FF Boulevard #7

Maar als het gaat over wat er nu structureel moet veranderen om dit te voorkomen vind ik dat je niet alleen naar de dader moet kijken maar naar iedereen die het faciliteert. Daarmee bedoel ik natuurlijk niet de slachtoffers of de vrouw van, maar wel iedereen die op zo’n moment besluit dat zo’n iemand zijn baan mag houden en om het in de doofpot te stoppen. Het feit dat dit blijkbaar al lang bekend was en dat de daders daar nog steeds werkten, kun je wel wijten aan de mensen die daar bij zo’n programma over gaan. Die maken op dat moment de keuze om iemand die zoiets doet de hand boven het hoofd te houden ten koste van slachtoffers.

Linda is hier niet alleen persoonlijk bij betrokken als ‘vrouw van’ maar ook zakelijk. Als je dan je mond houd om over de rug van slachtoffers zakelijk gewin te behalen, vind ik dat wel fout. Maar goed, blijkbaar is dat impopulair of misschien overschat ik haar positie.

Het staat toch buiten kijf dat de daders ontzettend fout zijn, daar doet het feit dat er ook anderen zijn die dit jaren lang hebben gefaciliteerd echt niets aan af. Daarmee verschuif je in mijn ogen niet de aandacht maar leg je het gehele probleem bloot.

11 likes

Wat bazelt zij ook zeg, zal ze zelf snappen wat ze zegt? Deze meid heeft het echt te hoog in haar bol

3 likes

Ik denk wel dat het goed is om te beseffen dat ook al zit je in zo’n systeem en mensen aanvoelen/weten dat er dingen niet kloppen diezelfde personen ook onderdeel zijn van het systeem en daar ook niet gemakkelijk zelf iets mee kunnen doen (omdat je aan het twijfelen gebracht wordt/je niet meer weet wat wel en niet goed is/je onzeker wordt gemaakt als je je soms voorzichtig uitspreekt/iedereen om je heen het ook accepteert en je dus gaat denken dat je zelf misschien gek bent/je baas niets doet en naast dat hij zo’n lul is ook heel aardig kan zijn etc.). Ik heb het natuurlijk niet over mensen die zelf ook hoog in de boom zitten en de machtspositie hebben om problemen aan te pakken, maar iedereen daaronder. Het is gewoon onmogelijk om in je eentje dit soort dingen aan te kaarten omdat je je vecht tegen een systeem en je dat gevecht never nooit kan winnen. Daarnaast is in zulke omgevingen vaak ook helemaal geen goede weg om problemen aan te kaarten (vertrouwenspersonen zijn er vaak wel, maar die doen niets en kunnen je ook niet in bescherming nemen) omdat degenen met de macht de enige zijn die het kunnen oplossen en zij nou net het probleem zijn. Vaak ondernemen mensen wel stappen door het bij anderen aan te kaarten maar loop je daarin uiteindelijk toch vast. Dus ik denk wel dat het ingewikkelder ligt dan dat mensen zich blind houden. (overigens niet alleen een reactie op jou hoor! Maar meer in het algemeen omdat er vaak best wel simpel wordt gedacht dat mensen die in dezelfde omgeving werken makkelijk iets hadden kunnen doen).

5 likes

Eens hoor. De maatschappelijke vraag zou wat mij betreft moeten zijn hoe het kan dat zoveel sectoren zo onveilig zijn voor jonge mensen in het algemeen en vrouwen in het bijzonder. En dat heeft volgens mij alles met machtsstructuren te maken inclusief de macht van geld. Juist door het niet als iets structureels te willen zien, krijg je dat victim blaming en het vergoeilijken van grensoverschrijdend gedrag. Nu zit iedereen z’n eigen straatje schoon te vegen of die van een ander vol te plempen, terwijl het veel terechter zou zijn als iedereen zich zou afvragen in hoeverre je zelf bijdraagt aan een veilige of onveilige werkomgeving.

3 likes

Ja het stoort mij ook dat mensen Linda maar blijven aanspreken en dan inderdaad vooral in de rol van “vrouw van”. Nu wordt dat genuanceerd met “ja maar ze heeft ook een zakelijk belang en is daarom onderdeel van het probleem / het instituut.

Fine als je het grotere plaatje wil aanpakken maar waarom focus je je dan niet ten eerste op John. Het lijkt mij dat hij het grootste financiële belang heeft. Daarnaast bleek uit de verklaring van Jeroen dat Talpa (en daarmee ook John?) van zijn handelen afwist en hem toch niet de laan uit heeft gestuurd. Als er iemand dan had moeten/ kunnen ingrijpen…

6 likes

Ik las net dit artikel van Volkskrant waar voorbeelden worden gegeven van wat er (in dit geval) door Jeroen werd gezegd tegen jonge vrouwen. Bijvoorbeeld ‘wat heb jij een geil broekje aan’ en of iemand op een bepaalde plek op het podium kon gaan staan zodat hij ‘naar haar kont kan kijken’. En bijv aan bieden om iemand naar haar hotel te brengen.

