Sowieso een hekel aan hiërarchie binnen organisaties en ook de term ‘baas’ moeten we snel vanaf
Het valt me in mijn omgeving (helaas) op dat veel vrouwen het hebben over ‘ik weet wél hoe ik me moet verdedigen en je moet nooit dit en dit toestaan want dan…’
Het ontmoedigd me best wel dat veel vrouwen het dus ook gewoon niet snappen.
Ik heb ook een media studie gevolgd en stage gelopen bij verschillende bedrijven waarbij werknemers ook ooit bij Talpa hebben gewerkt en die bevestigde dit verhaal inderdaad. Als je te laat kwam en de mol wist dit dan waren mensen ook echt super bang
Een collega van mij inderdaad ook. Zij verkondigde meteen dat ze een man dan een flinke klap zou verkopen. Uhhhhhh nee, je gaat al huilen als iemand enigszins chagrijnig in jouw richting kijkt, jij gaat niemand slaan. Vanwaar die drang om te bewijzen dat dit bij jou niet zou gebeuren???
Ja en al geef jíj degene een klap in zo’n situatie: good for you. Maar dat betekent niet dat een ander die dat niet kan of doet er schuld heeft dat haar iets is aangedaan. De fout ligt gewoon bij de dader.
Alsof een klap zo’n man gaat tegenhouden, de meeste echt niet hoor. Helaas zijn mannen fysiek ook vaak sterker.
Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar iedereen ook echt doodsbang was voor een van de eigenaren. Als hij langs kwam dan belde de receptioniste naar alle afdelingen om te waarschuwen. Ik heb hem 1x per ongeluk aan de telefoon gehad en ik had geen idee wie hij was aangezien ik er net werkte. Ik bleef heel beleefd maar ik vroeg wel mag ik uw naam alstublieft. Zelfs 10 jaar later weet ik nog precies hoe hij mij verrot schold want wist ik wel wie hij was (ehm nee dus)
Zijn vrouw heeft ook met zo een reality show over rijke vrouwen mee gedaan. Als zij langs kwam dan kon je het gebouw niet meer uit omdat ze haar porsche gewoon voor de ingang parkeerde, want ja parkeerplaatsen zijn voor het plebs.
Waar kan ik die video zien?
Dat van backstage bij Spuiten en Slikken? Dat hele programma was toch seksoverschrijdend gedrag en voor iedereen zichtbaar. Is toch wat anders dan wat hier gebeurde. Stiekem, 1 op 1. Grote leeftijdsverschillen wat al machtspositie geeft.
Tw: reacties op seksueel overschrijdend gedrag
Had van de week een gesprek met een vriendin over dit onderwerp (eigen na aanleiding van iets anders maar natuurlijk met The Voice in achterhoofd, want actueel) en schrok zó van d’r reactie. ‘Kunnen we dan helemaal niks meer? Sommige dingen moeten toch kunnen (hand op bil etc)’ Het is niet dat ik het niet geloof maar de rechter zal het wel weten’ ‘bij TVOH lopen ze er ook wel bloot bij, dan daag je het wel uit’. DOOR EEN VROUW!! Ik probeerde het nog uit te leggen maar merkte dat ik zo boos en verdrietig was/ben. Mijn vader daar in tegen (van wie ik eerder dit soort dingen had verwacht) vond het juist allemaal mega erg etc. Dat viel me dan weer mee.
Op mijn werk is dit ook een hot thema. Slachtoffers zijn meiden èn jongens, maar degenen die het doen zijn toch echt alleen de jongens. Dus we beschermen de kinderen in deze, en onderwijzen de mannen.
Ja volgens mij wordt met die video’s en de reactie van Tim juist mooi getoond dat vooruitgang mogelijk is: hij heeft veel geleerd sinds die video’s, schaamt zich ervoor en biedt zijn excuses aan.
Ik snap de kritiek op @Beutyschooldropout niet? Zij verteld een verhaal over een jongen die consent vraagt en het meisje wat daarom lacht omdat ze die vraag niet gewend is (zo lees ik het althans). De conclusie is dan toch dat daaruit duidelijk wordt dat het blijkbaar niet als iets ‘normaals’ wordt gezien, zonder dat er wordt gezegd dat de reactie van die meid verkeerd is. Maar er wordt wel pijnlijk duidelijk dat ze die vraag dus blijkbaar nog nooit gehoord heeft. Maar volgens mij wordt nergens gezegd dat de verantwoordelijkheid bij dat meisje ligt, of zie ik het verkeerd?
Dit soort dingen lees ik wel vaker (meestal van mannen trouwens) en dan denk ik altijd…is het erg dan als dat niet meer kan? Ik vind het prima als niemand aan mij komt tenzij ik daar echt op zit te wachten. Of van die Reddit types die zeuren dat je niet eens meer zomaar iemand op straat kan aanspreken omdat vrouwen dat creepy vinden. Ik ben niet op straat om jou te entertainen. Blijf lekker van elkaar af tenzij het echt gewenst is. Lijkt me helemaal prima.
De kritiek ging niet om dat stukje maar de reacties erboven.
Echt he. Ik wil niet aangesproken worden in de supermarkt of wanneer ik mijn fiets uit de fietsenstalling haal. Hoezo moet je als vrouw overal en altijd openstaan voor avances van mannen? Alsof je inderdaad op straat rondloopt met als enige doel om aangesproken te worden
Ja maar hoe moet je dan iemand ontmoeten???!?!?!?!?
Geen idee maar ook niet mijn probleem.
Oh dit vind ik wel zo walgelijk.
Dit doet me enorm denken aan de discussie die je krijgt als je iets van een duurzame keuze maakt. De vegetariërs die worden aangesproken door vleeseters: “MaAr dAn MaG jE oOk NiET vLiEGeN”, de vegan eter die ook geen leer mag dragen en zo kan ik tot in den treuren doorgaan. Beter inconsequent goed, dan consequent fout, zeggen we dan.
Wat ontzettend makkelijk om Tim Hofman - die een verschil probeert te maken, een fucking goed programma heeft gemaakt, zijn kop boven het maaiveld uitsteekt, te pakken op iets van weetikveel hoeveel jaren geleden. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen, ofzo.
Einde rant.
Ja precies. Ik zei ook; maar ik wil ook dat niemand (behalve mijn vriend) aan mij komt? Het is mijn lichaam, kom op zeg…
Ik hoor dit soort reacties ook voornamelijk van mannen, maar dat het dit keer een vrouw betrof verbaasde me dus wel.
Ik vind (de ophef over) de oude uitspraken van Tim Hofman afleiden van het probleem en tegelijkertijd illustreren wat het hele probleem is. Vrouwen kunnen bij geen enkele man blindelings ervan uitgaan dat hij geen seksueel grensoverschrijdende opmerkingen maakt/gedrag vertoont.
En verder is het natuurlijk gewoon een Whatsboutism, en als ik probeer te bedenken welke zielige persoon (waarschijnlijk man) deze fragmenten helemaal heeft zitten opduikelen in de archieven van het internet om zichzelf beter te voelen en de ervaringen van de vrouwen uit het programma te degraderen word ik echt boos.
Niemand kan voorspellen hoe ze reageert in zo’n situatie want dat is van veel factoren afhankelijk. Ik train al bijna 7 jaar Krav Maga en ik hoop dat mocht er weer zoiets gebeuren, dat mijn training het overneemt maar ik ga er niet per definitie vanuit. Dus als iemand dit zegt zijn ze sowieso af.