoe mensen wel en niet genoemd mogen worden en waarom dan. Taal is ook een krachtig middel voor verzet en om een stem voor jezelf op te eisen, ook door zelf eindelijk te kunnen bepalen hoe je genoemd wil worden en hoe er over jou gepraat wordt, dus eigenlijk vind ik dat niet non-binaire mensen hier hun mond over moeten houden en vooral moeten luisteren naar hen wie dit aangaat.

14 likes

Oja, dat zeiden Marc-Marie en Aaf inderdaad ook: Dijn! Mooi woord. Wie weet kom het nog en heeft het even tijd nodig.

Edit: @Lemongrab Ok, goed punt. Ik denk juist aan een nieuw woord voor hen, zodat zij ook hun eigen woord hebben net zoals hij/zij, dat ze dat wellicht juist fijn vinden en niet met een woord als hen dat grammaticaal vaak niet klopt hoeven te ‘doen’. Maar wellicht is dat inderdaad niet mijn plek omdat ik zelf niet non-binair ben.

8 likes

Tuurlijk, ik wil ook helemaal niet hier iets over te zeggen hebben, vroeg het me alleen af🤷‍♀️

2 likes

Dat onderste was ook niet op jou gericht maar in het algemeen

4 likes