FF Boulevard #9

Liever beter van niet eigenlijk. Ik vind dat een kunstenaar en cabaretier alle vrijheid moeten hebben binnen de grenzen van de wet om hun kunst te kunnen maken. Iets kan niet grappig zijn, jij of ik kunnen het niet grappig vinden maar om te zeggen dat er geen grappen gemaakt mogen worden is net zo lui als een grap over feministen met okselhaar van een witte man van 50.
Humor kan schuren, het kan ook een beetje pijnlijk zijn maar het kan mensen aan het denken zetten en dat vergt soms meer denkwerk dan mensen willen en kunnen doen.

En mensen misbruiken het “het was een grap, dit is humor” om hun eigen opmerkingen die zeer zeker geen grap waren goed te praten. Maar om dan te zeggen “daar mag je geen grappen over maken” dan geef je ten eerste toe dat het een grapje was en ten tweede speel je ze dan in de kaart.

Ik denk dat je dit trouwens wel een interessant stuk vind, ik kan me in beide standpunten wel vinden maar toch meer in dat van Micha Wertheim

22 likes

Hoe verschilt dit dan van een typetje dat wordt gespeeld door een cabaretier? Bokma in Rundfunk improviseerde (deels) een nazistische duits leraar, voor de grap. Vast ook mensen die dat ongepast vinden.

De vergelijking met Johan Derksen gaat hier sowieso totaal mank. Dat is fysieke mishandeling, terwijl Maassen een grap maakt, die binnen de context van cabaret net zo goed kan gaan over de lompheid van carnaval/mannen/weetikveel.

Beter leren we onszelf aan kritisch te zijn op luie, saaie, onoriginele comedy, dan alles af te schrijven omdat het ‘ongepast’ is.

4 likes

Wat gepast of ongepast is verandert sowieso met de tijd. Tot niet zo lang geleden kon een grote groep in NL nog lachen over typetjes van Wendy van Dijk en meneer Chung in Ik hou van Holland. Dat is nu gewoon echt niet meer gepast (mijn mening). Zo’n nazi type van Rundfunk kan in mijn beleving nu wel omdat het extreem stereotype/absurd is neergezet en omdat er gelukkig al veel tijd over WOII heen is inmiddels. Maar kan me voorstellen dat directe slachtoffers van WOII er nog steeds niet om kunnen lachen (of juist weer wel, zal ook heel persoonlijk zijn). De discussie over wat wel/niet gepast is, is juist een belangrijke om te voeren omdat we daar informele normen mee creĂ«ren. Al wordt het er allemaal niet humoristischer op :slight_smile: en ja je kan ook zeker wegkijken als iets je niet bevalt en we hoeven ook niet van elke mug een olifant te maken maar iets “triggert” je met een reden. Het is fijn als er dan een gesprek mogelijk is.

5 likes

Eens, maar is dan niet de waarde van ‘humor’ deels dat het schuurt, dat het mensen aan het denken zet en het gesprek over die‘triggers opgang brengt. Als je zoals @wompie zegt
bepaald dat bepaalde onderwerpen niet onder humor vallen, gaat dat hele stuk dan niet verloren? Dan is er juist geen gesprek mogelijk, want het hele onderwerp is taboe.

Als een grap slecht of lui of gemakkelijk of ongepast is, is juist het gesprek over waarom dat is tien keer interessanter dan zeggen: het onderwerp is sowieso niet geschikt voor humor, want het raakt mij persoonlijk.

9 likes

Nou dit vooral. Was laatst bij een stand up comedy avond en was echt een beetje teleurgesteld door het niveau van die mannen. Echt grappen in het kaliber ‘alle vrouwen zeiken’ en ‘alle schoonmoeders zijn kut’ en ‘alle Marokkanen stelen’. Zooo uitgekauwd vond ik dat :zzz:

20 likes

Sowieso komen er veel mannen weg met heel middelmatige comedy waarmee je als vrouw nooit op een podium zou komen (Patrick Laureij, looking at you)

7 likes

Ik vind het dus wel een heel groot verschil of Johan Derksen het zegt of Theo Maassen. Totaal iets anders.

Cabaret is er onder andere om mensen en de maatschappij een spiegel voor te houden en soms houdt dat in dat ze dingen extreem neerzetten of heel beledigende dingen zeggen. Maar vaak wel in context, ja ook dat liedje van Maassen moet je in een bepaalde context zien. Als je dat niet ziet en alleen de regels van ‘je maakt mij de pis niet lauw’ hierboven neerzet en dat als vrouwonvriendelijk en grof neerzet dan snap je het imo niet. Ook prima ieder zijn smaak, maar een cabaretier censureren lijkt mij geen goed idee.

Wat Maassen met dat nummer laat zien is in mijn ogen juĂ­st de hypocrisie van veel mensen.

Cabaret is een kunstvorm en een vrije expressie met vaak kritiek op de maatschappij. En daar hoort voor mij bij dat ze alles moeten kunnen zeggen wat ze willen. Een maatschappij waarin dat niet meer kan vind ik heel erg eng als ik eerlijk ben. Dan kan je beter in Rusland of Noord Korea gaan wonen.

14 likes

Even voor mijn begrip; zeg je dat je alles moet kunnen zeggen zolang je het maar in een kunstvorm giet? (En als dat niet kan ga je als land richting Rusland/Noord-Korea?)

