Heel klein, maar ik heb de redactie van mijn werkgever benaderd dat het me goed lijkt dat ze hier op intranet aandacht aan besteden. Hoop dat ze er wat mee doen!
Ik wilde gisteren al iets posten hier maar ik kwam niet uit mân woorden, nog maar een keer proberen. Ik stoor me zĂł aan mannen die bepaalde dingen niet lijken te snappen, of misschien gewoon niet willen snappen. Al die reacties van mannen die het wel mee vinden vallen/de aantijgingen niet serieus nemen/het opnemen voor de daders/de slachtoffers niet geloven etc⊠zoveel mannen waarbij het kwartje niet lijkt te vallen. Zoveel mannen met het empathisch vermogen van een aardappel. Het lijkt wel of veel mannen zich niet voor kunnen stellen hoe het daadwerkelijk voelt om te maken te krijgen met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Als iemand aan je kont zit is dat zoveel meer dan een simpele aanraking. Dat diegene het lef heeft om zomaar aan je te zitten, dat diegene blijkbaar denkt âoh dat doe ik even, heb ik zin inâ en jou daar als willekeurig object voor gebruikt, en blijkbaar ervan uit gaat dat hij dat wel kan maken en dat het geen negatieve gevolgen voor hem heeft, dĂĄt maakt het allemaal zo walgelijk. En daarin is vrijwel altijd sprake van macht. Het is de dynamiek die bijdraagt aan hoe kut het voelt als je ongewenst betast wordt of wat dan ook. âHij had geen machtspositieâ is echt zulk dom gelul, in de samenleving waarin wij leven hebben bijna alle mannen een machtspositie, simpelweg omdat ze man zijn.
N.a.v. #metoo heb ik mijn scriptie geschreven over normen m.b.t. seksueel grensoverschrijdend gedrag. Je zou normen die er in een samenleving bestaan kunnen verdelen in twee soorten: feitelijke en wenselijke normen. Wenselijke normen geven aan wat wel/niet zou moeten: je moet je handen thuis houden. Feitelijke normen laten zien wat veelvoorkomend gedrag is, wat mensen daadwerkelijk doen. In die zin is seksueel grensoverschrijdend gedrag ânormaalâ. En elke keer dat een man zulk gedrag begaat, waarbij hij dondersgoed weet dat hij iets doet dat indruist tegen de heersende moraal/wenselijke normen maar waarvan hij weet dat hij er wel mee wegkomt, omdat hij een man is, omdat hij weet dat het gedrag in zekere zin âgeaccepteerdâ is, omdat hij weet dat je als vrouw geen poot hebt om op te staan, dan is er gewoon sprake van een machtspositie. Maar dat kunnen of willen heel veel mannen niet inzien. En dat heeft natuurlijk weer alles met privilege te maken. Ook dat vrouwen uit angst geen nee durven zeggen, verstijven, het laten gebeuren om escalatie te voorkomen: uit zulke responses wordt toch overduidelijk dat de dader een machtspositie heeft. Het feit dat er sprake is van angst wijst erop dat er sprake is van ongelijke machtsverhoudingen. In zoân situatie ben je als vrouw simpelweg bang voor degene die je voor je hebt, en werk je vaak mee zodat het allemaal zo snel mogelijk voorbij is. Maar dĂĄt kunnen veel mannen zich blijkbaar niet voorstellen. âWaarom zei ze geen nee, waarom liep ze niet wegâ etc. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat het hier gaat om oudere mannen die aan jonge vrouwen en meisjes zitten. Natuurlijk is er dan fucking sprake van een machtspositie.
Ik vind het sterk hoe Tim + team het hele onderwerp aangekaart hebben, hoe ze de nadruk gelegd hebben op die uitspraak âde schuld ligt altijd bij degene die over de grens gaat, nooit bij degene die het overkomtâ. Toch vind ik het jammer dat er niet dieper in is gegaan op waarĂłm deze mannen over grenzen durven te gaan, op wat âeen machtspositie hebbenâ inhoudt, en op de positie van mannen binnen onze samenleving. Ik snap heel goed dat daar in de docu geen ruimte meer voor was, maar heb toch het idee dat veel mannen de kern van het probleem niet zullen en willen inzien.
