Lang verhaal, misschien niet heel genuanceerd
Over het algemeen vind ik dat we als samenleving veel te snel lijken âte vergetenâ hoe kwalijk de acties van sommige mensen zijn. Zelfs bij heel heftige âincidentenâ. Vooral wanneer de persoon waarom het gaat mooi, wit, succesvol, begeerlijk etc. is, is het al snel agree to disagree en zand erover. In dit specifieke geval heb ik het gevoel dat de ernst van de boodschap die wordt uitgedragen nog minder erkend wordt omdat deze persoon zich omringt met andere succesvolle influencers (Rianne Meijer bv.) en haar partner ook (show met Monica). Ze zitten meer in de mainstream media dan andere âwappieâ (niet mijn woorden) influencers maar omringen zich daarnaast met ontzettend enge mensen en dragen hun gedachtengoed uit. Oproepen tot het wantrouwen van wetenschappers en de overheid, foutieve informatie verspreiden (corona is een griepje, voeding geneest kanker etc.), typische âwellness rechtsâ retoriek. Juist door het fotogenieke karakter van deze influencers heb ik het idee dat veel mensen denken dat het allemaal wel meevalt. Wat mij betreft is er nog steeds te weinig aandacht voor hoe toxisch en gevaarlijk deze denkbeelden en uitingen zijn en is elke mogelijkheid om dit te benadrukken valide. En het ging hier nooit over haar, dus ik kon het eerder niet kwijt
.
Het lijkt soms bijna alsof we alle corona ellende al een beetje vergeten zijn terwijl er zoveel mensen gestorven zijn, veel nog steeds ziek met restklachten, en mensen met een zwakker immuunsysteem ook nu nog vaak aan huis gekluisterd zitten erdoor. En dan hebben we het nog niet gehad over de rellen en de figuren die de crisis aangegrepen hebben om hun populisme en extreem rechts gedachtengoed te verspreiden en nu de rechtsstaat proberen uit te hollen vanuit de volksvertegenwoordiging. En natuurlijk valt dit niet volledig te verhalen op van die âwellness rechtsâ influencers maar het staat wel degelijk in verband met elkaar. Zij hebben hier wel degelijk op ingespeeld en van geprofiteerd. Ik vind dat zo enorm kwalijk! FvD geeft zelf aan dat er een enorme instroom is in hun ledenbestand vanuit deze hoek.
Overigens (en dit heeft niks met haar te maken maar vind ikzelf wel interessant) is haar vader jarenlang actief geweest in de extreemrechtse gemeentepolitiek (o.a. bij Leefbaar, de partij van wijlen Pim) en ik denk niet dat ik er verder veel woorden aan hoef vuil te maken dat ik mensen niet vertrouw (en ook niet respecteer) als zij de uitkering van mensen die geen perfect Nederlands spreken willen korten, onder andere.
Ik kan persoonlijke tragedies erg vinden voor en meeleven met mensen die ik verder afschuwelijk vind. Ik wens niemand iets ergs toe en wil het verdriet dat ongetwijfeld gepaard gaat met een miskraam en het verliezen van een ouder niet bagatelliseren. Ik zei nergens dat het minder erg zou zijn voor haar omdat ze een âwappieâ is. Maar omdat zij toch een soort van BNâer is en een podium heeft, zijn die persoonlijke tragedies dus ook ânieuwsâ. En ik vind het erg dat mensen als zij een podium hebben, het gedachtengoed van deze mensen is namelijk gevaarlijk. Dat mag wat mij betreft elke keer dat het over deze mensen gaat benoemd worden.
Tldr: ik sta nog steeds volledig achter mijn eerste bericht.