Dat is ook zo. Maar toch met die beelden toen (kan niks met hand en toch beweegt hij hem) en dat er op scans niks te zien was (wat ook kan, i know) heb ik een raar gevoel er bij. Zelf ook ervaring in bij familie. Maar misschien moet ik dit dan niet zeggen, vind het soms lastig wat wel en niet kan.
Als ik een doodswens heb dan zou een boek hierover schrijven en dat groots aankondigen echt het allerlaatste zijn wat ik zou doen. Eerst zou ik het voor mezelf uitzoeken door veel hulp te zoeken en praten met dierbaren. Dingen voor jezelf opschrijven kan natuurlijk helpen maar dat is wat anders dan met een uitgever in de weer gaan.
Maar iedereen heeft natuurlijk z’n eigen methodes en coping strategieën…
Ik zeg maar zo , ik zeg maar niks
Ja je hoeft ook niet te snappen waarom hij doet wat hij doet. Ik vind het vreemd om te suggereren dat hij zijn doodswens faked om boeken te verkopen en/of een tia faked om aandacht te krijgen.
Wij weten helemaal niet wat voor hulp en therapie hij allemaal gehad heeft, wat zijn relatie met dierbaren is.
En daarbij vind ik het juist goed om hierover te praten/schrijven. Er hangt nog steeds een enorm stigma om dood willen heen, vóóral bij mannen.
Ik zeg niet dat hij iets faket en dat suggereer ik ook niet. Ik heb wel twijfels bij zijn beweegredenen om het boek uit te brengen. Hij staat er niet om bekend om anderen te willen helpen/taboes te doorbreken of een maatschappelijke discussie te starten. Zijn carrière bestaat voornamelijk uit zo veel mogelijk provoceren en denigreren. Ik ben benieuwd wat zijn echte doel met dit boek is.
Een doodswens is nou ook niet iets wat je per definitie heel methodisch of strategisch aangaat. Je kunt daar echt niets over zeggen als buitenstaander. Je hebt geen idee hoe je zou handelen want je kunt je überhaupt niet inbeelden hoe dat moet voelen en wat op dat moment goed voelt.
Echt tekenend dat iemand zoiets wereldkundig maakt en dat er dan meteen van alles in twijfel wordt getrokken of dat er zelfs gezegd wordt dat hij het voor aandacht doet.
Ik snap je wel een beetje hoor, dat je vanwege zijn carrière twijfelt aan zijn beweegredenen. Maar je hoeft je niet per se in je dagelijkse leven ook hard te maken voor mentale gezondheid, om het wel te willen opschrijven en bespreken in je boek.
Dus je trekt niet in twijfel dát hij een heftige jeugd hebt gehad, een doodswens heeft, maar je trekt in twijfel waarom hij het opschrijft in een boek en deze uitbrengt?
Dan is mijn vraag; waarom zou hij het niét moeten doen?
Als je het niet aan je dierbaren wil vertellen dan schrijf je toch überhaupt geen boek? Dan houd je het voor jezelf en bespreek je het alleen met de mensen waarmee het wel “oké” voelt (en hopelijk een goede hulpverlener). Tenzij hij oprecht denkt dat dit boek hemzelf en/of anderen gaat helpen maar daar staat Dennis gewoon niet om bekend als je naar zijn carrière kijkt.
Maar ik zie dat ik best wat mensen persoonlijk heb geraakt en dat is echt niet mijn bedoeling geweest. Ik trek Dennis doodswens niet in twijfel, en als mensen hier zware problemen hebben maar dat niet willen/kunnen bespreek met dierbaren, dan trek ik dat ook absoluut niet in twijfel. Heel verdrietig en zwaar juist als dat niet kan. Het gaat mij om het doel wat Dennis met dit boek heeft; dat vind ik moeilijk te begrijpen.
ik wilde zeggen dat mijn wens ook is dat dennis euthanasie krijgt maar miss is dat idd beter
Nou die laatste vraag is denk ik een goede want ik krijg inderdaad de indruk dat Dennis zelf ook dacht “waarom niet?”. Die uitgever is nieuw dus wil natuurlijk iets goots/bekends om te scoren en klopte vervolgens bij Dennis aan. (Ja dit alleen aal aanname en speculatie, ben ik me van bewust, maar nogmaals als je die aflevering kijkt en ook die uitgever hoort praten…)
Maar goed, hopelijk gaat het boek inderdaad iets goeds brengen en kan hij zelf steun halen uit de reacties/herkenbaarheid vanuit anderen. Misschien geeft dit boek hem wel een nieuwe vorm van voldoening en helpt het hem echt. Dat zou ik oprecht mooi vinden.
Jij niet, andere mensen weer wel. Ik snap best dat het makkelijker is om iets op papier te zetten voor onzichtbare lezers dan om dit 1 op 1 met een dierbare te bespreken. En dat je dus op een geveven moment voelt dat je wel “moet” want dat boek komt eraan.
Het gaat hier toch om dat zijn moeder munchhausen by proxy had. Dat by proxy staat voor dat het juist niet over jezelf gaat?
Klopt, dat zegt hij inderdaad! Ik bedoelde dat je ook zelf Munchhausen kan hebben.
Waarom voel je de noodzaak daar over te speculeren?
Ervaringen. Volgens mij bestaat dit hele topic uit speculaties.
Ik vond die podcast ook heel leuk! Hopelijk komt er nog een seizoen
Heb je enig idee hoe groot en vervelend dit plaatje is? Zie je dat zelf nou niet? Mijn god.
Ik heb helaas betere apparatuur.
Maar als het goedkeuren al zo lang, zeg, een paar jaar duurt kan het toch daar hij er al mee bezig is en dus over een paar jaar goedkeuring heeft?
Ik vind het sowieso niet zo’ n hele rare gedachtegang om te zeggen ‘van mij hoeft het nu al niet meer, maar ik geef het nog een paar jaar en dan kap ik ermee’. Het is toch niet zo zwart/wit zoals sommigen hier schetsen dat je óf NU dood wilt óf het zal allemaal wel meevallen… denk dat je juist heel goed naar zoiets toe kunt werken
Dat is ook zo, maar euthanasie bij psychisch lijden is echt heel streng. Dan moet alles geprobeerd zijn, je lijden ondraaglijk. Ik denk zelf niet dat je dat nu kunt aanvragen en dan met een paar jaar kunt uitstellen.
Het gaat dus niet zo zeer om of zijn lijden erg genoeg is, maar over de eisen waar hij dan misschien niet aan voldoet. Het is niet alleen je eigen beslissing, het moet ook nog goedgekeurd worden