Ik denk dat hij op zal stappen uit zelfbehoud: als hij zich terugtrekt maakt het bedrijf nog een kans om z’n waarde te behouden. Zo lang hij aanblijft zal niet de indruk gewekt worden dat het probleem daadwerkelijk aangepakt zal worden of eerlijk zal worden onderzocht. Zeker vanwege die familiebanden.
De focus ligt nu heel erg op de strafrechtelijke procedure tegen de daders, maar als werkgever is hij hoe dan ook aansprakelijk. Daarin zijn die wurgcontracten eigenlijk een zege: want daardoor is er sprake van een werkrelatie. De omvang, het feit dat het zelfs om kinderen gaat, dat het na #metoo komt, zo lang heeft geduurd, en het feit dat veel van zijn (voormalig) werkneemsters zich nu publiekelijk tegen hem keren: zijn positie is nu al onhoudbaar aan het worden. Een reactie in BOOS geven is al een uiterste poging tot damage control voor zo’n mediaschuw persoon. Blijkbaar ook niet goed voorbereid (paniek of overmoed, ik weet het niet), maar dat keert zich nu alleen maar tegen hem. En terecht: hij is duidelijk onderdeel van het probleem.
Bovendien is hij 66. Hij moet een keer stoppen. Ik ben altijd wat optimistisch dus geef het nog een week. Of het echt iets gaat veranderen is een tweede inderdaad @anon3219017. Maar wie weet. ‘We’ zijn intussen best machtig als vrouwen.