FF Boulevard #7

Vind het alleen zo tekenend dat zo’n slogan in de ik-vorm is geschreven, wat de suggestie wekt dat er 1 iemand (wilde gok: de moeder) verantwoordelijk is voor de opvoeding. Hierdoor worden vrouwen alsnog verantwoordelijk gemaakt voor het (wan)gedrag van mannen. Iedereen is nog altijd verantwoordelijk voor z’n eigen daden. En aan de broodnodige cultuuromslag zullen we allemaal een bijdrage moeten leveren. Daarbij helpt een insteek als ‘mijn zoon/man/broer doet dat niet’ nou niet per se.

76 likes

Klopt, maar je bent als ouder niet de enige persoon die invloed kan uitoefenen op je kind. Daarnaast is je kind ook gewoon zijn / haar eigen persoon die eigen keuzes maakt.

Dus ik ben het eens met @Ikgebruiklievergeennaam dat het heel vreemd is om dit zo te stellen, al bedoeld @Zora het vast wel goed.

Maar draai het om en je zegt eigenlijk dat de ouders van mannen die grensoverschrijdend gedrag stellen, iets fout hebben gedaan in de opvoeding en een verkeerd voorbeeld gesteld hebben. Dat kan, maar hoeft echt niet zo te zijn.

Het doet me eerlijk gezegd een beetje denken aan dit interview: DPG Media Privacy Gate.
Hierin worden meerdere discutabele dingen gezegd worden maar hier een korte bloemlezing:

Over hoe je als vrouw alsnog de schuld krijgt van het geweld gepleegd door mannen...

Elke verkrachter heeft een moeder. En dat is niet zelden, denk ik, een passief-agressieve, vervelende vrouw.’

Een man wordt toch geen verkrachter omdat zijn moeder gemeen is?
‘Ik weet zeker dat als een jongetje geboren wordt bij een moeder die hem lichamelijk koestert, die hem aan de borst houdt, hem eindeloos aan haar tepel laat zuigen – de eerste vorm van tongzoenen, eigenlijk – en hem onbeperkt van haar laat genieten, terwijl ze hem tegelijkertijd vertelt dat hij niet in de tepel mag bijten, en dus grenzen stelt, een moeder van wie door haar partner bovendien zichtbaar gehouden wordt, dat jongetje nooit een vrouw zal verkrachten. Nooit.’

Dat weet u zeker.
‘Ja. De eerste drie jaar van het leven van een mens zijn cruciaal, zeker op het gebied van aanraking en sensualiteit. Ik heb in mijn leven ontzettend veel mannen gezien die niet door hun moeders gekoesterd zijn en wier vaders niet het goede voorbeeld gaven. En wat levert dat op? Stront aan de knikker.’

Ze schatert. ‘Echt! Trump, Poetin, Stalin, Hitler – allemaal hadden ze ijskoude bitches als moeder. Het bewonderen, het liefhebben van het vrouwenlichaam, dat is iets wat bij een mannetje ontstaat in de relatie met zijn moeder. Bij een meisje ook, maar daar gaat het om de verhouding van het meisje met haar eigen lichaam. Bovendien: als jongens worden liefgehad door hun ouders, ook fysiek, zullen ze de vrouwelijkheid in zichzelf leren waarderen. Dat leidt tot mannen die nét wat meer oestro zijn. Obama versus Trump, je begrijpt wat ik bedoel. Trump heeft niks met vrouwen, hij wil ze alleen maar neuken. Obama, die door zijn moeder en oma liefdevol is opgevoed, is een oestro-testoman, dat zie je meteen.’

6 likes

Zo eens, dat je de verantwoordelijkheid niet enkel bij de moeder moet leggen, en dat ook mensen die wel geprobeerd hebben hun kind het beste bij te brengen pech kunnen hebben.

Alleen, opvoeding heeft nu eenmaal een enorme invloed. Zou willen dat mensen net zo massaal beledigd en aangesproken zouden voelen door alle uitspraken/ gedrag van mannen als dit soort opmerkingen wat betreft hun opvoeding. Ja, dat kind wordt uiteindelijk zijn eigen persoon, maar jij wilde dit kind, doe dan in ieder geval 100% je best om dit soort stereotypen de wereld uit te helpen.

Natuurlijk is dat moeilijk, en natuurlijk maak je fouten. Maar durf echt wel te stellen dat er bij veel ouders veel te weinig aandacht is voor dit soort dingen. (Ik hoef nu ook geen duizend reply’s met hoe goed iemand het zelf wel doet).

10 likes

Ben ik volledig met je eens hoor. Maar traditionele rolopvattingen en stereotype genderideeën zijn maar 1 van de vele risicofactoren voor het plegen van seksueel geweld. Dit is er wel een waar ouders denk ik de meeste invloed op hebben, ook meer dan de omgeving op latere leeftijd (bv. in de puberteit).

