Het gaat mij er meer om dat jij suggereert dat de meiden liegen, want jij denkt dat het een broodje aap verhaal is. Dat heeft toch niks met massahysterie te maken?
Overigens is dit in de vroege jaren 2000 ook meerdere keren gebeurt in een club waar ik toen vaak uitging, en dat was ook geen broodje aap.
Broodje aap betekent volgens mij enkel dat onduidelijk is of het verhaal klopt, en niet zozeer dat mensen bewust liegen. Ik vind het idd ook wel opvallend dat na zoān nieuwsitem opeens een sterke stijging van gevallen zich voordoet.
āEen broodjeaapverhaal is een verzonnen verhaal, waarin de hoofdpersoon meestal iets gruwelijks overkomt. Het verhaal wordt als waargebeurd doorverteld. Er zijn best veel mensen die deze verhalen geloven. Broodjeaapverhalen spelen in op universele angsten en duiken soms over de hele wereld op als een soort mythe.ā
Er was toch pas een nieuwsitem na de stijging van het aantal gevallen en niet andersom
Uiteindelijk gaat het erom dat de juistheid van het verhaal niet vaststaat, wat de verteller zelf ook gelooft, en n dat het gedeeld en doorverteld wordt als een kloppend verhaal
En @Freedom zeker wel de meldingen in de Efteling kwamen na het initiƫle nieuwsitem
Oh joh ik heb het helemaal niet over meldingen uit de efteling, daar had ik nog niet eens over gehoord
Uiteindelijk gaat het erom dat diverse meiden gedrogeerd zijn op deze manier en jullie dat met dit soort nonsens een beetje wegwuiven als gelul.
Maar het is toch juist de vraag of ze gedrogeerd zijn? Daar is bij mijn weten nog geen bewijs voor gevonden. Ik trek niet in twijfel dat ze onwel zijn geworden, dat lijkt me een feit, maar volgens mij is niet bij alle gevallen duidelijk of dit door needle spiking komt of een andere oorzaak heeft.
Op tiktok heb ik al zoān tien filmpjes voorbij zien komen van slachtoffers van dit gebeuren. Waarin ze in het ziekenhuis waren beland met een daadwerkelijke prikplek. Nee tiktok is misschien niet de betrouwbaarste bron en ja ze kunnen die filmpjes en het bewijsmateriaal verzinnen. Maar waarom zouden ze?
Echt doodeng zulke verhalen!
Ik vind het echt schadelijk om te zeggen dat die verhalen nep (oid) zijn. Ja, misschien is het bij iemand niet echt waar, maar er is ook een klein percentage die aanranding faket, maar daarom geloven we die andere mensen toch ook nog wel (tenminste ik hoop het) en is het een serieus probleem? Ik geloof liever iemand waarbij iets ergs niet echt is gebeurd dan iemand niet geloven die werkelijk iets ergs meegemaakt heeft.
Ben echt benieuwd waarom sommige mensen het zo ongeloofwaardig vinden, is het angst omdat het iedereen kan overkomen en je minder controle erover hebt zoals bv bij je hand over je glas doen?
Ik heb er ook meerdere gezien idd, ook met oa ziekenhuis erbij. Maar zelfs al zit er geen ābewijsā bij geloof ik het, wat heeft een meid er nou aan om daarover te liegen?
Vind het iig super naar dat zoiets gebeurd, lees ookal dat veel vrouwen zich nu onveilig voelen omdat je je drinken nog enigzins in de gaten kan houden maar hier kun je niet echt iets aan doen
Ik vraag me gewoon af hoe het gegaan is. Als iemand zegt ik heb gezien dat iemand me prikte en werd toen onwel dan zal ik natuurlijk niet zeggen dat het niet waar is. Ik stelde me echter een soortgelijk geval voor als recentelijk met de studenten in Risoul (Franse officier van justitie: āGeen bewijs dat studenten in Risoul gedrogeerd zijnā - Vox magazine) waarbij men onwel is geworden en vervolgens vermoed dat iemand misschien drugs in hun drankje heeft gedaan, maar daar geen sporen van worden gevonden. Hierdoor denk ik goh, er zijn ook nog een heleboel andere omstandigheden waardoor iemand onwel kan worden tijdens uitgaan (alcohol, warmte, zuurstofgebrek, drukte, paniek etc.) die dan misschien hieraan ten grondslag hebben gelegen in plaats van drugs. Ik stelde me de situatie met het needle spiken zo voor dat iemand onwel wordt en vervolgens een kleine bloeduitstorting (prikpillen) ontdekt en daaruit concludeert mogelijk geprikt te zijn.
Ik snap dit soort reacties niet? Het is een forum waar we met elkaar discussiƫren, ik plaats mijn gedachtes over een onderwerp en anderen doen hetzelfde. Vind het altijd een beetje jammer als er dan zo (passief) agressief wordt gedaan.
Je kan ook gewoon de slachtoffers geloven i.p.v. alles in twijfel te trekken en te victim blamen. Wat probeer je hier eigenlijk ook mee te bereiken?
Persoonlijk verhaal
Ik ben een paar jaar geleden gedrogeerd in een club en hoe ik me toen voelde was niet te vergelijken met flauw worden door drank/warmte/etc. Het is een heel andere gewaarwording dan dat en als het nu weer zou gebeuren zou ik het (helaas) direct herkennen. Als iemand zegt gedrogeerd te zijn dan weet diegene echt wel waar die het over heeft.
Ik wil je graag aanraden daarnaar te luisteren i.p.v. zelf conclusies trekken over iets waar je duidelijk niks vanaf weet. Dat is ook een stuk empathischer naar (potentiƫle) slachtoffers toe. Wat je nu doet draagt niet bepaald bij aan een cultuur waar slachtoffers geloofd en serieus genomen worden.
Ik probeer hier niets mee te bereiken, behalve het delen van mijn gedachtes hierover. Ik vind het ook geen victim blamen want ik ontken absoluut niet dat de betreffende vrouwen onwel zijn geworden alleen vraag ik mij af of dat echt op zo grote schaal aan needle spiking is toe te schrijven of dat het deels ook een andere oorzaak kan hebben. Ik had niet gedacht dat die gedachte hier zo controversieel zou zijn. Er zijn inmiddels in de media ook verschillende artikelen verschenen met een soortgelijke strekking.
Maar hoe verklaar je dan dat het toevallig steeds alleen vrouwen zijn?
Ik begrijp niet goed waarom @sundance nou zo aangevallen moet worden. Ze werpt een balletje op, wellicht ietwat ongelukkig verwoord in het eerste bericht, gaat daarna netjes in op elk ander bericht. Waarom is dan zoiets als dit zeggen nodig?
Dan zien we denk ik een andere realiteit hoor, ik vind het echt bij de beesten af om op een persoonlijk verhaal van iemand (over iets anders weliswaar) nog je twijfels te delen of needle spiking wel echt is.
Overigens reageert ze niet op vragen die gesteld worden maar herhaalt ze haar twijfels en haar āvisieā
Dat zal het dan zijn idd, dat we het anders lezen.