Ik vind het dus wel een heel groot verschil of Johan Derksen het zegt of Theo Maassen. Totaal iets anders.
Cabaret is er onder andere om mensen en de maatschappij een spiegel voor te houden en soms houdt dat in dat ze dingen extreem neerzetten of heel beledigende dingen zeggen. Maar vaak wel in context, ja ook dat liedje van Maassen moet je in een bepaalde context zien. Als je dat niet ziet en alleen de regels van ‘je maakt mij de pis niet lauw’ hierboven neerzet en dat als vrouwonvriendelijk en grof neerzet dan snap je het imo niet. Ook prima ieder zijn smaak, maar een cabaretier censureren lijkt mij geen goed idee.
Wat Maassen met dat nummer laat zien is in mijn ogen juíst de hypocrisie van veel mensen.
Cabaret is een kunstvorm en een vrije expressie met vaak kritiek op de maatschappij. En daar hoort voor mij bij dat ze alles moeten kunnen zeggen wat ze willen. Een maatschappij waarin dat niet meer kan vind ik heel erg eng als ik eerlijk ben. Dan kan je beter in Rusland of Noord Korea gaan wonen.