Het is inderdaad heel lastige materie. Ik heb een aantal vakken rond medische ethiek gevolgd op de uni dus heb enige notie van hoe bij dit soort casussen beredeneerd kan worden of iets ethisch wel of niet “door de beugel kan”. Mede door mijn studieachtergrond ben ik heel kritisch gaan kijken naar zaken als draagmoederschap en ook naar sekswerk. Dus interessant dat je deze parallel trekt.
over sekswerk
Ja sekswerk = werk en sekswerk verbieden gaat niks doen voor de rechten van sekswerkers. Ik ben 100% voor sekswerkers zoveel mogelijk autonomie en rechten geven, dat komt uiteraard ten goede van hun arbeidspositie en gaat marginalisering tegen. Sekswerk is echter wel werk waarbij je autonomie en lichamelijke integriteit (veel) sneller in het gedrang komen / geschonden worden dan bij veruit het meeste andere werk (al zijn er zeker andere banen waarbij hier ook een hoog risico op is). In sommige activistische kringen wordt bijna gedaan alsof de keuze om sekswerk te doen hetzelfde is als de keuze om secretaresse te worden (ik noem maar wat) omdat de secretaresse ook uitgebuit kan worden en ook wel eens een rotdag heeft op het werk. Daar ben ik het echt pertinent mee oneens en daarnaast valt het me ook op dat het vaak witte privileged mensen zijn die met zulke (in mijn ogen) kulargumenten komen. Sekswerk is werk met ontzettend hoge beroepsrisico’s en daar mag vanuit ethisch perspectief echt wel kritisch naar gekeken worden. Dan ben je echt niet meteen een SWERF. Maar ik zie ook wel dat daar meteen een dilemma inzit, omdat een kritische blik op sekswerk zo gedraaid kan worden dat we het dan maar moeten “verbieden”. Met als gevolg meer illegaliteit en dan zijn we nog verder van huis. Nou heel verhaal maar de bottom line is inderdaad dat dit soort ethische kwesties ontzettend ingewikkeld zijn. Een belangrijke stap is denk ik om bij redenaties rond ethiek altijd achterstellingsmechanismen zoals seksisme en racisme mee te nemen. Dan leg je meteen bloot dat het bij dit soort kwesties (draagmoederschap, sekswerk) wéér meestal vrouwen en poc zijn die het onderspit delven.