FF Boulevard #8

Dat is en blijft smaak

15 likes

En kennis. Ik heb niks met Beyoncé omdat ik me er niet in verdiep. Als je dat wel doet zal je de muziek waarschijnlijk meer gaan waarderen.

9 likes

Haha jouw muzieksmaak is zeker ‘top 40’? :stuck_out_tongue:

5 likes

In mijn ogen is dat gewoon snobistisch doen over muziek en nog steeds een kwestie van smaak.

23 likes

Mwa. Even los van Beyoncé. Ik zie echt een verschil tussen snobisme en het geïnteresseerd zijn in culturele tradities, muzikale tradities. Muziek luisteren als meer dan enkel iets om een wasje bij op te hangen of te dansen op een feestje. Het waarderen als dingen gemaakt worden met een verhaal zegmaar. Beetje verdieping in je leven?

Ik ben niet eens zo’n enorme kunstliefhebber maar vind het wel gewoon heel tof als een artiest/schrijver/kunstenaar kan uitleggen waarom dit het eindproduct is, waar de inspiratie vandaan komt, waar het voor hen over gaat, hoe de productie ging. Vind ook dat dat, hoe goed dat is uitgevoerd, zou moeten meewegen in de waardering. Niet door ons leken, wel als het om prijzen gaat. Juist om te voorkomen dat waardering voor wat een artiest doet een platte smaakkwestie van veelal witte vijftig plus mannen wordt.

9 likes

Ik denk dat dit slechts de mening is van een bepaalde groep mensen, want ik deel deze mening totaal niet. Mijn muziek’smaak’ is juist heel erg afhankelijk van de artiest zelf. Voorbeeld is Marco, zijn muziek vond ik voor het voice schandaal al zum kotsen omdat ik hem als persoon gewoon een enorme leugenachtige/aanstellerige uitstraling/imago vind hebben. Dan is het voor mij al klaar.

Dat jij het vind meewegen in de waardering, kan voor iemand anders al anders zijn.

Daarnaast: Muziek speelt in mijn emotionele welzijn een enorm grote rol, maar ik kan net zo hard genieten van een Tess met Stupid als een lied met een wat diepere betekenis.

5 likes

Ik heb zelf niks met de grammy’s maar ik luister bepaalde muziek gewoon nooit. Het boeit me gewoon geen fluit terwijl ik dat met andere genres wel heb. Ik denk dan net als hierboven: verschil in smaak? Even afgezien van zo’n prijzen dan want die vind ik sowieso vrij nietszeggend. Maar als ik dan iets moet luisteren, mes op de keel, van die genomineerden lijst dan liever Harry of Adele omdat ik niks heb met Beyoncé’s stemgeluid :woman_shrugging: gewoon een no care. De boodschappen van Harry of Adele als die er al zijn interesseren me ook geen fluit.

Dus ik snap wel dat mensen uit die lijst redenen hebben om Beyoncé niet te kiezen.

8 likes

en ook @popieju begrijpen jullie dan helemaal niet wat @Shaaar bedoelt? Als je kijkt naar schilderijen dan moet een expert toch ook iets kunnen zeggen over hoe goed iets is? Hoe bewonderenswaardig het is als iemand zoiets kan maken, hoeveel het zegt over iemands talent, kunde, creativiteit en originaliteit bijvoorbeeld? Dan kunnen wij het alsnog een lelijk schilderij vinden, maar lelijk/mooi en goed/niet goed zijn wel twee verschillende dingen. Shaar heeft het - denk ik - over goed/niet goed, en jullie over lelijk/mooi. En dat is voor ons leken prima, om te denken “ik vind dit niet mooi, ik luister dit niet”, maar als het gaat om het winnen van prijzen zou het wel prettig zijn als het om meer gaat dan “ik vind haar stemgeluid niet zo prettig” of “zijn nummers zijn niet zo dansbaar en daar heb ik nu zin in” zeg maar

9 likes

Maar dat weten we toch helemaal niet? Hij heeft daar nooit een uitspraak over gedaan. Zijn videoclip van late night talking is daarin ook wel interessant.