Mocht je hulp nodig hebben, laat het vooral weten! En misschien kan er een topic geopend worden, zodat we je kunnen volgen! Heel veel succes
Is deze uitzending van Boos hier al weer een keer gedeeld? In 2019 was het bij andere programmaâs ook al niet best. Kan me deze uitzending ook nog wel herinneren, maar mijn YT gooide hem weer omhoog
Even over youtube gooit hem weer omhoog. Ik hoop omdat de aflevering zo vaak word bekeken dat hij bij veel mensen in de aanbevolen komt en hoog in de trending dingen enzo blijft staan. Soms heb je ook dat zon video na een paar jaar weer bij iedereen in de aanbevolen komt. Zodat dit wanneer het niet meer zon hot item is niet zomaar word vergeten
Ik denk ook niet dat hij het boetekleed zal aantrekken hoor, maar meer zal terugtreden om de processen en procedures hun werk te laten doen. Zal er ook geen cent minder om
verdienen. Maar hij is hier echt heel direct bij betrokken. Dat is best bijzonder als hoogste baas en zegt iets over de bedrijfscultuur.
Ik snap de vergelijking met Bezos niet helemaal? Snap dat het een lul is, maar is bij in zijn bedrijf ook sprake geweest van structureel seksueel misbruik inclusief bij minderjarigen? Denk dat dit eerder te vergelijken is met het BBC verhaal. Maar ik weet niet hoe het daar precies is verlopen en dat is natuurlijk een publieke omroep.
https://rutgers.nl/nieuws/boos-onthullingen/
Ik heb deze informatie doorgestuurd met een motivatie naar de vertrouwenspersonen van mân werk. De procedures lijken mij wel in orde bij ons, maar het kan nooit geen kwaad om het weer onder de aandacht te brengen.
Ik begrijp dat hele hameren op aan de bel trekken sowieso niet. Het kwaad is dan toch al geschied? âOh je bent nu voor de rest van je leven getraumatiseerd? Prima, fijn dat je wel ff aan de bel trekt nu!â
Nou, mannen kunnen niks doen en hoeven niks te doen zolang het ze niet expliciet onder de neus gewreven wordt want hoe moeten ze het anders weten !!
Zelf moeite doen is er niet bij. En als het ze expliciet onder de neus wordt gewreven hoeven ze nog steeds niks te doen want dan kunnen ze het zich gewoon niet voorstellen dat dat gebeurt
Oh jongens, had het er even met collegaâs over en meteen belanden we in een âje kunt niet alle mannen over een kam scherenâ discussie. En het irritante is dat dat een welbespraakte mannelijke collega met veel aanzien is dus zie dan je punt nog maar eens duidelijk te maken
Ik doe mee. Ik heb de komende tijd alle tijd en hou ook van regelen en actie!
Ik vind trouwens ook dat nu heel erg duidelijk wordt welke mannen er wel en niet veilig zijn om je mond tegen open te trekken. Er zijn mannen die het gedrag verdedigen, mannen die zich er tegen uitspreken en de oorverdovende stille meerderheid. Alleen bij de tweede groep zou ik mijn verhaal doen
Dit net gezien, achteraf misschien niet moeten doen. Een goed voorbeeld van wat wat er gebeurt als een vrouw een melding maakt: welgeteld niks. Totdat Tim Hofman verhaal komt halen, dan komen er toch excuses.
Goed voorbeeld voor de Mol om als voorbeeld te laten zien dat er niks gebeurt. En dat je als vrouw totaal niet serieus wordt genomen.
Ik denk dat verwachten dat John de Mol âopstaptâ helaas echt te naief is. Opstappen van wat? Hij is een soort God van de tv wereld met macht niet alleen in Nederland maar ook andere landen. Er gaan koppen rollen, maar die van hem niet. (nogmaals, helaas).
Ja, hij zal niet verdwijnen helaas. Ik zou hem het liefst ergens anoniem in een klooster stoppen in Frankrijk ofzoiets, gewoon uit de media. Maar dat gaat niet gebeuren
In welke programmaâs werd hier goed over nagepraat?
(Als in: dat je niet naar de tv wil schreeuwen van frustratie)
Kom ik weer, maar Nieuwsuur vond ik echt goed. Heel kritisch, maar wel op een manier dat je je vertrouwen in de mensheid niet verliest. Na tip van @Rozebroek trouwens.
Gisteren bij beau vond ik erg interessant!
In het kader van de actualiteiten: vandaag staat Manuel Broekman voor de rechter. Hoop dat hij een flinke straf krijgt.
Ook de uitgever stopt met de verkoop van aliâs boek.