2 likes

Ik vind het vaak ook gewoon grappig sorry ja ook Ricky Gervais vind ik (soms) hilarisch. En ik kan ook vaak wel lachen wanneer er grapjes worden gemaakt over bijvoorbeeld de islam, terwijl mijn partner dat vaak juist te ver vindt gaan. Smaken verschillen, humor verschilt. Ook een beetje gek als wij gaan bepalen voor bepaalde minderheidsgroepen dat iets absoluut niet kan?

6 likes

Jee jij weet alles ook lekker plat te slaan.

Maar ik vind kunst censureren niet echt een teken van een open en vrije samenleving nee.

En ik vind inderdaad dat je alles moet kunnen zeggen als je het in een kunstvorm giet.

Dat betekent overigens niet dat ik vind dat je dat altijd maar moet doen omdat het kan. Maar uit principe vind ik wel dat het moet kunnen. Lijkt me niet echt fijn dat ‘men’ gaat bepalen wat allemaal wel en niet kan, dat wordt een glijdende schaal.

8 likes

Daarom stel ik de vraag, zodat je het kan uitleggen, want dat is wat ik eruit haalde. Maar wie bepaalt dan wat kunst is en wat geen kunst is? Of is dat juist de discussie? (Niet iedereen is overigens in staat om ergens kunst van te maken dus dan maak je ook een groep monddood?)

2 likes

Het gaat mij er niet om dat bepaalde onderwerpen “verboden” moeten worden of taboe zijn. Maar laten we gewoon accepteren dat onderwerpen als seksisme, misogynie, homofobie en racisme niet zo grappig zijn. En toevallig is het merendeel van de mensen die wenen “je mag tegenwoordig ook niets meer zeggen” idd middelmatige, oudere, witte mannen die maar gewend zijn alles te mogen zeggen zonder weerwoord. Humor is daarin imo een van de zwakke schilden die daartegen wordt gebruikt.

Dat specifieke rundfunk ken ik niet, dus daar heb ik geen mening over, maar idd genoeg dingen die we vroeger grappig of normaal vonden, waarvan we nu denken “ugh didn’t age well” en dat is alleen maar ok volgens mij.

5 likes

Nou ik vind dat als iemand op een podium gaat staan en zichzelf cabaretier noemt je het wel al kunst kan noemen. En je merkt als snel genoeg of het inderdaad cabaret is of niet en of het mensen aanspreekt of niet. Dus een theater beslist wat het inkoopt op basis van vraag en aanbod lijkt me.

En alle andere expressievormen zoals dans, fotografie of schilderkunst zijn ook kunst. Of dat amateuristisch is of mooi of lelijk of beledigend bepaalt ieder voor zich. Daar hoeft van mij niemand iets voor te ‘bepalen’ wat mij betreft. Juist niet.

En je hoeft toch geen kunst te maken om jezelf uit te drukken? Dat doen wij hier toch ook niet en toch hebben we een discussie ergens over. Ik voel me met mijn beperkte creatieve talenten zeker niet monddood. Laten we alsjeblieft niet de hele goegemeente kunst laten maken :sweat_smile:

7 likes

Vind ik dus meevallen. Ik kĂĄn grapjes over mijn gender of mijn geloof dus gewoon grappig vinden, als ze goed zijn zijn ze goed.

9 likes

Eens. Ik hou helemaal niet altijd van dat hele brave en politiek correcte. Soms mag het wat meer lagen hebben en complex en weet ik het wat, maar hard en af en toe een belediging mag van mij soms ook. Juist omdat het schuurt.

10 likes

Los van dat ik het daar niet helemaal mee eens ben, is dit iets totaal anders (en veel genuanceerder) dan een misogyne grap/tekst van iemand uit de context trekken, en zeggen dat je daaruit al kon afleiden dat iemand niet deugt.

Ik vind eigenlijk dat er over al deze onderwerpen goede grappen gemaakt kunnen worden, en gemaakt zijn. Maar ja, helaas ook slechte. En ik vind een weerwoord alleen maar heel goed. Alleen ‘dat onderwerp is niet grappig’ is geen weerwoord, dat is einde discussie.

10 likes

& @Glinternieuw

Ik vind dus verschil zitten tussen een grap over gender, seksualiteit of geloof e.d dus niet hetzelfde als bijv een homofobe, seksistische of racistische grap. Daar zit imo een essentieel verschil.

Ik houd best van botte, complexe of zwarte humor, maar dat kan ook zonder kwetsend te zijn. Een goede comedian weet, mijn mening, die balans te vinden. En daar valt Theo Maassen bij mij niet onder, niet alleen door het liedje uit het voorbeeld, maar ook door andere smakeloze grappen.

2 likes

Soundos.

Vroeger Sara Kroos.

Ik vind dat we in Nederland iig gewoon echt weinig goeie vrouwelijke comedians hebben. Vrijwel allemaal of van die oude doos types (tineke Schouten, Brigitte Kaandorp) of van die mensen die het al 15 jaar proberen maar nooit tot echt grappig zijn gekomen.

9 likes

Ik hou wel van Claudia. Niet iedereen is slecht.

6 likes

Ja die mag dus ook nooit bij mij.

35 likes