FF Boulevard #9

Ja dit hoorde ik idd ook. Ben echt benieuwd waarom dat daar zo is. Voelt heel ouderwets in ieder geval.

4 likes

Volgens mij is het drinken/borrelen sowieso veel meer een ding in België?

2 likes

Ja alcohol (en daarmee ook het rijden onder invloed) is heel sterk vervat in de Belgische cultuur. Dit ongeval brengt weer het debat over een nultolerantie op gang maar ook politiek gezien is er weinig kans op verandering. Conservatief en rechts zijn er namelijk zeer op tegen dat er een nultolerantie zou komen. Echt verschrikkelijk als je nagaat dat er elke dag 11(!) ongevallen plaatsvinden door het rijden onder invloed in België, waarbij er elke dag minstens één gewonde valt.

11 likes

Wat bizar ja. Vanuit welke overtuiging dan? Dat mensen het zelf moeten weten of zoiets?

Ja, of dat je “de mensen die wel onder de 0,5 blijven niet moet straffen” 🫠. Vooral populistisch ingegeven waarschijnlijk, want met een nultolerantie maak je je bij veel Vlamingen (helaas) gewoon niet populair. Je kunt de standpunten van de vorige verkiezing lezen in dit artikel van VRT;

Verkeersinstituut VIAS herhaalt oproep voor nultolerantie: zo denken politieke partijen over alcohol in het verkeer

4 likes

Bij een (in dit geval Brussels bedrijf) waar ik betrokken bij ben betekent een stafmeeting dat er flessen champagne/wijn/bier op tafel staan. Als vast gegeven, ook als de meeting op maandagochtend is. In een professionele kantoor omgeving, geen kroeg of discotheek oid. Is voor ons Nederlanders echt moeilijk voor te stellen hoe genormaliseerd drankgebruik is in België.

8 likes

Oja ik denk dat dat er hier ook ongeveer zo uit zou zien. Maar elke dag 11 ongevallen klinkt echt als heel veel

4 likes

Ja dat vind ik ook. Ze delen geen details van hoe de statistiek precies is opgebouwd (is het een gemiddelde op basis van het totaal aantal ongevallen op een jaar? Want je zou denken dat door de weeks toch veel minder ongevallen plaatsvinden dan in het weekend).

Puur anekdotisch; ik werk als rijksambtenaar voor de Belgische overheid (federaal) en gelukkig is alcohol tijdens de werkuren bij ons echt verboden. Enkel op recepties zie je wel dat er alcohol wordt geschonken (maar niet excessief). Van vrienden die in de private sector werken hoor ik gelukkig ook geen verhalen over alcohol tijdens het werk. Het probleem zal zich waarschijnlijk vooral voordoen na het werk (als mensen nog iets gaan drinken op café, of gaan eten).

4 likes

Oh ik wel, een glaasje wijn of pintje wanneer ze ergens gaan lunchen. Bij één vriend zijn duvels tijdens werklunches met collega’s zelfs vrij standaard. Ik denk dat dat in bepaalde sectoren echt nog steeds normaal wordt gevonden.

1 like

Hier wordt inderdaad tijdens bepaalde mijlpalen wel eens getoast met champagne tijdens de werkuren (in een ziekenhuis notabene :grimacing:). De verpleegkundigen hier zijn verantwoordelijk genoeg om niet te drinken als ze nog patiëntencontact hebben, maar kan me zeker wel voorstellen dat dat op andere diensten anders kan zijn…

5 likes

Ik werkte vroeger in een pompstation en inderdaad boos dat belgen waren dat wij geen bier verkochten??? Ik dacht alleen hallo, je koop het bier en je rijdt auto?
Ik vond dat toen al zo onwijs raar.

8 likes

ik merk bij mij wel dat het zachtjesaan toch wat verandert. Toen ik op mijn werk begon een paar jaar geleden kon je in de cafetaria nog mini flesjes wijn krijgen bij de lunch, die zijn nu wel verdwenen.
Bij recepties ed was er vroeger ook geen rem (terwijl veel mensen met de auto komen), nu is het gelimiteerd tot 2 drankjes per persoon.

2 likes

Een aantal jaar geleden heeft Jan Jambon zelf toch ook positief geblazen terwijl hij achter het stuur zat? Heeft nul invloed gehad op zijn carrière. Heel moeilijk te vatten dat alcohol belangrijker is dan de gevolgen ervan.

Ik vind het ook altijd raar wanneer er ophef is als er parkeergelegenheid (tijdelijk) opgeheven wordt in de buurt van cafés en cafébazen of bezoekers reageren met “hoe moeten mensen nu nog op café gaan?!”.

5 likes

Als je collega’s in de ochtend een kus dient te geven, zou ik bij de lunch ook graag aan de drank gaan. België is soms gewoon heel erg raar.

50 likes

Ik vind het altijd heeel opvallend in de belgische de mol en de NLse wie is de mol. In de vlaamse zijn ze echt altijd lekker aan het borrelen ‘s avonds en worden er zelfs proeven gedaan rondom alcohol (bijv eerst lekker aan de cocktails en dan dronken een proef moeten doen). In de Nederlandse wordt ‘s avonds ook weleens een cocktail gedronken maar zéker niet als basis van een opdracht

5 likes

Speelt ook mee dat Nederland echt een fietsland is? Even los van de drankcultuur die in BE veel meer ingesleten is (dat was ook nieuw voor mij trouwens) Hier fietsen mensen sowieso veel meer, ik ken echt niemand die met de auto naar de kroeg zou gaan om daar te drinken. Iedereen gaat op stap op de fiets of met het ov.

4 likes

Wow is dit écht waar?? Mijn in België werkende nicht vertelde dit ook maar ik kon het gewoon niet geloven. Het leek mijn aannemelijker dat ze dit zelf verzonnen had :joy:
Of dat haar bedrijf hierin een uitzondering was.
Overigens werkte ze voor een bierbrouwerij :rofl:

2 likes

Oh absoluut. Mijn Belgische collega’s doen dit ook élke ochtend en doen het ook als ze in NL zijn bij ons. Vind het echt nog steeds ongelofelijk dat je dat elke dag moet doen bij je collega’s ahahha what a nightmare :skull::skull::skull::skull:

18 likes

Ja en ze lijken ook best wel vaak brak aan het ontbijt te zitten? Ben ik ook altijd een beetje verbaasd over want snap dat lekker borrelen gezellig is als je op zo’n reis bent, maar je moet natuurlijk ook scherp zijn in dat spel.

5 likes

Omg wat verschrikkelijk, dan wens je jezelf toch bijna een koortslip toe.
Maar ik zie dat helemaal niet voor me, neem aan alleen dan bij de collega’s waar je close mee bent?

3 likes