Ik snap je gedachtengang wat betreft commercieel draagmoederschap. Maar dit is echt een klap in iemands gezicht en niet oké om te zeggen.
waarom niet, als je het graag wil en het bij jou niet gaat?
vind bv. khloe kardashian zorgwekkender: die heeft haar laatste zoontje een surrogaat gebruikt omdat ze naar verluid haar lichaam niet wilde verzieken
Waarom niet? Het is niet alsof je zonder kinderen niet kunt leven. En het is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd, het lijkt me gezonder om dat gewoon te accepteren dan om er iemand die blijkbaar wanhopig om geld verlegen zit ervoor te misbruiken.
@Gelatelli omdat het dus een vorm van machtsmisbruik is.
@Calypso ik zeg toch nergens dat beroemdheden geen vruchtbaarheidsproblemen hebben. Maar iemands anders baarmoeder ervoor kopen vind ik gewoon zorgwekkend en ik vind het zorgwekkend dat het normaal wordt gevonden ‘als je het toch kan betalen’.
Ik heb zelf geen vruchtbaarheidsproblemen dus iedereen mag me corrigeren.
Maar een kinderwens is vaak diepgeworteld. Dat is niet iets waar je ‘gewoon’ afstand van doet. Iemands hele toekomstvisie moet worden gewijzigd. Dat is niet zomaar te accepteren en gaat vaak gepaard met diepe rouw. Ik vind het gevoelloos daar zo luchtig over te praten.
Dat is dus wel wat er gezegd wordt.
Ik snap ook wel dat je niet van de een op de andere dag geaccepteerd hebt dat kinderen niet voor jou zijn weggelegd, maar er zijn miljoenen mensen die dat moeten doen, dus het is niet alsof het iets onmogelijks is. Dat mensen die geld hebben dan ook hier weer geprivilegieerd in zijn en misbruik maken van mensen met geen/weinig geld vind ik behoorlijk problematisch.
Ik denk dat dit iets is wat veel mensen hier persoonlijk opvatten.
Maar ik moet zeggen dat ik die privilege van een baarmoeder huren/ ff een kind kopen ook best heftig vind. Vooral de manier hoe het door celeberties zo makkelijk gebracht word. Zo van hop ik heb ook even een kindje ergens vandaan getovert. Terwijl er 1000ende vrouwen/koppels zijn die dezelfde problemen hebben en niet zomaar even het geld hebben om iemand anders maar zwanger te laten zijn.
Het word een beetje zo gebracht van ivf enzo nee die ellende is voor t plebs .
Bron?
Waar wordt dat zo gebracht?
En ik vraag mij af hoe ethisch verantwoord het is. De draagmoeder is eigenlijk een soort product en ik vraag mij af of zij/hen correct behandeld wordt. Want zwanger zijn en bevallen is geen kattenpis. Zeker niet als je een kind moet afstaan waar je net van bent bevallen. Is er wel voldoende nazorg?
Niet dat ik tegen draagouderschap in het algemeen ben. Als jij een kind wil dragen voor iemand anders, ga vooral je gang.
Ja geen natuurlijk
Of nou ja de quote was
En dat wordt door sommigen geïnterpreteerd als wat ik zei
Vooralsnog heb ik begrepen dat een surrogaat ‘inhuren’ alles bijelkaar zo’n 100k kost dus dat lijkt me sowieso al een drempel voor de meeste mensen.
Maar om je draagmoeder zwanger te krijgen moet je wel eerst IVF of ICSI doen.
En hoe zit het met verdere hechting van die kinderen? Zelfde met eiceldonaties trouwens.
Het mag in Nederland ook niet toch? Of wel? En in de US, stel de surrogate van Kim K had toch gezegd ‘Ik wil geen afstand nemen’, had ze dan rechten gehad of is het helaas pech?
Draagmoederschap is legaal in NL, zolang er geen betaling of andere vergoeding tegenover staat. Dus het mag alleen als ‘liefdadigheid’.
Waarom zou de hechting anders zijn? Vooral bij eiceldonatie lijkt me geen enkel verschil.
En ook bij draagmoederschap hoeft dat echt niet uit te maken. Baby komt meteen bij de biologische ouders terecht. Mijn zoon (die ik niet zelf heb gedragen) reageerde hetzelfde op mij als op mijn partner na zijn geboorte, die wilde gewoon opgepakt worden en vastgehouden worden, of ik het nu deed of m’n partner.
Hoe denk je dan over homo’s met een kinderwens?
Geen idee, daarom vroeg ik of er uberhaupt onderzoek naar is gedaan?
Moet je dan bijv. als homostel gaan lobbyen in je eigen privekring, of is er wel een platform waarom vrouwen die dit willen doen zich kunnen opgeven?
Volgens mij komt het daar wel op neer inderdaad. Alles gaat via via. Dit geldt dus ook voor een heterostel waarvan de vrouw bijvoorbeeld geen baarmoeder (meer) heeft.
Daarbij vind ik betaald draagmoederschap net zo’n dubieuze praktijk als bij celebs