FF Boulevard #7

Vanwege onderzoek

1 like

Ah ok! Ik dacht dat ze je daar maar max een dag voor mochten vast houden, maar wist het niet zeker :relaxed: Thnx!

3 likes

Nee inverzekeringstelling mag maximaal 6 dagen duren!

1 like

Correct me if I’m wrong:

Na aanhouding door de politie kun je in eerste instantie 9 uur aangehouden worden. Die tijd kan met nog eens 6 uur verlengd worden (exclusief de nachten). Daarna word je in verzekering gesteld, dat is een beslissing van de officier van justitie. Die tijd kan worden gebruikt om langer onderzoek te doen, om bijvoorbeeld met getuigen te praten. Dit duurt 3 dagen en kan met nog eens 3 dagen verlengd worden.

Inverzekeringstelling mag de officier van justitie alleen opleggen bij gebeurtenissen waarbij voorlopige hechtenis is toegestaan. Dat zijn misdrijven waar 4 jaar of meer op staat en speciaal vastgestelde zaken als onder andere vernieling en mishandeling.

9 likes

Thanks! Ik zat mij er net over in te lezen. Niet specifiek in deze zaak, maar ik vind altijd wel interessant om dit soort dingen te weten. Ik luister vooral amerikaanse true crime podcast dus ik ben niet zo heel bekend met het nederlandse rechtsysteem.

3 likes

Ik vind het vooral heel grappig dat zij vrij stoer reageert dat die presentator vrij sullig reageert met ‘Jaha, wat doet hij raar he. Wat een aso.’

10 likes

Het zou heel goed kunnen dat Lil Kleine in zijn vonnis heeft staan dat hij geen nieuwe delicten mocht plegen en dat zijn taakstraf om gezet is naar voorwaardelijk.
Dan wordt dan 60 dagen. Volgens mij is iedere 2u aan taakstraf namelijk 1 detentiedag.

4 likes

Ik werk ook in een gele supermarkt en heb via via te horen gekregen dat het incident nog heftiger is geweest dan wat er nu in de media wordt beweerd.

Dus denk dat dat een reden is

21 likes

Lil Kleine is in hoger beroep gegaan dus hij is nog niet definitief veroordeeld. De nieuwe zaak heeft daardoor geen gevolgen voor de eerdere zaak.

6 likes

Je bent niet wrong maar ik kom je wel correcten :stuck_out_tongue_winking_eye:
De inverzekeringstelling kan inderdaad met 3 dagen verlengd worden, maar dat gebeurt meestal op donderdag of vrijdag om het weekend te overbruggen. Ik denk daardoor dat er nu geen sprake is van een verlenging maar van voorgeleiding aan de rechter commissaris om te bepalen of ze in voorlopige hechtenis gaan.

Voorlopige hechtenis is toegestaan bij 4jaars feiten (maar dat is winkeldiefstal ook al, dus dat zegt niet heel veel) die samengaan met de noodzaak verder onderzoek te doen die verdachte niet in vrijheid kan afwachten, herhalingsgevaar, gevaar voor personen of goederen of de geschokte rechtsorde.

In het geval van lil kleine gaat het dan wrs om gevaar voor personen (Jaimie) en een geschokte rechtsorde (de maatschappij zal het onbegrijpelijk vinden als Kleine snel vrijkomst na het zien van deze beelden).

De voorlopige hechtenis kan ook geschorst worden met als bijzondere voorwaarden bijv een locatieverbod, meldplicht, alcohol/drugs controle.

(Tot zover mijn hoorcollege dwangmiddelen)

11 likes

Een geschokte rechtsorde speelt alleen een rol bij de 12-jaarsgrond, die is alleen van toepassing op feiten waarop 12 jaar of meer staat (echt de zwaarste feiten uit ons wetboek), en dat is eenvoudige mishandeling of poging zware mishandeling niet, tenzij ze het als poging doodslag ten laste leggen maar dat lijkt me niet. Recidivegrond sowieso wel ja

10 likes

Ja je hebt gelijk! Foutje in mijn hoorcollege :weary:

2 likes

Dit klopt ook niet, een taakstraf wordt alleen omgezet naar vervangende hechtenis als hij niet wordt uitgevoerd binnen een bepaalde termijn. Een voorwaardelijke gevangenisstraf kan ten uitvoer worden gelegd als niet aan de voorwaarden is voldaan, bijvoorbeeld als een nieuw strafbaar feit wordt gepleegd, maar dat is wel pas aan de orde als het vonnis onherroepelijk is, en dat is het niet als hij in hoger beroep is gegaan.
Zo nu ben ik weer klaar hoor

11 likes

Haha ja helemaal zoals het hoort toch

14 likes

Dit is waarom niemand ons mag…

59 likes

18 likes

Oh wat heftig zeg! Ik zag op twitter ook al wat medewerkers wat dingen benoemen dat klonk ook heftig. Maar wil niet zomaar geruchten herhalen.

1 like

Nee , ik heb ook echt alleen maar gehoord;
Het is er heftiger aan toe gegaan dan dat er in de media wordt beweerd.

Heb verder niet doorgevraagd.

3 likes

Ik zie nu een tiktok filmpje van weer een andere juice bullshit. En ze posten iets van Yvonne. En die comments staan vol met “Wie is dit nou weer”
Vind dat zo heerlijk haha

6 likes

Ik weet niet wat het protocol is bij de jumbo, maar ik heb bij de blauwe super gewerkt en daar was het echt niet gebruikelijk om de overvalknop in te drukken bij geweldsincidenten. Moet dan heel excessief geweest zijn. Vreselijk om mee te maken voor die medewerkers☹️. Ik hoop dat ze er niet veel schade van oplopen.

8 likes