FF Boulevard #7

Maar je zegt ook ‘niet alleen commercieel maar uberhaubt niet’ tav je standpunt mbt draagmoederschap.

2 likes

https://www.ad.nl/show/vandaag-inside-vanaf-maandag-weer-te-zien-met-derksen~aae17e63/

Wat een ellende :sob::sob::sob:

13 likes

Het is altijd hetzelfde cirkeltje.

3 likes

Lijkt wel alsof dit net als de lockdown verband heeft met het samenzijn van Monique en André @Soy.peor

6 likes

Maak Videoland niet wakker, straks krijgen we een docu The many lives of Johan Derksen

7 likes

Is vast al in de maak :triumph:

Ik ben benieuwd of de mensen die een brief hadden ingezonden nog wat hebben gehoord? Denk dat ik het antwoord al weet, maar wie weet verrassen ze eens.

2 likes

Wtf VI komt terug

3 likes

Ik vind draagmoederschap persoonlijk ook iets heel absurds, ik kan me niet voorstellen dat je zo ver wil gaan voor een kind dat het je niet uitmaakt of het ethisch niet helemaal zuiver is. Maar daar heb ik verder ook niks over gezegd? Ik weet ook niet op wat voor manier zij aan die draagmoeder zijn gekomen, weet uberhaupt niks van die mensen. Heb enkel gezegd dat ik wel zou snappen als ze op moederdag de dag om haar wil laten draaien en niet per se om een ander.

In other news: fucking veronica inside/vandaag inside of hoe die troep ook heet is uiteraard weer terug, mét Johan :face_vomiting:

2 likes
Draagmoederschap

Ja precies deze dingen idd! Ik vind eerlijk gezegd ook dat er te weinig onderzoek gedaan wordt naar de hechting van een kind en wat het effect is op de groei van de baby in de buik als de draagmoeder vanaf het begin af aan al het kindje wil afstaan. Dat kan bijna niet anders dan het doet wat met de hechting (net als bij adoptie). Ik vind niet dat kinderen krijgen een recht is, maar het is ook niet dat ik per definitie elke vorm van draagmoederschap/donatie afkeur. Het is gewoon erg ingewikkeld en kritische vragen moeten gesteld blijven denk ik.

9 likes

Wat een grandioze fuck you naar slachtoffers van seksueel geweld, bedankt hè. Goede bevestiging dat ik nooit meer een programma van Talpa ga kijken, walgelijke zender.

49 likes
Draagmoederschap

Naast de effecten op het kind vraag ik me ook af wat het voor gevolgen heeft voor de draagmoeder. Psychisch kan het toch niet makkelijk zijn om een kind te baren en het vervolgens af te staan? Ook als je weet dat je het draagt voor een ander, ook als het niet je eigen eicel is.

9 likes
Draagmoederschap

Maar waarom zou dit moeilijker zijn dan leven met de wetenschap dat er ergens biologische kinderen van jou rondlopen? Dat lijkt mij persoonlijk veel moeilijker. Ik ben dan ook wel voorstander van draagmoederschap mits dit niet commercieel is. Ik vind het ook makkelijk praten als je eigen kinderwens al vervuld is. Het argument ‘natuurlijke schifting’ vind ik sowieso niet meer van deze tijd. Dan mag dus een stel met psychische problemen wel een (oepsie) kind krijgen omdat het biologisch toevallig wél werkt, maar het gezonde stel met een enorme kinderwens maar zonder werkende eierstokken dat niet. Misschien komt het doordat het bij ons niet vanzelf is gegaan. Mijn bonusmoeder (die 8 jaar jonger is dan mijn vader en zelf erg gemakkelijke zwangerschappen en bevallingen had) heeft ook tegen mij gezegd dat als ze wat jonger was geweest en dit dus medisch mogelijk was, ze absoluut voor draagmoederschap voor ons kindje open had gestaan (eicel van mij, zaadcel van mijn partner, dus biologisch ons kindje). Gelukkig is het ons gelukt om zelf zwanger te raken maar dat ze hier nagenoeg niet over na hoefde te denken uit liefde voor ons en onze kinderwens doet me nog altijd heel veel. Een collega van mij heeft haar eicellen gedoneerd aan haar schoonzusje (vrouw van de broer van haar man). Regel daarbij was dat zij zelf geen kinderwens (meer) mochten hebben, dat was een van de criteria. Misschien zou dat ook wel een mooie zijn waar het om draagmoederschap gaat.