4 likes

Ik denk dat het niet zo makkelijk is. Er is een heel netwerk van verantwoordelijken in mijn optiek.

Allereerst en vooral de predators. Die zijn 100% verantwoordelijk voor de daden. Daarnaast vind ik ook zeker dat het hele netwerk om deze predator heen, die hiervan afwisten, ook verantwoordelijkheid dragen. Als je weet dat je werknemer/schoonzoon/partner misbruik maakt van zijn/haar positie, dan moet je een keuze maken en daarbij de consequenties afwegen. Het is heus wel ergens in ze opgekomen dat het uit zou kunnen lekken, maar schijnbaar was dat niet erg genoeg om hem uit zijn functie te zetten/halen. Nu stort je imago in en gaan ze opeens handen in onschuld wassen? En in medialand gaan de verhalen echt in sneltreinvaart rond. Ik heb lang achter de schermen in tv-studio’s gewerkt, dus dat kan ik vertellen uit ervaring. De kans dat ze hier niets van afwisten, is om en nabij de 0%.

En wat betreft Linda. Als vrouw van heeft ze haar keuze gemaakt toentertijd, prima. Dat is aan hen, daar ga ik absoluut niet over oordelen. Maar als zakelijk figuur neem ik het haar wel kwalijk. Net zoals haar vader, vrienden van hem die ervan afwisten en heel medialand die zijn mond heeft gehouden, wetende wat er allemaal gebeurde.

You dug your own grave, now lie in it. De enige waar ik medelijden mee heb, zijn de slachtoffers.

7 likes

Haar vader? Die man is al jaren dood.

2 likes

Soms denk ik echt dat we maar gewoon allemaal dood moeten gaan door een of andere natuurramp ofzo, ik word hier zo mismoedig van. Zijn er optimisten in de zaal die een uitweg zien, een echt goeie oplossing voor dit probleem?

12 likes

Een uitweg?
Global warming.

Maar nee, ik denk niet dat dit ooit stopt.

2 likes

Huh? De machtige man is de lul? Wat is dat nou weer voor scheve redenering?

2 likes

Ik kan het artikel niet lezen maar ik word al zo boos van deze quote, wtf.

3 likes

Ik heb een vriendin die gewoon nooit meer het nieuws kijkt/leest, vond ik lichtelijk overdreven en ook een beetje naïef. Maar ik begin het ergens wel te begrijpen, alles is zo fucked up en we rollen van de ene ellende in de andere want ja alles heeft met elkaar te maken uiteindelijk.

4 likes

Grapje. Ik bedoelde haar broer. Ik geef de schuld aan blue monday…

3 likes

Denk een fout dat ‘de’ ‘een’ moet zijn.

Niet gelezen maar altijd weer de man beschermen, bah.

5 likes

Ik quote jou even, want ik kan het artikel niet lezen en wil hierop ingaan. Dit is echt zo’n onzin. Had het er toevallig met mn vader over gisteren en hij zei zelf:“Ik werk met veel jonge vrouwelijke collega’s en je moet je bewust zijn van het feit dat je een man bent. Ik spreek nooit 1 op 1 af als dat niet nodig is, altijd binnen kantooruren als er andere mensen aanwezig zijn, ik zit altijd in ruimtes die open zijn en waar zicht op is en ga het verst van de deur zitten. Neem je verantwoordelijkheid en zorg ervoor dat er ook geen reden is voor geruchten of scheve blikken.”

Vond dat wel mooi dat hij er dus bewust over nadenkt dat je als man toch intimiderend kan overkomen. Dus ook al vind je ‘dat je als machtige man altijd de lul bent’, je hebt het ook gewoon zelf in de hand.

Ben zo slecht in mezelf verwoorden hier, hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel hahaha crisis wat een wazige post weer

52 likes

Linda heeft een reactie gegeven.

42 likes

Ik word echt verdrietig van dit bericht.

Wat heeft die man er een ongelofelijke pleuris bende van gemaakt.

30 likes

Wat een verdrietig bericht. Blijkt dus dat zij veel ook (nog) niet wist. Maar Linda had hem echt moeten tegenhouden hoor, haar schuld!!! (Dit is dus sarcasme).

49 likes

Ook zoveel mensen die dit als heerlijke juice zien, ik word hier zo zo verdrietig en kwaad van.

12 likes