Klopt, maar je bent als ouder niet de enige persoon die invloed kan uitoefenen op je kind. Daarnaast is je kind ook gewoon zijn / haar eigen persoon die eigen keuzes maakt.
Dus ik ben het eens met @Ikgebruiklievergeennaam dat het heel vreemd is om dit zo te stellen, al bedoeld @Zora het vast wel goed.
Maar draai het om en je zegt eigenlijk dat de ouders van mannen die grensoverschrijdend gedrag stellen, iets fout hebben gedaan in de opvoeding en een verkeerd voorbeeld gesteld hebben. Dat kan, maar hoeft echt niet zo te zijn.
Het doet me eerlijk gezegd een beetje denken aan dit interview: DPG Media Privacy Gate.
Hierin worden meerdere discutabele dingen gezegd worden maar hier een korte bloemlezing:
Over hoe je als vrouw alsnog de schuld krijgt van het geweld gepleegd door mannen...
Elke verkrachter heeft een moeder. En dat is niet zelden, denk ik, een passief-agressieve, vervelende vrouw.’
Een man wordt toch geen verkrachter omdat zijn moeder gemeen is?
‘Ik weet zeker dat als een jongetje geboren wordt bij een moeder die hem lichamelijk koestert, die hem aan de borst houdt, hem eindeloos aan haar tepel laat zuigen – de eerste vorm van tongzoenen, eigenlijk – en hem onbeperkt van haar laat genieten, terwijl ze hem tegelijkertijd vertelt dat hij niet in de tepel mag bijten, en dus grenzen stelt, een moeder van wie door haar partner bovendien zichtbaar gehouden wordt, dat jongetje nooit een vrouw zal verkrachten. Nooit.’
Dat weet u zeker.
‘Ja. De eerste drie jaar van het leven van een mens zijn cruciaal, zeker op het gebied van aanraking en sensualiteit. Ik heb in mijn leven ontzettend veel mannen gezien die niet door hun moeders gekoesterd zijn en wier vaders niet het goede voorbeeld gaven. En wat levert dat op? Stront aan de knikker.’
Ze schatert. ‘Echt! Trump, Poetin, Stalin, Hitler – allemaal hadden ze ijskoude bitches als moeder. Het bewonderen, het liefhebben van het vrouwenlichaam, dat is iets wat bij een mannetje ontstaat in de relatie met zijn moeder. Bij een meisje ook, maar daar gaat het om de verhouding van het meisje met haar eigen lichaam. Bovendien: als jongens worden liefgehad door hun ouders, ook fysiek, zullen ze de vrouwelijkheid in zichzelf leren waarderen. Dat leidt tot mannen die nét wat meer oestro zijn. Obama versus Trump, je begrijpt wat ik bedoel. Trump heeft niks met vrouwen, hij wil ze alleen maar neuken. Obama, die door zijn moeder en oma liefdevol is opgevoed, is een oestro-testoman, dat zie je meteen.’