Het is gewoon gevaarlijk om de verantwoordelijkheid voor bepaald gedrag bij een ander persoon te leggen, zelfs al heeft die persoon hoogstwaarschijnlijk wel een invloed gehad op het gedrag. Slippery slope. Zo plegen ook meer jongens die in armoede opgroeien seksueel geweld, moeten deze ouders (die al zoveel zorgen hebben) zich dan daar ook verantwoordelijk voor gaan voelen? (Ik vind van niet)

7 likes

Ik zeg ook niet dat het de verantwoordelijkheid van de moeder is, maar de wens om het zo goed mogelijk te doen en bewust te zijn van wat er kan misgaan vind ik goed. Dat kun je niet omdraaien in de zin van dat het de schuld van een moeder is als het werk fout gaat later. Overigens ben ik het er compleet mee eens dat het ook bij school ligt, bij opa’s en oma 's etc en dat het uiteindelijk gewoon de verantwoordelijkheid van de persoon zelf is. Naar verleden of niet: betekent niet dat je de pijn door moet geven

5 likes

Ja, ik wil ook niet dat het de verantwoordelijkheid verminderd van de daadwerkelijke plegers (al kan het zeker strafverminderend werken). Heel schadelijk om alle verantwoordelijkheid weg te nemen, uiteindelijk moet je zelf nadenken en handelen.

Ik vind het alleen jammer dat dan de eerste tendens is om je te verdedigen en daardoor eigenlijk effectief alsnog niks te doen. Aan bepaalde omstandigheden in je leven kan je ook niks doen, daarom heb ik het ook over 100% je best doen. Alleen ja, 9 van de 10x is kinderen krijgen wel een keuze. Daar mag je best op aangekeken worden.

4 likes

Gisteren was er een item over Johan Derksen bij de talkshow Khalid en Sophie, waarbij een vrouwelijke gast er was om haar afschuw uit te spreken over de situatie en toe te lichten hoe vreselijk dit is voor specifiek het slachtoffer van JD en slachtoffers in het algemeen. Zegt ze aan het eind: natuurlijk doen niet alle mannen dit (dooddoener) en zegt ze tegen de presentator: ik weet zeker dat jij dit nooit zou doen. Dacht echt huh wtf, waarom zeg je dit in godsnaam als ‘expert’? Zo’n groot onderdeel van het probleem is dit. Stel dat iemand zit te kijken of daar werkt die wel slachtoffer is van die presentator :face_with_raised_eyebrow:

22 likes

Een Facebookvriend (inmiddels niet meer) had dit bericht gedeeld van Bennie Jolink, de zanger van normaal. Bizar.

6 likes

Ik dacht dat deze man al lang dood was. Dus slimme zet om wel weer in opspraak te raken, al had hij van mij in zijn grot mogn blijven

23 likes

Echt leuke dronken lolmakerij. Ben echt benieuwd hoe deze witte hetero cismannen zich zouden voelen als vrouwen massaal kaarsen in hun achterste zouden duwen als ze knockout zijn van de drank. Zien of ze het dan nog lolmakerij vinden of toch wel verkrachting.

19 likes

Wat ben ik blij als deze generatie mannen overleden is. Kan de wereld alleen maar beter van worden.

32 likes

Ik krijg hoofdpijn van alle domheid en kortzichtigheid :nauseated_face:

12 likes

Bennie Jólink? Wat een onverwacht genoegen!

7 likes

‘Overtuigd feminist’ en dan een misogyn verkrachtend zwijn verdedigen. Echt iedere vrouw die ik hierover heeft gesproken krijgt een fysieke reactie op dit walgelijke verhaal; iedereen die dit probeert goed te praten ziet vrouwen gewoon als hun lichaamsholtes - ik wilde zeggen met een mens eraan, maar dat niet eens eigenlijk, gewoon als gebruiksvoorwerpen. Wát walgelijk allemaal echt.

8 likes

Overigens is die quote van Reve uit het verband getrokken, want het gaat er dus om dat de personage deze gedachte had maar besloot hem niet hardop uit te spreken. Precies het tegenovergestelde van wat er is gebeurd dus.

11 likes

Wat ik vooral zo schokkend vind aan het hele verhaal van Johan Derksen is de manier waarop er over gepraat en op gereageerd werd. ‘Ik had juist het idee dat ik me kwetsbaar opstelde’. Dat had het kunnen zijn ja. Stel dat hij dit verhaal vol schaamte verteld had, door op serieuze toon te vertellen dat hij zich vroeger zelf ook schuldig gemaakt heeft aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, dat hij daar nu heel anders tegenaan kijkt dan destijds, dat hij dit nu nooit meer zou doen, dat hij zich ervoor schaamt en er erg veel spijt van heeft. Dan had ik erin mee kunnen gaan dat hij zich kwetsbaar opgesteld heeft. Ik denk namelijk dat het om verandering te bewerkstelligen ook juist heel belangrijk kan zijn dat veel ‘normale’ mannen zich ook schuldig maken of hebben gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag en dat dit op televisie vertellen er juist ook aan kan bijdragen dat mannen zich meer bewust worden van het probleem en dat zij daar zelf wellicht ook onderdeel van zijn. Maar de manier waarop Johan Derksen dit deed was absoluut niet jezelf kwetsbaar opstellen, maar lacherig een vreselijk verhaal vertellen en dan zelf in de slachtofferrol kruipen want boehoe je mag tegenwoordig ook niks meer zeggen.

52 likes

Vandaag Inside met Johan Derksen verdwijnt per direct van televisie :tada:

95 likes

2 dagen te laat besloten maar yes!!!

4 likes

Maar wel alleen omdat die zak stront op poten opstapt en die anderen niet zonder hem door willen. Dat vind ik dan dus echt heel jammer. Talpa had hem geen kans moeten gunnen maar de hele bubs van tv moeten mieteren

41 likes

Yv heeft de zaak die Samantha Steenwijk tegen haar had aangespannen verloren.

Ik ga echt stuk om dat ‘drie keer niks’ :grin:

24 likes