9 likes

Even een tegengeluid:
Geadopteerd en geen hechtingsproblematiek (net als mijn sibling (andere adoptieprocedure). Ik ben tot op de dag blij dat ik bij mijn ouders terecht ben gekomen want geen idee wat er anders van mij had terecht gekomen. Ja, ik weet ook van heel wat die minder goede ervaringen maar heb evengoed van problematiek gehoord in “normale” gezinnen. En ja, er is in de jaren 80/90 ontzettend veel fout gegaan in het adoptie wereldje (voor de geïnteresseerden; Zembla heeft hier een mini docu over gemaakt)

Vind het altijd bijzonder wat voor commentaar ik krijg/lees op adoptie van mensen die er zo ver van af staan maar bijna zeker weten hoe dat voor mij (geadopteerden) moet zijn en wat voor mogelijke effecten dit op mij zou hebben gehad…

55 likes
Draagmoederschap

Wat ik in mijn vorige post noemde ging over commercieel draagmoederschap. Ik ben het met je eens dat het een totaal andere situatie is als iemand zich belangeloos inzet als draagmoeder of een eicel doneert. Ik denk dat in het geval van commercieel draagmoederschap het psychisch mogelijk zwaarder kan zijn dan wanneer het belangeloos is.

4 likes
Draagmoederschap

Sorry, dat had ik niet begrepen. Dat lijkt me ook. Dit is niet iets om ‘voor het geld te doen’.

6 likes

Zolang die walrus centen voor ze verdient, verdwijnt die echt niet van de buis. Cancelculture is alleen voor het plebs.

6 likes

ik zie het ethische aspect wat jij aanhaalt niet hoor. Wat is de lichamelijke integriteit die geschonden wordt? Worden draagmoeders gedwongen een kind te dragen? Zolang het niet ongewenst is wordt er geen lichamelijke integriteit geschonden.

6 likes

Zo daar stap je wel heel gemakkelijk overheen.
Het dragen van een kind is een van de meest ingrijpende gebeurtenissen, die een mensenlichaam kan meemaken.
Als er geld mee gemoeid is, is de kans groot dat kwetsbare vrouwen deze ingrijpende gebeurtenis ondergaan vanuit deze extrinsieke motivatie (het geld).

Je voelt toch meteen aan dat dat niet in de haak is.

23 likes

eehm oke, ik bedoel dit niet als aanval maar ben wel op zoek naar juiste argumentatie en ‘lichamelijke integriteit’ wordt in definitie niet overschreden als iemand vrijwillig draagmoeder is. Niks mis met om argumenten vragen lijkt me, nu wordt er zonder onderbouwing gesproken over onethische situaties enzo. Dus ik ben benieuwd: wat is het onethische? Ook als je iets voor geld doet is dat toch je eigen keuze?

3 likes
Samenvatting

Ik wilde ook niet zeggen dat er perse problematiek moet ontstaan, zeer zeker niet. wel ik vind dat er te weinig aandacht voor is voor eventuele gevolgen.

Excuus als het zo overkwam. Ik vind dat je er absoluut geen zwart witte uitspraken over kan doen.

@Hihalarisch de vraag is of de situatie waaruit je die keuze maakt om het voor geld te doen wel zo goed is en of het niet ongelijkheid in de hand werkt. Er is een heel interessant programma over gemaakt. De baby industrie heet het. Is gemaakt door de kro.

2 likes