FF Boulevard #8

Er is nul tot geen context te bedenken waarin je dit recht kan breien.

5 likes

Nu we het over Jorik hebben
 Selma Omari post een story met hem met hartjes. Begrijp niet waar haar ‘women must stick together/female empowerment’ energie is gebleven.

16 likes

Oh geen idee p.o denk ik.

Het ging hier over de dubbele standaard, die er zogenaamd niet zou zijn, zwarte vrouw vs witte man.

4 likes

Sacheen Littlefeather is voornamelijk bekend om het weigeren van de Oscar namens Marlon Brando. Ze gaf een speech over het welzijn van Native Americans en werd vervolgens uitgejouwd en bedreigd. Dit jaar had de Academy nog excuses voor gemaakt.

Nu blijft dat Sacheen niet Native American is (tenminste niet Apache) maar Mexicaans en wit. En heeft ze haar hele achtergrondverhaal (volgens haar zussen) verzonnen

Edit: Ik lees nu een beetje verder op Reddit. De schrijver van dit artikel is controversieel op zijn zachtst gezegd. Zij heeft een persoonlijke heksenjacht tegen ‘pretendians’ (pretend indians) waarbij vooral zwarte natives haar doelwit zijn. Daarnaast was Sacheen Mexicaans, dus ze kan indigenous zijn via die lijn van de familie.
Dus neem dit artikel met een korreltje zout.

7 likes

Oke echt zo random dit maar ik zat net toevallig voor dit bericht op de wikipedia van Marlon Brando en hij heeft blijkbaar ook een vrouw (Anna Kashfi) gehad die claimde Indiaas te zijn. Echt iets van alle tijden dit.

3 likes

Ik vind het vooral verbazingwekkend dat Sacheen dit volhield. Er was ook een keer op haar geschoten vanwege haar speech.

6 likes

Volgens mij echt van alle tijden idd. Zag eens een documentaire over Merle Oberon, actrice van vroeger en ook zij durfde niet haar echte verhaal te delen (ivm de taboes die vroeger op buitenechtelijke kinderen etc bestonden wel begrijpelijker)

2 likes

Ik heb mij er verder niet in verdiept, dus misschien is er bij haar verhaal wat nuance!

9 likes

Ten eerste is het gebruik van “indianen” als term om die bevolkingsgroep te definiĂ«ren Ă©cht niet meer van deze tijd. Daarnaast vind ik het ook echt heel raar dat jij op basis van een foto van haar kan bepalen of ze wĂ©l/niet van inheemse afkomst is ook een beetje apart. En je verbindt ook nog even zonder gegronde reden een bepaalde schaamte aan haar zogenaamde afkomst? Oke

9 likes

Het gaat over Indiaas, als in uit India.

Edit: tegelijk met @Ovenschaal :sweat_smile:

9 likes

Huh, hoezo zou ze in dit verhaal opeens uit India zijn terwijl het verhaal er over gaat dat ze misschien Mexicaans is? Of hebben we het niet meer over Sacheen?

Verwarrend dit. Maar nogmaals, best raar om op basis van een foto de achtergrond van iemand de bepalen?

2 likes

Ik wel eigenlijk. Vraag me ook echt af wat je dan zou bedoelen want ik zie gewoon een vrouw.

2 likes

Huh ik zie ook Indiaase features dat is toch niet raar om te zeggen. Haar ogen en jukbeenderen bijvoorbeeld.

18 likes

Maar je kan toch ook zeggen over iemand “Ze ziet er Nederlands uit” iemand kan bepaalde features hebben die bij een bepaald land horen. Dat diegene dan misschien niet uit dat land komt is een ander verhaal.

31 likes

Het is idd gewoon een foto van een vrouw. Maar de laatste posts gaan over etniciteit. Dat wordt toch vaak duidelijk door uiterlijke kenmerken?

2 likes

Klopt, maar mensen uit India ondervinden nog altijd veel racisme, ook vanwege hun uiterlijk, dus ik vind het een beetje twijfelachtig om dan op basis van een foto te bepalen dat iemand schijnbaar van die afkomst is omdat je dan dus op (stereotyperende) features let?

Van mij mag je best zeggen dat ik een typisch Nederlands uiterlijk heb, het is niet alsof ik daarop ooit gediscrimineerd wordt.

Maar misschien zoek ik hier te veel achter en ligt dit aan mij haha :sweat_smile:

3 likes

Ja ik vond het juist bij jouw post meer overkomen alsof het beledigend was om iemand Indiase features toe te dichten haha. Zo zie je maar weer dat posts over dit soort onderwerpen altijd lastig zijn.

24 likes

Maar nu maak jij een verschil tussen zeggen dat iemand er typisch Indiaas uitziet maar je mag best zeggen dat iemand er typisch Nederlands uitziet. Je bedoelt het vast goed maar Indiase features zijn absoluut geen belediging, ik vind Indiase vrouwen een van de mooiste vrouwen van de wereld

9 likes

Ja ik bedoelde het precies andersom haha

4 likes

Ach joh maakt niet uit, all is good.

Even over Kim Kardashian ik ben echt benieuwd hoe haar stijl gaat veranderen. Toen ze met Kanye was was haar stijl vond ik wat klassieker, gelukkig neemt ze geen stijladvies meer van hem aan. Maar ik vind haar kleding weer cheap worden. Wat ze bijvoorbeeld aanhad op haar verjaardag. En ongelofelijk hoeveel kleding ze heeft. In een nieuwe aflevering zie je wat er allemaal bewaard wordt, 30000 items en ze bewaart alles in een warenhuis. Ongelofelijk hoeveel kleding iemand kan hebben.

3 likes