FF Boulevard #7

Het is inderdaad heel lastige materie. Ik heb een aantal vakken rond medische ethiek gevolgd op de uni dus heb enige notie van hoe bij dit soort casussen beredeneerd kan worden of iets ethisch wel of niet “door de beugel kan”. Mede door mijn studieachtergrond ben ik heel kritisch gaan kijken naar zaken als draagmoederschap en ook naar sekswerk. Dus interessant dat je deze parallel trekt.

over sekswerk

Ja sekswerk = werk en sekswerk verbieden gaat niks doen voor de rechten van sekswerkers. Ik ben 100% voor sekswerkers zoveel mogelijk autonomie en rechten geven, dat komt uiteraard ten goede van hun arbeidspositie en gaat marginalisering tegen. Sekswerk is echter wel werk waarbij je autonomie en lichamelijke integriteit (veel) sneller in het gedrang komen / geschonden worden dan bij veruit het meeste andere werk (al zijn er zeker andere banen waarbij hier ook een hoog risico op is). In sommige activistische kringen wordt bijna gedaan alsof de keuze om sekswerk te doen hetzelfde is als de keuze om secretaresse te worden (ik noem maar wat) omdat de secretaresse ook uitgebuit kan worden en ook wel eens een rotdag heeft op het werk. Daar ben ik het echt pertinent mee oneens en daarnaast valt het me ook op dat het vaak witte privileged mensen zijn die met zulke (in mijn ogen) kulargumenten komen. Sekswerk is werk met ontzettend hoge beroepsrisico’s en daar mag vanuit ethisch perspectief echt wel kritisch naar gekeken worden. Dan ben je echt niet meteen een SWERF. Maar ik zie ook wel dat daar meteen een dilemma inzit, omdat een kritische blik op sekswerk zo gedraaid kan worden dat we het dan maar moeten “verbieden”. Met als gevolg meer illegaliteit en dan zijn we nog verder van huis. Nou heel verhaal maar de bottom line is inderdaad dat dit soort ethische kwesties ontzettend ingewikkeld zijn. Een belangrijke stap is denk ik om bij redenaties rond ethiek altijd achterstellingsmechanismen zoals seksisme en racisme mee te nemen. Dan leg je meteen bloot dat het bij dit soort kwesties (draagmoederschap, sekswerk) wéér meestal vrouwen en poc zijn die het onderspit delven.

17 likes

Oh zo, dacht dat je mijn bericht bedoelde

1 like

Ja absoluut, ik ben het helemaal eens met wat je zegt, ik kon me er alleen niet zo eloquent over uitdrukken.
@anon50301661 Ik bedoelde overigens ook niet dat sekswerk en commercieel draagmoederschap hetzelfde zijn, maar dat bij allebei zelfbeschikkingsrecht betrokken is en dat er overlap is in de potentiële gevaren/nood aan bescherming.

4 likes

Zolang iemand het niet vanuit financiële motieven doet zie ik er geen morele problemen mee en vind ik het in die zin niet heel anders dan een orgaan doneren bij leven (ook qua risico voor die persoon). Vind het ook vrij makkelijk praten om iets weg te zetten als heel raar als je zelf een kind hebt kunnen krijgen (als ik me niet vergis).

7 likes

Ik heb nooit een reactie gehad :thumbsup:

2 likes

Draagmoederschap in mijn ogen een feministisch issue. Wat hier besproken wordt is geen discussie over “het lichaam van een ander”, maar met name een discussie over de (reproductieve) rechten van vrouwen. Daar mag je best een mening over hebben, ook als je zelf nooit draagmoeder / wensouder geweest bent.

In dit kader vond ik dit artikel interessant:

8 likes

precies niet wat ze zegt :+1:t2:

15 likes

Ik had wel een reactie gekregen, maar dat was min of meer gelijk aan de algemene persverklaring.

1 like

Ben ik over het algemeen met je eens hoor. Als het gaat om “beschermen van” wordt het sowieso heel snel paternalistisch, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Al zijn dit wel zaken die uiteindelijk alle vrouwen raken, omdat het dus om de reproductieve rechten van vrouwen gaat. Dus daarom vind ik het niet “ongemakkelijk” om deze discussie hier te voeren, zolang het niet gaat verzanden in een soort savior complex om de arme vrouwen te redden, of iets dergelijks. Maar ik vond het bericht van @Eddie sowieso vol drogredenaties staan, aangezien je perfect kunt strijden voor meer gelijkheid en minder armoede én een kritische blik kunt hebben op de industrie rond draagmoederschap.

En even, een maatschappij zonder “betutteling” (zoals @Eddie het noemde) is echt een klotemaatschappij. Betutteling is echt hét woord dat o.a. de VVD áltijd gebruikt om de plannen van linkse(re) partijen rond preventie, armoedebestrijding en kansenongelijkheid tegen te houden.

8 likes

Ik had m’n bericht getypt voordat ik je voorgaande reactie gelezen had. Ik verwacht dat we het grotendeels eens zijn (over structuren veranderen i.p.v. opties wegnemen), al vind ik dat juist jij rare bochten maakt. Want het zijn nou eenmaal die rijke mensen die arme vrouwen inzetten als draagmoeder en hiermee het hyperkapitalisme waarin alles verkoopbaar is voortzetten. Dat is natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van de vrouw die als draagmoeder een schakel is in deze constructie, dat wil ik ook helemaal niet zeggen. Ik heb geen oordeel over wat arme mensen doen om het hoofd boven water te houden. Deze industrie vraagt m.i. echter wél om zeer strenge regulering vanuit o.a. een overheid, want anders blijft de boel de boel en worden de rechten van vrouwen nog verder uitgehold. En die strenge regulering wordt steeds door dezelfde krachten tegen gehouden omdat alles maar moet kunnen als je geld hebt in dit land (gaat uiteraard niet alleen over dit onderwerp).

@online_friend het draagmoederschap heeft implicaties die veel verder strekken dan de persoonlijke situatie van 1 specifieke draagmoeder. Bv. over hoe we denken over reproductieve rechten, ouderschap, moederschap, het uitstellen van een kinderwens, maatschappelijke verwachtingen naar moeders toe, etc. etc. Dit raakt uiteindelijk alle vrouwen.

8 likes

Zijn laatste zin!

3 likes

motherfuckers

7 likes

Same :rage:

6 likes

Hear hear
Tijd dat cancelculture Yvonne aanpakt

46 likes

Waarom is iedereen zo verbaasd als vandaag inside terugkomt? Dat was zo voorspelbaar vanaf het moment dat ze gingen stoppen. :’)

6 likes

Niemand is verbaasd, maar boos en gefrustreerd.

31 likes

Ah ja nee, ons Yvonne is inderdaad de Verlosser

22 likes

Dit deed ze laatst bij iemand anders toch ook? Weet niet meer wie, maar daar deed ze ook net alsof ze single handedly iemands leven gered/verbeterd had.

4 likes

Koen roept op haar te rapporteren, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

5 likes

Dit topic is na het bereiken van de maximumlimiet van 5000 antwoorden automatisch gesloten. Continue discussion at FF Boulevard #7 (Deel 5).