Dit is zoân belangrijk onderwerp. Want we weten dat de meeste vrouwen te maken krijgen met grensoverschrijdend gedrag in hun leven (of erger) maar zodra het over daders gaat ontstaat er een soort ongemak. Omdat een dader wel een soort monster moet zijn die met voorbedachte rade erop uit gaat om vrouwen te verkrachten. Je ziet nu ook een groep mensen die Ali B in die categorie indeelt en een groep die hem niet zo wil zien en dus de slachtoffers in twijfel gaat trekken. Terwijl ik denk dat er maar heel weinig mannen zijn die doelbewust een vrouw verkrachten of aanranden. Ik denk dat het veel vaker voorkomt dat ze de connectie niet maken tussen hun gedrag en hoe grensoverschrijdend dat door een ander beleefd kan worden. En ik zou willen dat het gesprek veel vaker daarover zou gaan, in plaats over of de slachtoffers liegen of niet.
Want consent lijkt iets simpels maar kan in de praktijk nog best wel ingewikkeld zijn omdat grenzen niet zo zwart wit zijn, verschuiven of spontaan kunnen ontstaan. En als je als man niet doorhebt wat voor machtspositie je hebt, alleen al omdat je groter en sterker bent en er ook nog vanuit gaat dat een vrouw wel seks met je wil (want gister wilde ze dat ook, jullie hebben een relatie, etc.), of eraan gewend bent om vrouwen een beetje over te moeten halen (want dat hoort bij het spel van een vrouw versieren) dan kan er een situatie ontstaan die door de een totaal anders beleefd wordt dan door de ander. En ik vind dat we hier zoveel meer over zouden moeten praten want misschien kan je dit soort situaties dan voorkomen.
Ali B wordt straks veroordeeld omdat een rechter bepaalt dat wat hij gedaan heeft strafbaar is (hoop ik). Maar als hij niet begrijpt dat hij over de grens van deze vrouwen is gegaan en geen besef heeft hoe dit kon gebeuren, is de kans aanwezig dat het een volgende keer weer gebeurt. En dan heb je dus een veroordeling, social media waar iedereen een kant heeft gekozen maar verder verandert er niks.