9 likes

Maar als je helemaal niks met muziek hebt, waarom wil je dan per se iets zeggen over awards die letterlijk beloningen zijn voor muziek? Ik snap echt prima dat Beyoncé je ding niet kan zijn. Ik snap alleen niet dat mensen doen alsof je muziek niet breder kunt beoordelen dan puur en alleen of het jouw smaak is of niet.

6 likes

Ben het eens met wat je hier in deze post zegt. Maar we moeten ook niet vergeten dat het ook het publiek moet aanspreken en dat de gemiddelde mens gewoon weinig ‘cared’ over goed/niet goed.

Dus ik snap zeker wat @Shaaar bedoelt, en ben het in essentie ook zeker eens met het bericht, maar aan de andere kant ben ik het ook eens met dat het ook verder moet gaan dan alleen goed/niet goed. Het moet ook een publiek aanspreken.

6 likes

Daarom zeg ik de mensen hier. En niet de keuze van wie de hell dan ook die bij de grammy’s een stem hebben. Want er werd volgens mij eerst gereageerd alsof iemand in de poll ĂŒberhaupt kon stemmen op iemand anders dan BeyoncĂ© wat ik niet als algemene ‘sneer’ richting de grammy’s opvatte maar richting de stemmers hier. Althans zo kwam een van de eerste reacties wel op mij over. Ik heb die poll zelf namelijk ingevuld vanuit mĂ­j́n smaak, wat denk ik de meesten hebben gedaan.

7 likes

Oh die reactie was van mij en ik was er oprecht verbaasd over. De vraag is immers niet: welk album draai jij plat? Maar: wie vind jij dat had moeten winnen? We interpreteren hem anders. Ik snap een stem op Bad Bunny ook beter dan een stem op Harry Styles. Ik leg daarna volgens mij ook meer dan duidelijk uit waarom ik dat vind en de discussie daarna (waaruit blijft dat mensen muziek dus een pure smaakkwestie vinden) laat precies zien waarom mijn opmerking helemaal niet zo raar is. Wat jij luistert is een smaakkwestie, wat beloond wordt (in mijn ogen) toch iets minder.

10 likes

FACTS

4 likes

Ik wil ook mijn zegje doen:
Beyoncé is een technisch betere zanger dan Harry. En ze verbetert zichzelf constant. Als je kijkt naar haar vroegere hits zoals Crazy in love en de nummers die ze nu maakt, zie je hoeveel ze gegroeid is.

Ik kan niet zeggen dat Harry verbeterd is vergeleken met zijn One Direction tijd.

7 likes

Misschien een beetje, maar het is nog steeds niet top en redelijk basic. Gaat hij nog eens naar zijn kopstem in zijn nummers?

En een catchy popalbum zegt niks. Taylor Swift doet dat ook en die is ook redelijk basic qua zangkwaliteiten.

2 likes

Maar technisch goed kunnen zingen zegt toch net zo goed niet alles? Dan kan je net zo goed opera- en musicalzangers gaan nomineren. Ook denk ik dat je (automatisch) minder kan zeggen over de kwaliteit of de ontwikkeling van een artiest die niet jouw smaak is en je daarom weinig naar luistert.

Het lastige is denk ik dat voor veel mensen muziek ‘goed’ is als het iets bij je teweeg brengt. En dat is niet een-op-een verbonden met de productiekwaliteit of de technische kwaliteit van de artiest oid. Het is denk ik vooral of het iets raakt wat specifiek bij jou hoort, en daarmee resoneert. Daarom wel met @Shaaar eens dat dat misschien dus ook geen goede reden is om iemand een prijs toe te kennen.

7 likes

Ik schrik de laatste tijd toch best wel hoe mensen reageren op Sam Smith tegenwoordig.

18 likes

Opera is een totaal andere techniek dan popmuziek.

En ik gaf net aan dat Taylor Swift ook een basic zanger is, maar die maakt ook hits en heeft veel Grammy’s (volgens mij meer dan Mariah Carey). Dus Harry Styles mag heus wel een Grammy hebben, het zegt namelijk alleen dat juryleden van de Grammy hem leuk vinden.

1 like

Maar echt! Die comments onder die promotie TikToks zijn om te huilen.

10 likes